Friese hengst Jasper.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martsje

Friese hengst Jasper.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:31

Wie heeft/kent een afstammeling van de Friese hengst Jasper??
Kheb zelf net een 2-jarige gekocht en ben er helemaal weg van, maar was benieuwd wat anderen er van vinden, ook qua karaktereigenschappen..... (Van de afstammelingen dan..... Tong uitsteken )

aisa

Re: Friese hengst Jasper.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:35

leuk een jasper.
Mijn buurvrouw(ongeveer)heeft een 5 jarige jasper,het lijken allemaal paarden me een mooie bewegingsvorm.
Zijn wel laatbloeiers,de 5 jarige was als 3 jarige nog maar een poppetje,maar is inmiddels uitgegroeid tot een mooie ruin met voldoende maat .
Het was wel een boefje af en toe .Is op 4 jarige leeftijd gecastereerd.
Mooi zwart en veel behang heeft ie ook.
Heb je al is op www.friespaardenforum.nl rondgesnuffeld ,daar zitten een paar echte kenners die je vast meer kunnen vertellen over zijn nakomelingen!

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 19:31

Hé bedankt!! Ga gelijk even kijken.
Mijn boefje is vorige week net gecastreerd. Hij is nu al rond de 1.55/1.58m hoog, maar als ik jou zo hoor, kan hij dus best nog wel de lucht inschieten!!!! Knipoog

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:34

Bij ons op stal stond een Jasper hengst...
En ja dat van die mooie bewegingsvorm en dat koosnaampje Boefje past heel mooi op degene die bij ons heeft gestaan..
(al moet ik zeggen dat deze meneer nogal ehhh heftig was in zijn hengst zijn...dus misschien dat hij als ruin rustiger zou zijn)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:31

Jaaaa Jasper! Geweldige hengst! Heb hem in Aldeboarn thuis wel aan het werk gezien! Supertoffe hengst!

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 14:29

LuvdaTossa schreef:
Jaaaa Jasper! Geweldige hengst! Heb hem in Aldeboarn thuis wel aan het werk gezien! Supertoffe hengst!

Heb je toevallig foto's van hem?? Heb em nl nog nooit gezien..... Bloos Maar van horen en zeggen, moet het een mooi paard zijn....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:57

Pffff foto wel, maar volgens mij nog gewoon van een gewoon fototoestel!

GEen rijfoto's alleen foto's op de spuitplaats! Maar dan moet ik diep graven Lachen

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:49

Ik heb een merrieveulentje van 11 dagen oud van Jasper Haha! een hele ondernemende dame erg vriendelijk maar wel met een eigenzinnig karaktertje, en de bewegingen vind ik nu al heel ruim Haha! . Kben helemaal weg van haar. kben benieuwd hoe ze verder zal gaan ontwikkelen Knipoog

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 13:04

LuvdaTossa schreef:
Pffff foto wel, maar volgens mij nog gewoon van een gewoon fototoestel!

GEen rijfoto's alleen foto's op de spuitplaats! Maar dan moet ik diep graven Lachen

Kzou al heel blij zijn om iets van het paard te zien, dus als je zo diep zou willen graven...... Dat zou ik hartstikke mooi vinden!!!!!!!!!!! Ja Ja Ja

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:31

Hoi Hoi....
ik ken ook een Jasper nakomeling heel leuk beestje nu Jaarlig...
en mijn paard staat daar op stal bij de Hengstenhouderij waar Jasper staat Schijnheilig....

Jasper zelf is een super lief paard...en bewegen wat hij kan....ik zal eens kijken als ik Jasper zie lopen of ik dan wat foto's kan kliken...

Afbeelding
Jasper
Afbeelding
Jasper
Afbeelding

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:45

Maayke schreef:
Hoi Hoi....
ik ken ook een Jasper nakomeling heel leuk beestje nu Jaarlig...
en mijn paard staat daar op stal bij de Hengstenhouderij waar Jasper staat Schijnheilig....

Jasper zelf is een super lief paard...en bewegen wat hij kan....ik zal eens kijken als ik Jasper zie lopen of ik dan wat foto's kan kliken...

Afbeelding
Jasper
Afbeelding
Jasper
Afbeelding

Wat een super mooi paard!!! En wat een manen....... Kwijl Kwijl

Kwist niet dat mijn Jelmer zo'n mooie vader had!!!!!!! Haha! Haha!

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:37

wouw....wat een ondekking dan he...Tong uitsteken

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:11

Maayke schreef:
wouw....wat een ondekking dan he...Tong uitsteken

Ja echt wel....

Ben geloof ik nog trotser geworden op m'n paardje!!! Knipoog Knipoog

Dit is de moeder van mijn Jelmer;

Martsje fan Ypey
Afbeelding

En dit is Jelmer zelf
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Martsje op 16-05-05 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:14

Trouwens zal er nog een schepje boven op doen...

Jasper loopt ZZ-licht met Jolanda Schreuder.. en Jasper had de meeste Jonge Hengsten die door gingen naar Ermelo

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:18

Maayke schreef:
Trouwens zal er nog een schepje boven op doen...

Jasper loopt ZZ-licht met Jolanda Schreuder.. en Jasper had de meeste Jonge Hengsten die door gingen naar Ermelo

Dat is nog eens leuke info....

straks ga ik nog naast m'n schoenen lopen.... Knipoog

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:27

maandag, 17 juni 2002, Sport

Veelbelovend heroptreden van Jasper
GOOS BIES
Gorredijk – Bijna een jaar nam Jasper 366 niet deel aan individuele dressuurwedstrijden. De promotie naar de Z2-klasse kwam volgens amazone Jolanda Schreuder uit Frieschepalen te vroeg voor de dekhengst.
Zaterdag vond zij het tijd worden voor een heroptreden en meteen was het goed raak. Op het concours hippique in Gorredijk won de achtjarige Fries bij zijn debuut in de Z2-klasse zowel de eerste als de tweede proef, met respectievelijk 198 en 195 punten.
De score van Jasper was meteen goed voor vier winstpunten, de hengst is daardoor nog maar een puntje verwijderd van de drempel om ZZ-nationaal te mogen draven. Die kans zal Schreuder zich niet laten ontnemen, al zal dat op zijn vroegst aan het eind van dit jaar zijn. ,,Hij moet eerst meer ervaring opdoen, hier komt hij immers ook nog maar net kijken.”
Het komt niet vaak voor dat een Friese amazone de NVDR-dressuur opzoekt. Schreuder kreeg eenmaal eerder de kans met WPN’er Condor, maar die werd al gauw verkocht om daarna met een andere ruiter Grand Prix-wedstrijden af te gaan. De kans dat Jasper - in eigendom van de familie Wijma uit Jislum - wordt verkocht is echter gering, want de Olof-zoon is razend in trek als dekhengst. Dit jaar verrichtte hij opnieuw 180 dekkingen. Schreuder: ,,Dit paard wordt echt niet verkocht. Er is al zoveel geboden, maar de eigenaren willen hem niet kwijt.”
Schreuder sluit niet uit dat Jasper kan doordringen tot de landelijke top. Let wel, dat is niveau ‘Anky van Grunsven’. ,,Daarvoor heeft hij tenminste het talent, alleen wordt het in theorie moeilijk omdat hij ontzettend veel moet dekken. Daardoor kan hij maar drie keer per week worden getraind, terwijl zes keer toch wel vereist is. Maar een paard met zoveel talent heb ik nooit gehad, daar kan ik mijn handen mee dichtknijpen”, zegt Schreuder, die in haar opinie gesteund wordt door haar instructeur Jan Enne Kloosterboer. ,,Dat is een internationaal jurylid, en hij ziet zeer veel mogelijkheden.”
De snelle promotie naar de Z2-klasse was voor Schreuder de reden om Jasper een jaar niet in wedstrijden uit te brengen. ,,Het is een heethoofdig paard. Het kostte tijd om de changementen onder controle te krijgen. Fysiek kon hij het makkelijk aan, maar mentaal nog niet”, legt Schreuder uit.
Daarom was Schreuder er nog lang niet gerust op dat Jasper in het ondanks de concurrentie van ‘Hoofddorp’ sterk bezette veld in Gorredijk zomaar de dubbele winst zou opstrijken. ,,Met al dat vrouwelijk schoon rond de ring moet je hem goed losstappen en afwachten tot de hormonen tot rust komen. Het klinkt misschien wat cru, maar als er een hengstige merrie te dicht in de buurt komt, dan krijg je problemen. Zo is het gewoon.”
Hoewel Jasper bijna een jaar niet op dressuurwedstrijden werd ingezet, bleef de regerend Fries kampioen van de dekhengsten volop in beeld. Met zijn deelname in het Fries showviertal en voor de concourswagen draaft hij bijna wekelijks op concoursen op. Zo draaft hij komend weekeinde weer op in het concours hippique in Aken.
Juniorenselectie

Achter Jasper en Schreuder eindigde in Gorredijk beide malen Fries indoorkampioene Nelleke de Graaf met Mariola als tweede. De18-jarige amazone uit Buitenpost was even in beeld voor de nationale juniorenselectie, maar kreeg een maand geleden te horen dat ze definitief is afgevallen.
,,Dat is geen verrassing, want ik moest het opnemen tegen meisjes die uit echte dressuurfamilies komen, die les krijgen van Coby van Baalen en die rijden met Grand Prix-paarden. De selectie was wel een droom, maar niet reëel”, vertelt De Graaf. ,,Voor mij was het een prachtige ervaring. Mijn laatste selectiewedstrijd reed ik in Kootwijk, naast me waren Anky van Grunsven en Tineke Bartels in de ring. Daar loop je dan zomaar tussen, hartstikke mooi toch?”

Ook nog even gevonden....ja nu ik een maal bezig ben Tong uitsteken

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:58

Wat een info allemaal!!!! Ben er even helemaal stil van.... Knipoog Tong uitsteken Knipoog

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 19:10

iesolde schreef:
Ik heb een merrieveulentje van 11 dagen oud van Jasper Haha! een hele ondernemende dame erg vriendelijk maar wel met een eigenzinnig karaktertje, en de bewegingen vind ik nu al heel ruim Haha! . Kben helemaal weg van haar. kben benieuwd hoe ze verder zal gaan ontwikkelen Knipoog

Wij hebben ook weer een Jasper-veulen op stal staan. (Vol zusje van mijn paard.) Maar deze is nu twee weken oud, en nu ook wel ondernemend, maar je kan hier natuurlijk nog niets over zeggen. Wel leuk om te horen hoor, daar niet van, maar was ook benieuwd hoe "oudere" paarden zijn. Niet alleen in de verzorging, maar ook onder het zadel/voor de kar. Knipoog Haha! Knipoog

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:39

Ik heb geen paard van Jasper, alleen de merrie die ik rij is drachtig van hem, hoop dus volgend jaar op een mooi veulentje! :D

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:41

De vader van mijn verzorgpaard heet Jasper :)
Ik weet niet of het dezelfde is, maar dat zal wel ;)

Afbeelding

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:52

Wat een leuk topic! Ik heb sinds kort een eigen fries en haar opa is Jasper :)