Dekken. Hoe, wat, waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Semra

Dekken. Hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 11:55

Aangezien ik er al jaren uitlig op het gebied van dekken en voorheen anders te werk ben gegaan, ben ik benieuwd hoe jullie het aanpakken.

De 1e keer dat mijn merrie werd gedekt dmv KI, werkte ik voor de eigenaar van de hengst, werd dus alles voor me geregeld. De 2e keer (vorig jaar) dekte de hengst natuurlijk en heeft m'n merrie een week daar op stal gestaan.

Nu is ze hengstig en zou morgen (1e pinksterdag) gedekt moeten worden. Ze is vanmorgen gescand.
Dus ik bel vol goede moed de hengstenhouder en tevens eigenaar van de hengst, om sperma te bestellen.
Nou hebben ze alleen maar diepvriessperma en omdat de hengst op concour is krijgen ze maandag pas weer vers.
Omdat ik in Zeeland woon en met diepvriessperma een stikstofcontainer mee moet zou dat erg duur worden volgens de hengstenhouder en wacht hij het liever tot maandag af...

Ook willen ze het niet opsturen naar stal. Er zit hier, voor zover ik weet, geen hengstenhouder in de buurt waar het naar toe zou kunnen en bij de dierenarts is met pinkseren niemand aanwezig om het van de koerier te ontvangen.

Na eindeloos heen en weer gebel, hebben we besloten haar maandag te dekken. Met het risico dat het dan te laat is.

Eigenlijk wilde ik m'n merrie niet bij de hengstenhouder brengen. Mede omdat ik haar rijd en er loopt nu ook een veulen bij en dat vind ik ook een onnodig risico. Maar na alle ergernis van vanmorgen denk ik dat wegbrengen misschien wel handiger was geweest.

Nu vraag ik me dus af hoe jullie dat doen. En of je er voor kiest om het thuis te doen of je merrie weg te brengen.

ceasario

Re: Dekken. Hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:02

kweenie schreef:
Aangezien ik er al jaren uitlig op het gebied van dekken en voorheen anders te werk ben gegaan, ben ik benieuwd hoe jullie het aanpakken.

Eigenlijk wilde ik m'n merrie niet bij de hengstenhouder brengen. Mede
omdat ik haar rijd en er loopt nu ook een veulen bij
en dat vind ik ook een onnodig risico. Maar na alle ergernis van vanmorgen denk ik dat wegbrengen misschien wel handiger was geweest.

kweenie schreef:
[

Na een lastige dracht is het dan toch goed gekomen!
Lidelia begon in oktober te vuilen en ging op
advies van de DA, in november volledig op rust,
hij was nl bang dat het veulen af zou komen.

[/quote]

Een keer terug kijken zou niet verkeerd zijn.
Voordat je een beslissing neemt. Ach gut

Semra

Re: Dekken. Hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 15:42

Ik ben blond. Blond
Leg even uit wat je precies bedoeld aub.