Merrie lepelt voerbakje veulen leeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Merrie lepelt voerbakje veulen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 08:12

We hebben sinds gisteren een voerbakje in de stal hangen voor het veulen. Zo'n kleine bak met twee metalen stangetjes erboven zodat de merrie er niet bij hoort te kunnen en het veulen wel.
Veulen kan er inderdaad bij, maar vindt het nog niet reuze interessant.
Merrie kan er niet zo bij, maar wel als ze haar neus erin duwt en dan met haar tong de veulenkorrels eruit lepelt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling omdat het veulen ook brokjes moet gaan leren eten.

Iemand tips?

Afbeelding
Om zo'n voerbakje gaat het...

Veulenvoerbak (VOERB01A)
Door de voerspijlen alleen toegankelijk voor het veulen dus ideaal om het veulen bij te voeren.
Inhoud 7 liter

Kleur: groen
Laatst bijgewerkt door Kitty op 07-05-05 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Merrie lepelt voerbakje veulen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:15

Merrie vastzetten tijdens het eten, zodat het veulen er ook de tijd voor krijgt. Je kunt hem in het begin ook wat brokjes uit de hand geven, zodat hij weet wat het is. Hoe lang ben je nu al bezig? Hoe oud is het veulen?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 08:17

We hebben pas gisteren voor het eerst de voerbak opgehangen en het veulen is nog maar 2,5 week.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:21

Dan komt dat vanzelf wel...blijf proberen om er wat brokjes met de hand in te krijgen, zet de merrie vast bij het voeren (maar blijf erbij) zodat het veulen er ook de kans voor krijgt.
Op dit moment zou de brok voor "erbij" zijn, ze krijgen voldoende via moeders binnen.
Eet het veulen wel hooi?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 08:27

Ja, ze eet wel hooi en ook wel gras.
Het gaat er inderdaad alleen om dat ze het langzaamaan leert eten (en dus ook weet dat het lekker is)

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:50

Ik heb die van mij pas na een maand of 2 een voerbakje gegeven. Voor die tijd heb ik haar geleerd wat uit de hand te eten en eigenlijk had ze het voerbakje al vrij snel door. Dat gaat heel goed nu. Ik heb een metalen voerbakje en daar kan de merrie echt niet bij.

Mijn veulen at trouwens al vrij snel met de merrie mee uit de voerbak (terwijl die eigenlijk best hoog zit).