Hoogdrachtige merrie loopt erg slecht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Hoogdrachtige merrie loopt erg slecht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:34

Mijn merrie is nu al erg over tijd (zie onderschrift) en is sinds een paar dagen slecht gaan lopen. Ze trekt een beetje met een voorbeen en als ze loopt bij de stal lijkt het net of ze elk moment kan instorten. Ze kan niet meer draaien en gaat het liefst stilstaan of liggen. Ze heeft vorige week voor het laatst gedraafd, nu doet ze dat niet meer. Op de wei heeft ze er beduidend minder last van dat bij de stal, ze loopt al 1,5 maand zonder ijzers dus is erg kort geworden. Daar kan dus ook het probleem liggen. Maar op de wei blijft ze wel ook stijf, al heeft ze daar meer de pas er in zitten. Ik kan me wel voorstellen dat ze steeds zwaarder wordt, maar dit ziet er niet meer gezond uit. Wie herkent dit als 'normaal' hoogdrachtige merrie gedrag? Of moet ik de da maar bellen?

Mariek_

Re: Hoogdrachtige merrie loopt erg slecht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:37

Ik zou voor de zekerheid gewoon de da bellen..

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:39

Ik heb het in het 'dikke-buiken-topic' ook neergezet, maar Miepie had dit ook.
Maar zij is altijd al een beetje gevoelig geweest door hoefbevangenheid, maar ik had gelezen dat ze door een zware last ook een beetje hoefbevangen kunnen worden. En in dit geval is dat dus het veulen wat in de buik zit. Daarom kunnen ze moeilijker gaan lopen.
Miepie stond ook de hele tijd stil op stal en dan ging ze op rust staan, en om de 5 seconden wisselen van been. Ze wist niet meer hoe ze moest staan.
Maar het zal over zijn als de bevalling is geweest Ja
Maar je kan natuurlijk altijd de DA erbij halen.

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:46

Een merrie bij ons op stal liep ook de laatste weken zeer slecht. Leek net of ze op eieren liep. Je moest een uur uittrekken om haar bij het land te krijgen. En ook daar deed liep ze nog steeds moeilijk. Het veulen is een week geleden geboren alleen heeft het maar een paar uur geleeft omdat ze linsvoor en linksachter geen hoeven had. Zindsdien, mede omdat ze nog niet helemaal begrijpt waar het veulen is, rend ze als een gek door het land en is er van gevoeligheid geen sprake meer.
Bij haar hadden we het gevoel dat de uiers, die erg dik waren de laatste weken, haar in de weg zaten en pijn deden en dat ze daarom zo voorzichtig liep.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:51

mijn merrie deed het de dag van de bevalling ook.

maar nu ze is bevallen is alles weer normaal, maar ik weet niet hoelang jou merrie dit al heeft, maar ik denk dat ik toch maar de DA zou bellen als ik jou was

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:13

@ MissChoutje: Wat verschrikkelijk zeg voor jullie!! Ach gut
Sterkte ermee, het is echt neit leuk als zo je veulen wordt geboren...

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 18:45

De da is geweest en ze blijkt idd bevangen te zijn, ik ben dus blij dat de da kon komen. Ze krijgt nu pijnstilling en staat in een modderbadje met onbeperkt hooi ter beschikking. De rest is te lezen in het dikke buiken topic