doorfokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2Morrow

doorfokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 10:20

ik ken een man die heeft een aantal hengsten.
hij dekt ieder jaar de merries. maar hij zet de hengsten ook op hun eigen veulens (die al wat ouder zijn)

kan dit kwaad of valt het wel mee.
als dit kwaad kan wat kan er dan gebeuren?

MiaMora

Re: doorfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:34

gwen1222 schreef:
ik ken een man die heeft een aantal hengsten.
hij dekt ieder jaar de merries. maar hij zet de hengsten ook op hun eigen veulens (die al wat ouder zijn)

kan dit kwaad of valt het wel mee.
als dit kwaad kan wat kan er dan gebeuren?

Ik ken een gevalletje inteelt (zoon dekt moeder).
Het veulen dat hieruit geboren werd heeft een zeer slecht karakter, mept iedereen echt om voluit te raken en is niet te benaderen.
Spoort dus gewoon niet !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:45

Ik heb te weinig informatie betreffende het ras en het fokbeleid van de man. Zijn het hengsten met papieren? Hoeveel paarden van het ras bestaan er? Zijn er alternatieven?

Als de paarden geen papieren hebben, dan is die man puur bezig met vermeerderen van paarden, puur voor de verkoop, en niet om een goed gezond rastypisch paard te fokken. Jammer, maar zulke mensen heb je er tussen lopen.

Zijn het paarden met papieren, en heeft de eigenaar er goed over nagedacht waarom hij vader met zijn dochters kruist, dan heb je te maken met lijnteelt.

Als het een paard is van een heel zeldzaam ras, waar andere paarden duizenden kilometers verder staan en je anders niet binnen het ras een hengst kan vinden: voordat je er iets anders opzet en buiten je ras gaat fokken, kun je idd proberen wat een combinatie van vader/dochter doet.

Lijnteelt is erg gevaarlijk. Sommige mensen passen het bewust toe om bepaalde eigenschappen van hun hengst te concentreren. De kans is groot dat niet alleen de goede eigenschappen worden versterkt maar de verkeerde ook. En als de hengst drager is van een recessieve ziekte, die de kop alleen opsteekt als beide paarden drager zijn, heeft hij op dit manier wel kans dat die ziekte de kop opsteekt. Beste voorbeeld is Impressive bij de Quarter Horses.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:58

inteeld is in de meeste gevallen altijd slecht. Boos! je hebt grote kans op afwijkingen. maar waarom doet ie dat? Verward ik snap er niks van hoor... Frusty zou jij een merrie willen kopen waarvan je weet dat ze is gedekt door haar eigen vader? Ziek

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:05

Je formuleert het wat verkeerd, je bedoelt zeker: zou je een fokproduct kopen uit een inteelt/lijnteelt combinatie? Ja, dat zou ik doen. Mits ik de vader ken, en de dochter echt goed is.

Ik ken een geval van twee Arabische hengsten die het resultaat waren van een kruising moeder/zoon, en die allebei Europees Kampioen zijn geworden. En het waren nog volle broers ook. De eigenaar heeft in dit geval heel goed nagedacht wat hij deed, en het resultaat is er ook naar.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 11:10

hij gooit vanalles opelkaar :s
een aantal heeft papieren en aantal weer niet.
er staat bijvoorbeeld een arbierX fries . welshcob X tinker en noem maar op.

de man ken ik niet persoonlijk

waarom hij dat doet weet ik niet ik denk om het geld

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:11

Dat gaat zeker om geld. Kan er tenminste geen lijn of fokprogramma in ontdekken.