Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

miisshOrse schreef:Sorry, ik heb hier ook geen verstand van
Sammie schreef:
Verder adviezeer ik je de komende tijd veel te gaan lezen over hengsten, merries, bloedlijnen, fokken en alles daarom heen. Lees veel topics op Fa, kraamstal en diverse boeken. Zodat je je kan orienteren en inlezen in een hoop dingen.
Sammie schreef:Je merrie hoeft dus alleen nog op exterieur bekeken te worden. Als je een dierenarts verklaring kan overleggen dat de blessure NIET genetisch of geboren afwijking is, dan kun je haar op stand laten bekijken. Dit laatste kan dus ook als een merrie geen sportprestatie heeft.

Sjuimpje schreef:Ik zou haar dan nu wel dit jaar voorstellen Margo, nu heeft ze nog wat spieren.
Van een jaar wei worden ze meestal niet mooier.
Wel leuk dat je hebt besloten om met haar te fokken,
ik had het er laatst toevallig met mijn moeder nog over toen zij vertelde dat het niet zo goed ging met jouw merrie. Is toch een heel interessante merrie voor de fok

dooozzz schreef:Fijn dat het een merrie is zodat ze een nieuwe carriere kan starten, nl die van fokmerrie! Waarom wil je eigenlijk een jaar wachten met haar te laten dekken? Of is het nog een te grote belasting voor haar knie als ze straks met een dikke buik zou lopen? En Janna vraagje: Geldt voor alle merries met het sportpredikaat dat ze vrijgesteld zijn van beweging? Ook als ze ''nog maar" Z2 zijn? Ik zit namelijk met een soortgelijk geval.

pandabeertje schreef:Je kan het altijd uitproberen, verder voor de fok maakt het niet echt veel uit. met een veulen boek (vb) kan je ook gewoon fokken en aangezien je merrie een goede sportcariere heeft gehad lijkt me dat ook al een goede achtergrond.
Nicole288 schreef:germie: een veulenboek merrie met een kwpn Stb hengst wordt gewoon veulenboek, geen reg. A
Met een niet kwpn erkende hengst krijg je Reg A (ook met een stb merrie)
pandabeertje schreef:Nicole288 schreef:germie: een veulenboek merrie met een kwpn Stb hengst wordt gewoon veulenboek, geen reg. A
Met een niet kwpn erkende hengst krijg je Reg A (ook met een stb merrie)
Inderdaad.
Toen ik mijn ruin kocht was zijn moeder ook nog niet in het Stb (stamboek) opgenomen. Ze was dus nog een Vb (veulenboek) merrie.
Haar veulens waren gewoon in het Veulenboek ingeschreven.