. Nu wilden we haar in eerste instantie al een jaartje later naar de keuring doen (we hadden haar de laatste keer gemeten op 1.58m) in de hoop dat ze dan, net als haar zus destijds, een paar cm bij is gegroeid. Maar we twijfelen nu of we haar toch zullen aanbieden bij het NRPS, daar mag ze met 1.57m al het stamboek in en is een eventueel sterpredikaat niet stokmaat gebonden zoals bij het KWPN. Ik heb al contact gezocht met het NRPS en qua bloedvoering mag ze in het stamboek.Het is de bedoeling dat de merrie tzt voor sport en fokkerij ingezet wordt. Ik heb nog navraag gedaan bij het KWPN en als ik deze merrie om stokmaattechnische redenen bij het NRPS op wil laten nemen, kan een toekomstig veulen icm een KWPN-hengst gewoon het VB in. De merrie kan met een NRPS papier zelfs opnieuw aangeboden worden bij het KWPN voor stamboekopname, maar foktechnisch zou het voor de nakomelingen geen verschil maken en het is ook eigenlijk niet onze bedoeling om het NRPS daar voor te gebruiken.
Merrie is trouwens niet bestemd voor de verkoop en voor de sport zal het stamboek niet veel uitmaken.
Wat is nu wijsheid, nog even afwachten of ze volgend jaar de 1.60m haalt of gewoon gelijk aanbieden bij het NRPS? Stel dat haar iets overkomt (blijvend kreupel oid) en ze alleen nog geschikt is voor de fok, dan staat ze iig in een stamboek en niet in een veulenboek. Vooral hierdoor ga ik twijfelen, ik heb namelijk een abonnement op pech bij mijn paarden
.