Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 16:16

Overal waar je kijkt zie je weer veulentjes geboren worden.
Een groot aantal van die veulens zullen straks weer verkocht gaan worden.

Ieder heeft zo zijn eigen idee van wat een veulen nu ongeveer zal moeten gaan opbrengen. Dat is hier en daar verschillend, maar ik vraag me af hoe verschillend, of ligt dat toch eigenlijk vrij dicht bij elkaar nog?

Wat zijn jullie vraagprijzen of wat denk je dat een vraagprijs van een veulen kan zijn? En dan bedoel ik het niet exact, maar een indicatie, zoals tussen de 4000 en 6000 bijvoorbeeld.

besita

Re: Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:07

is ook moeilijk te zeggen ,hangt ervan af hoe ze gefokt zijn ,natuurlijk .Ik verwacht dit jaar 2 veulens ,als het hengsten zijn zijn ze zo goed als verkocht naar duitsland .Het worden een Calato x Corland X nimmerdor (molgastam) en Diamant de semmily X for pleasure x grannus (goede sportstam) .Je mag weten ik krijg 8000 stuk .Als het merries zijn houdt ik ze aan want de mama's gaan de sport in .De grannus moeder heeft dit jaar een hengstveulen gehad van Stakkato (als het een merrietje was had ik eerste keus ) en dat is op een week oud verkocht voor 12000 € aan een grote hengsteboer in het Noorden ,maar de moeder heeft reeds een gekeurde hengst en een GP paard gegeven . Het belangrijkste vind ik dat het veulen uit een goede gezonde moederlijn komt en dan een extra hengst erop .Voor veulens wordt er meestal meer gevraagd en verkregen dan voor 1 of2 jarigen want mensen kopen dan hoop!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 22:40

Zoals jij zegt Libke, de ouders doen ook wat aan de prijs.
Maar ook dat werkt heel apart.
Neem je een pref merrie en een bekende minder gekozen hengst, dan kun je nog op een ongeveer zelfde prijs uitkomen met een veulen van een elite moeder met een net goedgekeurde hengst.

Maar qua prijs gaan ze bij jou ook niet voor een appel en een ei de deur uit.

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:06

DE moederlijnen doen inderdaad de prijs sommige mensen klagen over de prijs maar je moet het jezelf eens uittellen wat een veulen jouw waard is.
Ik heb zojuist een veulen gekocht larinoxcarthagoxzeus ik noem de prijs niet maar ook deze heeft het nodige gekost.
Als de mamas int./nat. gelopen hebben dat drijft de prijs aardig op.
keur/pref./sportpres.etc dat drijft tevens de waarde aardig op.
Maar ja tel je het zelf maar eens uit wat een veulen kost ...dekgeld,dekgelden lopen tegenwoordig al niet meer onder de 1000 eur. / veeartskosten etc.etc en dan heb je nog geluk als er niks aan de hand is.ik heb het er voor over.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:20

Ik zou het op dit moment niet weten. Kijk op marktplaats en je zult zien dat de prijzen behoorlijk uit een lopen. Onze hoefsmid wist altijd wel te zeggen wat een paard/veulen op zou kunnen brengen, maar hij weet het ook niet meer omdat er voor de raarste paarden de raarste prijzen worden gevraagd.
In het Noorden zeggen wij altijd: 'De koper is geboren' en ' het maar net wat een gek er voor geeft' oftewel je kan het zo raar niet maken met de prijs je kan altijd omlaag en er is altijd wel iemnad die die prijs er voor geeft.
Ik zou het je niet kunnen zeggen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:57

je moet rekenen rond en vanaf de 1500 euro voor een veulen, jaarlingen wordt amper meer voor gevraagd.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 11:30

Desiree over wat voor verkopers praat jij dan? Ik denk dat daar ook wel verschil in zit.

Mocht namelijk het veulen in mijn onderschrift verkocht gaan worden, dan zul je voor 1500 euro misschien net de voorpluk en de staart hebben.
Het heeft er idd ook mee te maken "wat de gek ervoor geeft" maar ik zie zelfs voor het dubbele het veulen nog niet van de hand gaan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:43

Wat leuk dat jij gewoon prijzen noemt Libke.
Altijd dat krampachtige gedoe wanneer er over geld gepraat wordt, zo typisch Nederlands.

Ik weet nog niet precies wat ik voor mij veulen wil hebben, als er nu iemand komt vraag ik 4500 euro. Maar ik hoef er nu nog niet persee van af.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 11:56

Mag ik eerlijk zeggen Sjuimpje dat ik had gedacht dat jij hoger zou zitten met je vraagprijs?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:05

en als ik die van mij nou bijv. zou willen verkopen hoeveel zou ik er dan 'grof gezegd' voor kunnen vragen? de merrie is een Rex Magna xx x Nepal, ze heeft geen predikaten. wel heeft ze zelf Z1 + wp gelopen en was ze ook Z startgerechtigd in het springen. dit is niet haar eerste veulen, die word dit jaar 12 jaar en loopt ergens tussen het ZZZ + wp en Prix Saint George in. ik geloof dat haar moeder wel keur was en meerdere familieleden ook enkele predikaten hebben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:07

Ik bepaal de vraagprijs op wat voor papier men er bij wil hebben.

Vraag voor mijn veulens 30 % meer wanneer men er een Duitspapier bij wil hebben ( daar is de weg vrij naar het hoofdstamboek)
dan een A-reg.papier.

Dus ligt aan de afzet naar welk land het veulen gaat of binnen welk stamboek men verder wil,of alleen sport.

manonkuijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:33

De vraagprijs voor een veulen hangt inderdaad erg af van de ouders en predikaten.

Wanneer je een goedgekeurde hengst hebt dan betaal je toch gemiddeld 2500 euro. Natuurlijk zijn er betere veulens en mindere!

Wanneer je een veulen wilt en de vader is onbekend of de hengst is niet goedgekeurd dan betaal je misschien hooguit 900 euro voor het veulen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:16

holly schreef:
Desiree over wat voor verkopers praat jij dan? Ik denk dat daar ook wel verschil in zit.

Mocht namelijk het veulen in mijn onderschrift verkocht gaan worden, dan zul je voor 1500 euro misschien net de voorpluk en de staart hebben.
Het heeft er idd ook mee te maken "wat de gek ervoor geeft" maar ik zie zelfs voor het dubbele het veulen nog niet van de hand gaan.

Nounou, dan zul jij wel een topper op stal hebben staan!

Ik ga gewoon uit van een normaal veulen. Ik heb ook een schitterende jaarlinghengst en die gaat ook niet weg voor dat geld, want hij is te goed. Gevolg: hij gaat niet weg. Want mensen willen gewoon niet meer geven dan 1500 euro en dat hoeven ze ook niet, want er zjin zat veulens voor dat geld. HEb je dat topic datingbureau van Sarabande niet gezien soms? Zo even weer met de benen terug op de grond!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:49

Het veulen dat wij vorig jaar hadden is uiteindelijk weggegaan voor 1500,- euro. 1e premie hengstveulen (KWPN) Ovidius x Linards x en dat was het dan ook want de rest van de afstamming aan moederszijde was onbekend. Was echt een mooi ontwikkeld hengstveulen maar ja die afstamming hè Ach gut . De merrie had ik in dit geval drachtig gekocht dus ik heb het veulen niet met verlies verkocht.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 15:05

Een topper Desiree? Ik denk dat de prijzen van Libke dan wel in de buurt zouden komen, maar dat is het geval nog niet hoor Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:23

holly schreef:
Een topper Desiree? Ik denk dat de prijzen van Libke dan wel in de buurt zouden komen, maar dat is het geval nog niet hoor Haha!

Ik denk dat LIbke de mogelijkheid heeft om de paarden goed te profileren in de sport of zo, of ze heeft naamsbekendheid.

Ik zelf heb een prachtige jaarlinghengst te koop zoals ik al eerder zei, en de mensen vragen eerst naar de prijs, de rest interesseert ze niet meer. Ik heb ook nog een jaarlingmerrietje uit een hele goede merrielijn, de moeder was ooit de beste in de IBOP test van Nederland dat jaar. MAar ook daarvoor willen mensen niet komen als ik meer dan 1500 vraag. En zo is de stand van zaken voor de meeste mensen.

Nu fok ik met een predikaatrijke merrie, een ster-elite, prok gekeurd. Ze moet nu drachtig worden, en ik heb een goede hengst uitgekozen. Maar of ik dat veulen nu straks echt voor meer dan 1500 zou kunnen verkopen.... heb er een hard hoofd in. Ook voor predikaten zijn mensen niet meer bereid om geld neer te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:27

mijn jaarling lennard*concord moet tussen die 1750 en de 2500 opbrengen anders gaat ie niet weg..het is een hengst maar word binnenkort geruind Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:28

Desiree schreef:
holly schreef:

Nounou, dan zul jij wel een topper op stal hebben staan!

Ik ga gewoon uit van een normaal veulen. Ik heb ook een schitterende jaarlinghengst en die gaat ook niet weg voor dat geld, want hij is te goed. Gevolg: hij gaat niet weg. Want mensen willen gewoon niet meer geven dan 1500 euro en dat hoeven ze ook niet, want er zjin zat veulens voor dat geld. HEb je dat topic datingbureau van Sarabande niet gezien soms? Zo even weer met de benen terug op de grond!

Precies!
Al die goede veulens die zo veel waard zijn en echt niet voor 'weinig' verkocht worden, kan je in oktober/november voor een leuk prijsje kopen Knipoog
Echt goede veulens raak je vaak al snel kwijt voor een goede prijs. Maar de rest zie je straks in advertenties weer vlot in prijs zakken als van het najaar alles weer op stal moet.
En dan heb je pech, want dan staan er zoveel veulens in de uitverkoop dat je maar moet hopen dat er iemand komt kijken...

Zelf fok ik geen hengstveulens op en wil die dan ook graag zo vlot mogelijk kwijt.
Dan hoeven ze van mij echt geen topprijzen op te brengen. Als je daar op gaat wachten, is de kans groot dat je er in het najaar mee moet gaan lopen leuren, zeker met pony hengstveulens.
Dan maar een gewoon nette prijs vragen, dan ben je ze ook snel kwijt.
Dit jaar een hengstveulen wat al voor de geboorte was verkocht en de andere binnen een dag na de geboorte.
Voor gewoon nette prijzen waarmee ik goed uit de kosten ben tot na het afspenen.
En ik verkoop ze ook het liefst de grens over. Als mensen er een flink bedrag aan transsportkosten voor over hebben, doen ze ook niet moeilijk over een nette prijs...
Na het afspenen in het najaar, kan ik dat er in NL niet voor krijgen vrees ik.
En als je er een winter mee blijft zitten, gaat het zéker geld kosten...

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:13

Noon schreef:
en als ik die van mij nou bijv. zou willen verkopen hoeveel zou ik er dan 'grof gezegd' voor kunnen vragen? de merrie is een Rex Magna xx x Nepal, ze heeft geen predikaten. wel heeft ze zelf Z1 + wp gelopen en was ze ook Z startgerechtigd in het springen. dit is niet haar eerste veulen, die word dit jaar 12 jaar en loopt ergens tussen het ZZZ + wp en Prix Saint George in. ik geloof dat haar moeder wel keur was en meerdere familieleden ook enkele predikaten hebben.

oh jah, wel een beetje erg belangrijk...ze is gedekt door Special D.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:16

dat beestje ging bij mij ook niet weg voor minder dan 1500 euro. De moeder heeft bewezen een goede sportmerrie te zijn en Special D is ook een goede hengst. Verder weet je nog niet wat voor veulen het wordt. Je kent alleen de bloedlijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:32

Die prijzen van Libke zijn niet te vergelijken, die veulens komen uit zo'n goede merriestam!

Nu vragen fokkers nog veel geld, zo aan het eind van de zomer gaan de meeste veulens weg tussen de 1000 en 2000 euro. Zelfs op de veilingen brengen ze al niet echt veel geld meer op, op een aantal uitschieters na dan.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:37

Ik ken een 'fokker' (let op aanhalingstekens) en die beweert dat de moeder geen predikaten hoeft te hebben (túúúúrlijk Ach gut) Die heeft vorig jaar een Painted Black hengstveulen (zwart met klein wit voetje) verkocht voor 2800 euro. Dat vind ik dan toch wel te zot hoor!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:00

Pipo schreef:
Die prijzen van Libke zijn niet te vergelijken, die veulens komen uit zo'n goede merriestam!

Ze komen idd uit een goede moeder en hebben een bewezen vererver of Gp springen lopende vader ,dat is al mijn eerste vereiste ,dat dit geen garantie is op een crack(je) weet ik ook wel ,maar de kans is wel een tiental keer groter -zeker bij de springpaarden - en dat weten ook de kopers die echt iet s zoeken die goed is of tenminste de moeite lont om op te fokken .Ik noem mezelf geen fokker hoor ,daar ben ik te klein voor ,maar door de jaren heen hebben we een groot aantal jonge paarden aangekocht ,opgeleerd en terug verkocht of aangehouden ,dan wordt je ook "slimmer "-je hebt immers veel leergeld betaald -en ik kan nu toch de betere paarden herkennen ,we houden wat aan en laten ze uitbrengen in de sport om dan eventueel te verkopen .Uit de jonge merries(Die ik uitzoek op basis van pedigree ,maar waar ook een luek verhaaltje aan vasthangt) fokken we nu eerst 1 of 2 veulens (anders raken de stallen leeg Bloos )en dan kies je toch voor een goede hengst omdat je de kans op een beter veulen verhoogt en als je wil verkopen is dat toch datgene wat de kopers op je erf lokt ,hoor !!Ik heb nou net een tweejarige ChinChin x libero x notaris merrie gekocht en alleen daarvoor hebben er al verschillende mensen gebeld ,terwijl ik ze nog niet eens te koop heb aangeboden

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:30

Ik denk dat de naam van de fokker ook wat zegt je bouwt natuurlijk ook een reputatie op en als daar dan ook nog leuke veulens vanaf komen uit merries die uit de sport komen waar ik het algeel mee eens ben.Dat is voor mij ook een vereiste om daar mee te fokken.
Verder vind ik dat ze uit een intressante stam moet komen en dat de hengst min.internationaal moet mee kunnen draaien anders draai ik daar mijn hoofd al voor af.Klinkt raar maar ik zweer bij int.sport hengsten met een leuke achtergrond.En wat ze gepresteerd hebben en/of vertrouwen dat die dat ook gaat doen.Ik vind dat maar niks met die jonge hengsten de helft zie je nooit meer terug!
Its all about combineren en gevoel!

Haha! Yes Zsport merrie drachtig Berlin! Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:34

Sjappie schreef:
Ik ken een 'fokker' (let op aanhalingstekens) en die beweert dat de moeder geen predikaten hoeft te hebben (túúúúrlijk Ach gut) Die heeft vorig jaar een Painted Black hengstveulen (zwart met klein wit voetje) verkocht voor 2800 euro. Dat vind ik dan toch wel te zot hoor!

Zegt hij dat? Want volgens mij is dat vaak wel een hoop gel.l hoor. Ik heb wel geleerd dat ik niet alles meer moet geloven wat mensen zeggen.