help!!!! moeilijk zichtbaar wanneer ze hengstig is.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dries

help!!!! moeilijk zichtbaar wanneer ze hengstig is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:18

hoi,

ik heb een kwpn-merrie die ik wil laten dekken, vorrig jaar ook al geprobeerd is toen een keer ander halve maand drachtig geweest maar dat is afgekapt omdat het niet groeide daarna niet meer drachtig geworden. vorrig jaar was het ook al een ramp om te zien of ze hengstig was. ze staat namelijk alleen maar tussen twee shetland merries en komt alleen maar in contact met andere ruinen op wedstrijden [ eigenlijk niet dus] en als ik bij een vriendin ga rijden.
vorrig jaar was ze gelukkig wel regelmatig hengstig dus toen ik de eerste keer had kon ik gewoon door tellen.
alleen dit jaar heb ik haar volgens mij nog niet echt hengstig gezien, ja ik dacht het soms wel maar weet het dus niet zeker.

zijn er andere manieren om te zien of een merrie hengstig is??
ik weet dat als ze hengstig zijn hun urine troebeler is en als ze op hun top zijn zelfs net jus"'orange is, alleen op het moment zie ik het niet meer elke keer als ik haar zie plassen twijffel ik.
ik weet het echt niet meer!

tips Verdrietig Verdrietig

Tjinta

Re: help!!!! moeilijk zichtbaar wanneer ze hengstig is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:57

Bij mijn merrie kun je het ook niet zien. Wij hebben haar thuis staan en goed in de gaten kunnen houden, maar nog zag je er niks aan.
We hebben haar noodgedwongen bij de hengsten houder neer moeten zetten zodat ze via het opvoelen en scan konden zien/voelen of er een eicel zat. Zo is ze na 4x wel drachtig geworden.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:07

Als je een merrie wil dekken zul je haar toch moeten schouwen bij een hengst of ruin om te kijken of ze hengstig is, hoe lang en of ze al opgevoeld kan worden. Kontakt met ruinen/hengsten maakt de hengstigheid ook beter. Als je die mogelijkheid niet hebt is bij de hengstenhouder toch denk ik de slimste optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:30

Merk aan mijn merrie ook nooit of ze hengstig is het enige dat dan opvalt is dat ze veel meer drinkt dan anders misschien omdat ze dan ook meer plast? Dus als ik haar wil laten insemineren houd ik haar waterbak goed inde smiezen en bel de DA als hij erg snel leeg is. En ze is dan meestal precies op tijd.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:18

mijn merrie laat het ook moeilijk zien
sinds een aantal maanden heb ik er een welshruin bij van 18 die pas op z'n 13e gecastreerd is en toen liet ze het wel heel goed zien maar helaas...
ze is er alweer aan gewend en nu laat ze weer niets meer zien

maar ik heb nog een tip waar je misschien wat aan hebt Knipoog
als ik bij mijn merrie met de slang met warm water onder haar staart spuit
gaat haar staart omhoog en gaat ze knipogen
dit doet ze alleen als ze hengstig is dus misschien zou je dat kunnen proberen
ik kwam er toevallig achter omdat ik haar staart elke week was