hengstigheidsperiode hoe wat waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

hengstigheidsperiode hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 07:06

wie kan mij vertellen hoe het zit met de henstigheidsperiode van een merrie....

stel ze word op de 18e hengstig en blijft dit tot de 28e

wanneer kan ik dan de volgende hengstigheid verwachten?

21 dagen na de 18e of 21 dagen na de 28e?
reken je dus vanaf de eerste dag laatste hengstigheidsperiode of vanaf de laatste dag??

Issy

Re: hengstigheidsperiode hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 08:10

je hebt twee soorten hengstigheid. ik neem aan dat je wilt weten wanneer er evt. een eitje kan zijn i.v.m. dekken?
Vanaf de eerste hengstigheid kun je rekenen tussen de 17e en 22 ste dag. maar dat is ruim genomen want niet iedere merrie is het zelfde. Jouw merrie is lang hengstig maar heeft maar twee dagen een eitje, daarna toont ze hengstig maar heeft het voor het dekken geen effect meer.
Je kunt de veearts op de eerste of tweede dag laten komen van de hengstigheid en laten checken of er een eitje is. vandaruit kun je goed de cyclus berekenen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 08:14

meestal is de cycles van een paard 21 dagen......incl hengstigheid zelf....

Mijn merrie die ik nu heb hebben beide een cycles van 21 dagen, hiervoor had ik een merrie die een cycles had van 26 dagen dus het kan per merrie verschillen....

meestal duurt de hengstigheid een dag of 7, maar dit kan per paard erg verschillen,......

Ik hou altijd bij wanneer merrie voor het eerst hengstig toont en de mate waarin, dus per dag hou ik dit bij....als je dit een paar cyclessen volhoud kun je zien of er bv regelmaat inzit e.d.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:25

Zoals hierboven gezegd, het kan idd sterk per merries verschillen.
ik heb er een die maar 3 dagen hengstig is en de ander gemiddeld 10 dagen!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:12

De stoeterij hier zegt het zo: als de hengstigheid voorbij is, kun je na 14 dagen weer in de gaten gaan houden of ze weer hengstig wordt. De gemiddelde cyclus is dan dus 21 dagen, als ze een week (of korter) hengstig zijn. Bij mijn merrie was het vorig jaar steeds 24 dagen.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:04

Nicole288 schreef:
De stoeterij hier zegt het zo: als de hengstigheid voorbij is, kun je na 14 dagen weer in de gaten gaan houden of ze weer hengstig wordt. De gemiddelde cyclus is dan dus 21 dagen, als ze een week (of korter) hengstig zijn. Bij mijn merrie was het vorig jaar steeds 24 dagen.

jij begrijpt de vraag zoals ik hem bedoelde Haha!
bedankt.....
de anderen trouwens ook,by the way,ik heb geen merrie maar een hengst Pling en die dekt sinds kort,vandaar dat ik me afvroeg wanneer een merrie weer hengstig word als het niet gepakt heeft....