merrie drachtig als....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

merrie drachtig als....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:20

Een merrie bij ons op stal is gister gedekt.
Nu liet ik mijn hengst even aan haar ruiken en ze vloog hem zowat aan.
Dit doet ze normaal nooit.

Zou ze drachtig zijn?

amen

Re: merrie drachtig als....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:41

nou zo snel kan dat nog niet ,als zij gister is gedekt, zou ze nu nog aan het eind van de hengstigheid moeten zitten....en in principe nog wel intresse in de hengst moeten hebben......

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:43

ZUCHT.............................................

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:48

Citaat:
Er zijn mensen, die denken dat ze denken, maar dat denken ze maar.

geweldig onderschrift trouwens.... Rolleyes

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 20:57

Ik heb vaag het idee dat deze vraag raar gevonden word?
Ik dacht altijd dat vragen niet raar waren.

Ik heb verder geen ervaring met drachtige merries dus vanwaar die zucht?

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:19

De kenners hier zullen het wel een domme vraag vinden inderdaad, maar ja zij zijn ook niet met die kennis geboren Haha!

Momenteel is ze niet meer hengstig lijkt mij.
Goed in de gaten houden of ze weer hengstig wordt of over vier weken laten opvoelen door de veearts.
Heb ook al een paar jaar niet meer mee gelopen in de fokkerij dus weet het aantal dagen niet meer presies. Mijn gefokte veulen is inmiddels al 3 jaar en allang verkocht.
Er zijn vast wel meer mensen die je kunnen adviseren hier als ze tenmindste niet teveel ZUCHTEN....................... Haha!

Wat voor pony/paardje heb je?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 00:06

Bij sommige merries kan je het idd vrij snel merken. Na een paar dagen nestelt het vruchtje zich in. Hierdoor verandert de hormoonhuishouding bij je paard. Sommige merries zijn hier heel gevoelig voor en als je zo'n merrie goed kent zou het kunnen dat je eerder in de gaten hebt dat ze drachtig is dan de gemiddelde 18 tot 21 dagen die voor een hengstigheidscyclus staat.

Zoals ze vandaag reageerde zegt in principe weinig; ze zit gewoon aan het einde van de hengstigheid. Dat zegt nog niets over al dan niet drachtig zijn.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:40

Mijn merrie is een aantal jaren geleden gedekt op donderdag, op vrijdagavond mocht ik ze ophalen bij de hengstenhouder. Op zaterdag zette ik ze op de wei en vloog ze plots naar een ruin die in de weide er naast stond te grazen. Dat deed ze normaal gezien nooit. En jawel hoor, ze was drachtig.
Toen ze al een tijdje drachtig was, werd er een hengst in de stal naast haar gezet, ook dat vond ze verschrikkelijk en telkens ik haar staldeur opendeed, stormde ze uit haar stal. Gelukkig hebben ze de hengst toen op een andere plek gezet.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:44

Bedankt voor de serieuse antwoorden.
Hier heb ik tenminste iets aan.
Ik snap trouwens niet dat mensen gaan 'zuchten' als er een vraag gesteld word op een paarden forum waar je juist dit soort dingen bespreekt.
Maar goed dat nu even terzijde.

De merrie is niet van mij maar van een 16 jarige stal genoot die verder geen geld heeft.
Papa en mama betalen het paard.
De stallings kosten wel teverstaan.
H.s en d.a zijn voor zijn kosten.
Hij betaald dit van zijn zakgeld,maar komt dus regelmatig in de problemen.
De hoeven van zijn paard worden regelmatig niet bekapt omdat hij daarvoor moet sparen.
Hij heeft de merrie laten dekken bij kennissen van hem.(koste niets)
Hij heeft dit niet tegen zijn ouders verteld en ook niet tegen de stal houder (die niet wil dat er veulens geboren worden op stal.)
De kans is dus groot dat hij van stal weg moet als de stal houder er achter komt.
Hij heeft geen rekening gehouden met alles wat komt kijken bij een drachtige merrie en de geboorte van een veulen.

Ik vind het zo erg dat iemand dit gewoon doet.
Even een veulentje fokken.
Ik heb dus helemaal geen ervaring met drachtige merries omdat ik zelfs 2 mannen heb rond lopen.
1 daarvan is nog een hengst maar wordt deze maand geholpen.
En ik lees wel eens dat je door een hengst kan zien of een merrie drachtig is.
Maar ik weet niet vanaf welke datum dat is.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:56

Normaal gezien wordt een merrie om de drie weken hengstig. Als ze hengstig is, kan je haar voor de stal van een hengst zetten. Wordt ze "boos", dan is het nog niet het goede moment. Zet ze de achterbenen open en gaat ze plassen, dan is het wel het goede moment. Tegenwoordig wordt dit alles vooral gevolgd via echo en kijkt men wanneer het eitje rijp is en wordt de merrie geinsemineerd. Sommigen werken ook met schouwhengstjes, die mogen even kijken of de merrie wil en als ze wil, wordt ze geinsemineerd. Goeie vriendin van me heeft zo een minishetter om de grote merries mee te schouwen.
Als je dan drie weken na de dekking, op het moment dat de merrie opnieuw hengstig zou moeten worden, terug voor een hengst gaat staan en ze slaat af, zoals ze dat noemen, dan kan je aannemen dat ze drachtig is.
Natuurlijk is dit niet echt de goeie methode. Je kan dit wel even doen om het zelf al een beetje te weten maar eigenlijk moet je de DA laten komen om een echo te maken. Op die echo kan hij ineens het vruchtje zien en ook zien of het er geen twee zijn. Een eerste echo kan je dus na ongeveer 18 dagen maken. Een tweede echo wordt als ik me goed herinner op ongeveer 40 dagen gemaakt. Dat is wel leuk want het kleine balletje van de eerste echo is dan al een heuse meloen en je kan de ruggengraat van het veulentje al zien.
Aangezien je zegt dat je stalgenoot geen geld heeft, zal een echo er wel niet inzitten vrees ik, en zal hij inderdaad moeten testen door voor een hengst te gaan staan als de hengstigheid uitblijft.