Ontworming en tetanus injectie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tsikala

Ontworming en tetanus injectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 21:32

Hier is vast al eens een topic over geweest, maar deze kon ik zo gauw niet vinden. Saké is vorige week vrijdag (6 mei) bevallen van een hengstveulen, ik vroeg me af wanneer Kayo ontwormt moet worden en wanneer voor de eerst maal geënt. Hij heeft geen veulenprik gehad, moest geloof ik binnen 24 uur, hiervan was ik niet op de hoogte en dit heeft nu waarschijnlijk geen zin meer, nu hij al 8 dagen oud is. Verder is Kayo aan de schijterij sinds gister (toen was hij 7 dagen oud), is dit normaal? Ik was het nu elke dag af met lauw water en doe er een beetje uierzalf op. Wat doen jullie ermee? Alvast bedankt!

Gr. Melina

Elinaa

Re: Ontworming en tetanus injectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 07:49

hey
is de merrie ook ingeënt? dan is het namelijk sowieso onzin om het veulen nog te enten. die krijgt het dan namelijk van de moeder mee. verder ontwormen wij onze veulens als ze een week oud zijn. samen met de moeder, en dan moeten ze geloof ik om de 6 week, want ze moeten vaker dan volwasen pony's. de moeder dan ook gewoon mee behandelen, anders heeft het weinig zin.
wat betreft de diaree. dan zal je merrie hengstig zijn. dit komt wel overeen met het aantal dagen in ieder geval. dit wordt de veulenhengstigheid genoemd, en de veulens hebben dan meestal diaree. wat de oorzaak ervan is weet niemand, maar het is niet erg en het gaat ook weer over zodra de merrie niet meer hengstig is.

hoop je hier mee wat geholpen te hebben Lachen

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:36

Wij ontwormen, op advies van de DA, het veulen als hij 10 dagen oud is. Je dient dan ook de merrie te ontwormen. Het inenten tegen tetanus en influenza doen wij als ze een half jaar oud zijn.
De veulens raken vaak aan de diaree als de merrie hengstig is, maar normaal gesproken is dat als het veulen 10 dagen oud is. Veulens kunnen ook aan de diaree raken als ze te veel water drinken.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:07

Bedankt voor jullie reacties, ik heb het gelijk even opgeschreven. Saké is 1,5 maand voor de bevalling nog geënt, dus ik denk dat ik Kayo als hij een half jaar is dan weer laat enten. En ik heb hem even een ontworming gegeven, samen met mama, nu naar 6 weken dus weer. Erg bedankt!

Gr. Melina