fokwaarden??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieferdje

fokwaarden??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:04

ik weet niet of het hier hoort in deze topic maar zet het alsnog hier neer....iemand heeft mij met heeeeel veel moeilijke woorden uitgelegd wat een fokwaarden is van het paard maar nu snap ik er nog niks van.....
ken iemand me met makkelijke woorden uitleggen wat fokwaarden van een paard is want ik snap er namelijk helemaal niks van.....

ART_UMA

Re: fokwaarden??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:17

kleine poging:

De index van de kwpn hengsten wordt bepaald op basis van het dier model. Dat betekent feitelijk dat bijna de hele familie (vader, moeder, ooms en tantes) meedoen in het bepalen van de index van de hengst. Samen met de eigen prestaties en de prestaties van nakomelingen (met onbekende weegfactoren dat wel) wordt dit berekend tot een getal, de index. Aan dit getal wordt een betrouwbaarheid gekoppeld. Hoe meer informatie er van nakomelingen beschikbaar komt, hoe hoger de betrouwbaarheid.

De berekening van het getal heeft ook te maken met de totale populatie, dus alle KWPN paarden. Het gemiddelde van alle KWPN paarden wordt op 100 genormeerd, de hele verzameling van de KWPN paarden is volgens een normaalverdeling verdeeld (dat is een statistisch gegeven), met voor sport prestaties een spreiding van 20 punten. Iets van 95% (zeg ik ff uit mijn hoofd) van de paarden heeft dus een index tussen de 80 en 120 punten.

Aangezien de normaalverdeling niet lineair is, is een hengst met bv een index van 120 al best goed (heet geloof ik een + vererver), een index van 140 (= 2 x de standaard afwijking) is dan weer een heel groot stuk beter (++vererver).

Deze indexen geven een beeld van de fokwaarde van de hengst, maar het is niet alles:
OO7 heeft bv een dressuur index van 217 met een betrouwbaarheid van 39%. De betrouwbaarheid is feitelijk laag en wordt dus met name bepaald door de familie (Olympic Barbria, Doruto en Rubinstein hebben allemaal een erg hoge index).
Als vererver zou het een ++++++++ ververver moeten zijn, en dat heb ik er nog niet vanaf gezien.
Feitelijk wordt door de berekening van het KWPN bijna elke nakomeling automatisch beter dan z'n ouders, en dus zegt het KWPN ook dat de paarden beter zijn als vroeger, maar in de prestaties is dat nog niet echt zichtbaar. De springhengsten komen nu niet over 3 meter hoge hindernissen heen. Ik geloof dat de verste breedte sprong al zowat 20 jaar staat, hoe zo betere paarden???

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 22:11

uhhh....ok...als ik t zo een beetje lees is het dus met minder moeilijke zinnen zoiets als dna ofzo??? of genen van moeder naar moeder naar moeder om t zo maar makkelijk te houden...
en dat aan van die rare lijntjes word een soort bloedlijn cijfer gegeven...ofzo iets....en dat ken tussen de 80 voor slecht tot hoger dan 120 mega goed ken wezen en dat is dan iets in de trant van bloedlijn van moeder op moeder wezen...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:53

lieferdje schreef:
uhhh....ok...als ik t zo een beetje lees is het dus met minder moeilijke zinnen zoiets als dna ofzo??? of genen van moeder naar moeder naar moeder om t zo maar makkelijk te houden...
en dat aan van die rare lijntjes word een soort bloedlijn cijfer gegeven...ofzo iets....en dat ken tussen de 80 voor slecht tot hoger dan 120 mega goed ken wezen en dat is dan iets in de trant van bloedlijn van moeder op moeder wezen...
Ongeveer.

De fokwaarde is een getal dat wordt berekend door het KWPN waarmee ze de vererving willen aangeven. Hoog getal is goede vererver, laag getal een slechte vererver.
Om het een wetenschappelijk tintje te geven gebruiken ze een methode uit de statistiek waarmee je slimme berekeningen kunt doen.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:11

ART_UMA: 'De berekening van het getal heeft ook te maken met de totale populatie, dus alle KWPN paarden. Het gemiddelde van alle KWPN paarden wordt op 100 genormeerd, de hele verzameling van de KWPN paarden is volgens een normaalverdeling verdeeld (dat is een statistisch gegeven), met voor sport prestaties een spreiding van 20 punten. Iets van 95% (zeg ik ff uit mijn hoofd) van de paarden heeft dus een index tussen de 80 en 120 punten.

Aangezien de normaalverdeling niet lineair is, is een hengst met bv een index van 120 al best goed (heet geloof ik een + vererver), een index van 140 (= 2 x de standaard afwijking) is dan weer een heel groot stuk beter (++vererver).'

Dit is volgens mij bijna goed, alleen bij 1 x de standaard afwijking (dus van 80 tot 120 zit ongeveer 65% van alle paarden, bij 2 x de standaardafwijking, dus van 60 tot 140 zit 95% van de paarden..

Althans zo wordt het ons bij statistiek geleerd....

Logischerwijs: hoe hoger de index en hoe hoger de betrouwbaarheid des te beter de hengst vererft (over het algemeen)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:54

weule schreef:
knip ... (zeg ik ff uit mijn hoofd)
Dit is volgens mij bijna goed, alleen bij 1 x de standaard afwijking (dus van 80 tot 120 zit ongeveer 65% van alle paarden, bij 2 x de standaardafwijking, dus van 60 tot 140 zit 95% van de paarden..

Althans zo wordt het ons bij statistiek geleerd....

Voor mij is statistiek al weer even geleden, een foutje is zo gemaakt Clown .

weule schreef:
Logischerwijs: hoe hoger de index en hoe hoger de betrouwbaarheid des te beter de hengst vererft (over het algemeen)
Ha, In z'n algemeenheid wel, maar berekeningen zijn niet meer dan presentaties van de werkelijkheid. Als je een andere formule gebruikt voor de opbouw van de index wordt de papieren werkelijkheid weer anders voorgesteld.

Wat mij betreft is de huidige index berekening geen weergave van de werkelijkheid. kijk even naar OO7 qua fokwaarde 217. Met andere woorden, z'n veulens zouden met een standaard mama (100 punten) en de index van papa (217) al op een index zitten van tegen de 160 punten (= 3x standaardafwijking), dus iets van bij de beste 0,5% van de populatie. (misschien weet jij het echte percentage, want dat weet ik echt niet meer).

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:31

jah, inderdaad ongeveer 0,5% exact is het niet te bepalen, maar goed je moet ook rekening houden met de betrouwbaarheid. En van OOseven heb ik eerlijk gezegd weinig goede nakomelingen gezien, en ik heb er ook weinig van gehoord.. Maar het is en blijft een hengst die super interessant is gefokt, maar mogelijk gewoon minder vererft.
Ik persoonlijk kijk ook niet echt naar de fokwaarde, zoek liever een hengst die past bij de merrie.. en ik kijk erna wat ik wil fokken, allround paard/springen/dressuur, welke punten ik wil verbeteren, welke ik wel bevestigen. Maar hengsten met en een hoge fokwaarde en een hoge betrouwbaarheid (zijn vaak hengsten waarvan de oudste nakomelingen al 11 en ouder zijn) zijn wel de betere vererfende hengsten.
Bijvoorbeeld de hengsten met predikaten: Flemmingh, Burggraaf etc..

(eigenlijk best logisch want als een hengst het preferent predikaat wil verdienen moet hij geloof ik minimaal voor 1 van de 2 disciplines een index van 140 hebben en voor beide samen 240 punten..(dit weet ik niet helemaal zeker)