bevalling wat heb je nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

bevalling wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 09:17

Hallo,
mijn merrie Honey is 8 juni uitgeteld. Nou had ik via dit topic al begrepen dat de uiteindelijke dag zeer variabel kan zijn.
Nu las ik een een boek over geboortes enzo dan je een waslijst aan voorzorgsmaatregelen moet nemen en veel dingen ter plekke bij de hand moet hebben.
Mijn vraag is dan ook wat echt noodzakelijk is? We hebben licht bij de stal en een camera. Het boek heeft het over een staartbandage. haster om, jodium, wondpoeder, steriele navelklem.
Wat als ik de geboorte nu mis? Dan heb je toch ook niks bij de hand?
Het mag misschien een beetje stom zijn, maar ik weet nog niks van veulens krijgen. (Wel van kinderen en daar vergelijk ik het maar een beetje mee Haha! Pling )
Kan iemand mij info geven zodat ik wat beslagener ten bevalling kom?

Klaasje

Re: bevalling wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:31

Wij gebruiken niks, wij laten onze pony's al 30 jaar in het land bevallen, en er gebeurt nooit wat, laten we het in de box doen, dan is er bijna altijd wel wat. Het voordeel van in de box laten bevallen, is dat je het veulen al gelijk kan imprinten! Binnen in de stal is het ook minder hygiënisch.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:34

Wij laten onze merrie gewoon in de stal bevallen.
Alleen handdoeken bij de hand, ligt aan en cam erop that's it.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 09:37

En stro in de stal?
Wij hebben vlas dus dan moet ik wisselen?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:43

Wij hebben stro in de stal en daaronder zaagsel, omdat door het vele opstaan etc. het stro nog wel eens van de stenen wil schuiven daarbij neemt zaagsel meer vocht op (ik lees: vruchtwater)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 09:47

Oh dat is dus makkelijk, gewoon stro over het vlas heen, beetje een goed laagje begrijp ik en dan zou het goed moeten gaan qua vocht opvang in ieder geval Pling
In de wei gaat echt niet lukken want er lopen ruinen bij...Lijkt me niet zo'n goed plan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:48

Ik weet niet of vlas geschikt is geen ervaring mee Knipoog

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:14

Mijn merrie is een maand geleden bevallen op gras. we hebben er tijdens het veulenen wel veel stro op gelegd en de eerste dagen ookzodat het droog en warm genoeg bleef. Ze staan nog steeds op vlas, dit gaat goed( blijft goed droog) , je moet er alleen voor zorgen dat je veulen niet te veel vlas begint te eten.
daar krijgen ze slokdarmverstopping van .

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:23

Stro is volgens mij prima. Verder zou ik zorgen voor licht, een paar schone emmers waar je indien nodig water in kan doen, jodium, isobetadine, handdoeken en het nummer van de DA... Je weet maar nooit. Oh ja, en natuurlijk een fles champagne om de geboorte te vieren Clown

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 14:26

Afbeelding
Dit is mijn merrie Honey, vanmorgen foto's gemaakt. Om te oefenen hoe ik ze op bokt moet krijgen....
Eigenlijk heet ze The Washlands Honesta maar dat is zo'n mond vol.

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:51

Ik zie alleen een kruisje Boos!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 17:29

En nou dacht ik net dat het gelukt was. Boos!
Ga het weer overnieuw proberen.
Groetjes

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 17:32

Afbeelding

Volgende poging om een foto van Honey erop te krijgen......
Het is wel een gedoe voor zo'n computernerd als ik. Maar ik vind Bokt heel erg leuk!

lise_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:34

Wij hebben de cam erop staan en kunnen binnen meekijken. Wij proberen er wel altijd bij de zijn. Wat hebben wij bij de hand; band om de navelstreng af te binden, jodium om de navelstreng te ontsmetten, touwtjes voor alle zekerheid. Verder doen wij de merrie altijd een halster om en als het veulen eraf is krijgt de merrie en emmer met slobber.
Succes en ik zie wel wanneer er iets geboren is.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:16

lise-b
Dank voor je lijst. Jodium is duidelijk, halster ook, slobber is zo gehaald. Waar heb je touw voor nodig? En moet je de navelstreng zelf afbinden of doet de merrie dat?
Misschien domme vragen, maar zo kom ik alles wel te weten..... Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:24

Als het veulen geboren is, blijft de merrie meestal nog liggen. Laat dan de merrie en veulen nog even zo liggen, iedere hartslag vande merrie krijg het veulen nog bloed en antistoffen binnen. Niet zelf de navelstreng afbinden of doorknippen, er zit een plek op de navelstreng waar het vanzelf doorscheurt als de merrie gaat staan.

Het hoognodige is al opgenoemd, ik zou voor de zekerheid nog biest en wat drinkflessen met spenen halen. Mocht het veulen niet kunnen staan of niet willen drinken of er wat met de merrie gebeurt tijdens de bevalling of vlak daarna, kun je wat biest afmelken en via de fles aan het veulen toedienen. Ook is het belangrijk wat instantbiest in huis te hebben.

lise_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:41

Sorry, ben een beetje laat.
De navelstreng breekt altijd op het zwakste punt. Stel dat deze te kort afbreeft binden wij deze altijd af.
Bij de merrie binden wij de nageboorte altijd op aan de staart. Ze kan er dan niet op gaan staan als het er nog niet helemaal af is en het kan niet terug naar binnen.

Dit doet iedereen anders, maar zo heb ik het van m'n opa meegekregen.

Biest in huis is een goed idee. Heb ik niet gedaan.

lise_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:43

Met de touwtjes kan je eventueel helpen met de bevalling. Dit doen ze ook bij een koe.
Het hoeft niet maar als je moet helpen zijn de benen nat en glibberig en kan je ze niet goed vast houden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:56

Ik adviseer je als de bevalling gewoon goed verloopt niet te gaan "helpen" De merrie kan het allemaal prima zelf regelen.

Mijn merrie is zondagnacht bevallen op stal, met alleen stro erin, en een camera erop. Verder had ik niks in huis. Nou ja, wel in huis maar niet gebruikt Haha!

Maar voor het geval iets verkeerd gaat, zou ik iig zorgen voor ontsmettingsmiddel. Verder had ik wat plastic handschoenen om de nageboorte mee op te pakken en na te kijken.

Een staartbandage zou ik absoluut niet omdoen, leg een grote vlecht in de staart dat werkt ook. Die bandages kunnen knellen en afschuwelijke wonden veroorzaken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 00:46

Beste gereedschap is een opgeladen mobieltje...om de DA te bellen, mocht het verkeerd gaan...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:54

Cassidy schreef:
Beste gereedschap is een opgeladen mobieltje...om de DA te bellen, mocht het verkeerd gaan...

Die wilde ik net noemen! En zorg ervoor dat het nummer van de da het eerste is dat verschijnt als je de lijst met namen oproept . Laat het beginnen met "_" of zo. Geloof me, als er iets fout gaat en je moet bellen, dan telt elke seconde!

En probeer er in godsnaam alles aan te doen om erbij te zijn!! Ik weet dat heel veel mensen er makkelijk over denken en redeneren "het is de natuur", maar als ik dit jaar mijn merrie alleen had laten bevallen was ik haar kwijt geweest. Nu is de schade beperkt gebleven tot "slechts" een dood veulen.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:48

Precie Mac, het is niet altijd makkelijk om erbij te zijn, maar altijd de moeite waard. Gaat het goed dan heb je iets heel moois meegemaakt, gaat het fout dan ben je er iig bij om bv de da te bellen.
Als je niet ervaren bent is het beste om gewoon toe tekijken. Enkele dingen die je wel kan doen zijn:
* als je de hoefjes ziet, probeer dan te beoordelen of je de bovenkant of de onderkant van het hoefjes ziet. Indien het de onderkant is bel je de da direct en met merrie gaan stappen.
* als het hoofdje eruit is zorg dan dat er geen vliezen meer om het hoofd zitten, mocht het willen gaan ademen dan stikt het iig niet in de vliezen. (gewoon een opening maken, NOOIT aan vliezen trekken)
* probeer voor zoveel mogelijk rust te zorgen. Dan blijft de merrie langer liggen en heb je een sterker veulen. eventueel truukje als de merrie al wel direct op wil staan is je handen even over nageboorte, veulen of vruchtwater te halen en haar dan je handen af te laten likken. reden is hierboven genoemd, hoe meer bleod het veulen nog krijgt des te beter.
*Op het moment dat de navelstreng breekt (is meestal als merrie opstaat), ontsmetten met jodium.

Wij knopen idd ook altijd de nageboorte op met een strotouwtje. Als de merrie op de nageboorte gaat staan, kan haar baarmoeder beschadigen vandaar. Wel regelmatig opnieuw opknopen ,want deze wordt natuurlijk ook uitgeperst. Bewaar de nageboorte voor de da zodat deze kan zien of het er helemaal af is gekomen. Wij laten da volgende dag komen voor veulenprik.

na de geboorte helpen we vervolgens het veulen als het gaat staan 1x zodat het al een beetje een idee heeft hoe dat gaat. Vervolgens laten we moeder en kind een uur volledig met rust. Geen andere paarden, geen mensen niks (voor moederkindbinding). Je kan ze dan altijd nog in de gaten houden met een camera. Daarna gaan we nog eens kijken in het echt of het veulen daadwerkelijk drinkt. Laat je niet misleiden door wat gesmak onder de uier, want sommige veulens beginnen al te zuigen als ze onder moeders buik hangen, zonder echt een speen in hun mond te hebben.
Merrie krijgt uiteraard ook nog slobber.

er zijn tal van dingen die mis kunnen gaan, zowel in wei (veulen onder draad door, te koud, etc) als in stal (stal te klein, waterbak op grond, uitstekende spijkers ed). Probeer nog wat in te lezen er zijn een hele reeks leuke boeken te krijgen.

gereedschap bij ons in volgorde van belangrijkheid:
1. nummer van da (heel duidelijk bv op de keukentafel dat iedereen dat nummer kan bellen)
2. jodium (blauwspray)
3. stotouwtjes
4. camera Lachen
5. slobber voor merrie

Tekenen voor een aanstaande geboorte zijn er ook een vele vormen:
- kegelende uier
- verslapte banden bij het bekken (beste is om daar te elke dag te voelen, dan weet je uiteindelijk wat hard en wat zacht is).
- staart ligt niet tegen de billen maar ervan af
- vagina goter en soepeler
- merrie die niet meer eet
- merrie die rondjes gata lopen in de stal
- merrie die zweet
- merrie poept en plast de hele tijd kleine beetjes
- merrie die gaapt en/of haar hoofd krabt
-......
En soms houden ze je ook enorm voor de gek. Lijkt er niks aan de hand, je draait je om en hup dan gaan ze.... (maar gelukkig is het soms ook heel duidelijk)

Sorry voor het hele verhaal, er zijn zoveel dingen over te vertellen.... Maar iig blrijkste is mss wel dat je erbij bent, dat kan namelijk nooit kwaad

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:28

Ik ben juist superblij met het hele verhaal. Heb het al uitgeprint en op ons prikbord geplakt.
Lijkt me vrij duidelijk, en met alles dat erboven staat moet het toch al een heel end komen.
ik lees me inderdaad suf, maar de situaties in de boeken zijn vaak veel idealer dan dat wij hebben..... vandaar.
Het gaat me met name ook om de dingen die er bij komen. Zoals dat verhaal van de hoefjes. En zo lang mogelijk laten liggen enzo. Het nummer van de veearts komt op nr. 1.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:01

Ik kon het af met een flesje blauwspray en een scherpe schaar. Oh ja, en een emmer waar ik de nageboorte eest even in bewaard heb om hem te kunnen controleren.
Uiteraard had ik altijd m'n telefoon bij me waar in het nummer van de VA staat.

Bij Senna brak de navelstreng niet toen de merrie ging staan, de hele nageboorte kwam er direct af en alles zat nog aan hem vast dus heb hem zelf door geknipt. Daarna een beetje blauwspay er op en klaar.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 13:50

@ Dennis :Hele domme vraag misschien: maar waar moet je dan knippen. Net als bij mensen? Klemmetje en dan knippen of gaat dat bij een paard toch anders?