Harskegels met 10 maanden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Harskegels met 10 maanden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:03

Ik haalde gister Odin uit de wei vandaan en toen keek ik even naar haar uiers.
De 'zakjes' ontwikkelen zich nu wat meer, maar je kan nog lang niet van een volle uier spreken.
Maar toen zag ik aan één van de speentjes een harskegeltje hangen
En op haar achterbeen zag je van die 'sporen' zeg maar. Als het eraf valt op haar benen.
Kan dat nu al?? Ik maak me een beetje zorgen, straks gaat ze het veulen veel te vroeg werpen.
Zondag de 15de is ze 10 maanden.
Wie z'n merrie heeft dit ook gehad? En wat voor gevolgen waren dat?

peach2001

Re: Harskegels met 10 maanden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:20

Weet je zeker dat ze in juli gedekt is en niet in juni?

Mijn merrie gaf ook vocht met 8 maanden, dat was vermoedelijk een reactie op iets wat ze gegeten heeft. Als ze echt doorharst en alles gaat volgens het boekje (hars, daarna biest) dan zou ze erg vroeg zijn, maar meestal geeft het aan dat het veulen wel volgroeid is, of iig zo groot genoeg. Njadien heeft vorig jaar 10 dagen in de hars gestaan, dus als ze dat zou doen zou je op 312 dagen zitten... Ben je uitgegaan van de laatste dekdatum? Vorig jaar was het bij Shanaya met de middelste dekdatum al raak... Ze beviel op 318 dagen gerekent vanaf de middelste dekdatum (316 vanaf de laatste), dus ook erg vroeg, maar het was absoluut het grootste en sterkste veulen... Dus dat kan ook een dag of 2 schelen met die dekdatums..

Geef wel een belletje naar de dierenarts, die kan je merrie even controleren en evt. opvoelen, en dan staat ie gelijk op alert dus als er wat is dan weet hij al hoe en wat en kan hij snel reageren.

Dat de uier nog niet vol is hoeft helemaal niets te zeggen, die van Shanaya staat ook niet vol, en die heeft inmiddels al een veulen... Wel kan het zo zijn dat de spenen wat open staan en dan kan er tijdens de ontwikkeling van de uiers ook wat vocht uitkomen, maar dat zijn meestal piepkleine korrels aan de speen zelf, geen sporen op de benen, maar dat verschilt denk ik weer per merrie...

Wil je anders eens een foto maken en die hier neerzetten? Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe het eruit ziet nu...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:28

Mijn merries zijn daar vaak heel vlot mee.
Dit jaar eentje die begin februari al steeds spontaan redelijk wat helder vocht uit de spenen had en pas half maart veulende (was nog bijna 2 weken te vroeg).
Na een aantal dagen kegelen én 9 dagen melk druppen... Rolleyes

Als ze nu al snel echt gaat kegelen of melk druppen, zou ik wel even de DA laten komen.
Het kan ook duiden op problemen met de placenta.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 13:15

@: ShamalArabs: Ze was eerst in juni gedekt maar toen werd ze weer hengstig. Daarna is ze midden juli weer gedekt en toen hebben we haar 3 weken later gescand. Dus ze moet echt in juni bevallen.
Ze zit nu op ongeveer 303 dagen.
Ik zal vanmiddag wel weer even een foto ervan maken en hier plaatsen. Ik hoop dat er nu niks meer van te zien is.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:54

ik denk niet dat dat goed is. mijn merrie harste pas zaterdag, en woensdag is ze bevallen!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 17:07

Mijn digi hield ermee op toen ik net een foto probeerde te maken.
Maar er waren nu godzijdank geen druppeltjes te bekennen.
Ik houd haar evengoed scherp in de gaten, en eventueel zou er dan maar een DA naar moeten kijken.

@ ShamalArabs: Deze foto is van vorige maand. Maar zo zien haar uiers er nog steeds een beetje uit, alleen de 'zakjes' zijn ietsje gevulder nu.
Afbeelding

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:38

ow, maar de uier is bnog niet zo vreselijk groot, dus het zal wel meevallen!

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:47

Hier staat er ook al 1, een maand met een volle uier. En het veulentje moet pas eind van de maand komen, dus denk dat het allemaal wel goed zal komen Haha!

Walters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:19

Hoi Evy .............Zou me niet druk maken hoor dat kegelen en melk geven kan wel een paar weken aanhouden ........Mijn merrie loopt ook op haar laatste benen en is sinds 2 weken ook aan het rommelen ......Heb zelf wel even de dierenarts erbij gehad en die vertelde dat dit allemaal geen kwaad kon ..................... dus niet stresse en gewoon lekker van haar zwangerschap genieten Knipoog

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:19

De uier is inderdaad niet zo groot.
Ik wil je niet ongerust maken, maar mijn merrie had met dik 9 maanden ook hars druppels en begon te kegelen.
Na een paar dagen is ze toen bevallen van een veel te vroeg geboren hengstveulen.
Helaas heeft deze het niet gered en heeft maar 4 uur geleefd.

De reden van deze vroeggeboorte is nog steeds onbekend.

Ik zou als de uier voller wordt toch even de dierenarts er na laten kijken.

Succes ermee!!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:44

Bedankt voor de reacties! Lachen
Wat erg voor je Waldisney Ach gut Hoop niet dat het met Odin gebeurd.
Maar deze laatste dagen heeft ze niet meer gekegeld.
Ik kijk wel elke dag nog ff, maar gelukkig zie ik niks.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:37

Mijn merrie had ook harskegeltjes op tien maanden. Verder gebeurde er ook niks tot de dag voor de geboorte, toen liep er melk langs haar benen en werd mijn veulen die nacht geboren.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:37

Ook mijn merrie was erg vroeg met harsdruppeltjes, ongeveer een week later begon ze te kegelen, en toen na 12 dagen kegelen stond er een veulen naast.
Dus zou best kunnen dat ze iets vroeger is, maar zou me niet teveel zorgen maken