welke hengst voor Armstrong-merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessje

welke hengst voor Armstrong-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:35

zoals de titel zegt, ik ben op zoek naar een hengst voor mijn merrie.
merrie is armstrongxlector
Ze heeft veel springtalent, maar ook erg goede gangen ed
Eigenlijk is ze een echte all-rounder, maar ze is vooral in springen uitgebracht en heeft 1.45 gesprongen.
Ze heeft, voor ze in de sport ging 4 veulens gehad, waarvan ik er langs google 2 heb teruggevonden, de ene loopt 1.45-1.50 en de andere 1.40-1.45
(deze waren van contagno en farington)
Het enige wat écht verbeterd moet worden is haar grootte, ze is maar 1.62
Ze is vrij fijn, dus de hangst mag wel wat massa hebben, ik ken niet zoveel van bouw enzo, dus wat er nog aan verbeterd moet worden weet ik niet zo goed

Ik zal even een foto plaatsen, zodat jullie haar bouw zien (op de foto is ze wel 8a9 maand drachtig, ongeveer een jaar uit het werk, dus vrij onbespierd en bovendien al 17)
Afbeelding

ze is nu vol van een jonge carthagoxrandel, een aankomende springer (we hebben toen geen echte topper genomen omdat we niet zeker wisten of ze nog vol raakte, ze is al 17)
Dit jaar zou ik haar dus van een bewezen springer willen laten dekken, dekgeld maakt niet veel uit

een fokker uit de buurt stelde Darco voor, omdat mijn merrie lang genoeg is (hij schijnt te verkorten) en ook wat 'edel', maar ik heb al een paar te klein gebleven merrietjes van hem gezien, dus of dat een goed idee is...

jessje

Re: welke hengst voor Armstrong-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 21:52

Dus niemand kent een springhengst die qua bouw bij mijn merrie past?
Kort samengevat:
vereisten: - voldoende maat
- voldoende massa
- bewezen nafok
- meewerkend karakter (moet geen doodbraaf paard zijn maar moet wel willen werken, al hangt natuurlijk ook veel van de ruiter af Knipoog )

katrienh

Re: welke hengst voor Armstrong-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:36

Ik denk dat de fokker die Darco voorstelde nog niet zo verkeerd zit ! Haha!

Darco heeft een héél goed karakter, wat hij ook doorgeeft aan zijn nakomelingen. En qua bouw past ie ook goed bij uw merrie !

En bovendien: een Darco nakomeling raak je altijd kwijt. ( zeker in Belgie omdat het 'onze' hengst is Knipoog )

Echt, als het dekgeld niet belangrijk is, zou ik zeker voor Darco gaan.
Je hebt misschien 5 Darco's gezien, maar er zijn heeeeel veel Darco's en zeker heeeel veel goede !
Darco heeft hier zelfs een standbeeld gekregen ! Onlangs nog gehuldigd