Welke paarden voor welke tak van sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silverado

Welke paarden voor welke tak van sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:21

Beste bokkers,

ik zou wel eens willen weten welke rassen nu uitermate geschikt zijn voor een bepaalde tak van de paardensport. kijk een zeeuws trekpaard is natuurlijk bekend om voor de wagen te lopen, alhoewel ik er ook wel eens iemand een L2 dressuurproef mee heb zien lopen Haha!

maar wat vinden jullie nou een ras dat echt bijzonder geschikt is voor bijvoorbeeld springen, dressuur, endurance, western enz.

ik hoor het graag van jullie. ik wil ook wel weten welk paardenras jullie zelf gebruiken voor bijvoorbeeld springen of western.

groetjes

Zamora

Re: Welke paarden voor welke tak van sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:22

Arabieren zie je heel veel in de endurance maar eigenlijk zie je ze wel in alle takken v/d paardensport.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:29

tja eh ik zie op wedstrijden veel de KWPN-er gebruikt worden voor t springen

Zelf heb ik een haf en die dressuurt graag maar kan ook een goede hindernis(1.10) springen. En ook in een race wedstijdje wint ze het regelmatig van een KWPN-er. T is denk ik ook hoe fit en lening t paard is...

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:39

Pebblesje schreef:
Arabieren zie je heel veel in de endurance maar eigenlijk zie je ze wel in alle takken v/d paardensport.

dat komt zeker omdat arabieren een heel erg groot uithoudingsvermogen hebben. het paard waar ik altijd op rijdt die is voor 3/4 arabier, maar dat lieve beest geeft echt nooit op. als ik hem op buitenritten niet inhoudt dan rend hij zich echt dood. Hij is 23 maar we maken er buitenritten van soms wel 4 á 5 uur. en dan is hij bij terugkomst nog zo fris als een hoendje.

maar wel leuk om ff te weten, bedankt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:26

een connemara voor het springen, een kwpn-er voor de dressuur, en een arabier voor de endurance.
friezen, welshjes en trekknollen voor de wagen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:28

Ik spring met mijn kwpn-er zo over de 1,20.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:44

dravers zijn geschikt voor drafsport maar ook zeker voor endurance. verder kunnen ze op zich alles wel maar de top wordt toch moeilijk.... (er is wel een draver geweest dat in de top sprong)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:47

Hackney's, friezen en tuigpaarden voor de aangespannen wedstrijden. Tong uitsteken Je mag daar ook geen ander ras voor gebruiken.....

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:46

en voor het westernrijden: je hoort vaak dat het echte 'cowpony's' zijn. maar is het ook mogelijk om op hoog niveau met een ander paard/pony te rijden, bijvoorbeeld een fjord. Of zeg ik nu iets heel doms Geld, geld!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:48

quarterhorses vind ik voor het western etc. kwpn'ers kunnen een hoop takken.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:00

engels volbloed vind je in veel sportpaarden terug... maar ze zijn natuurlijk geboren voor de rensport Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:46

Neonlight schreef:
Hackney's, friezen en tuigpaarden voor de aangespannen wedstrijden. Tong uitsteken Je mag daar ook geen ander ras voor gebruiken.....

oh, oh, oh, wat zijn we toch weer flauw Tong uitsteken

Ik denk dat heel veel rassen goed zijn voor bepaalde takken van sport. Neem een NRPS bijvoorbeeld, een dressuurgefokt beestje loopt in de dressuur binnen een jaar Z, een springgefokte in het springen etc.

Voor het mennen zie ik dat je met grote, slanke, sterke pony's veel voordeel hebt, denk aan grove NRPS of New Forest. Bij de paarden vooral kleine paardjes van rond de 1.65.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:25

En wat kun je nog meer met friezen behalve recreatie rijden en aangespannen rijden dan?