zijn er nog hengsten die natuurlijk dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rixt_

zijn er nog hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 16:43

hallo,
ik heb een merrie die erg vaak hengstig is, ongeveer om de 2/3 weken. bij de vorige eigenaar hebben ze een paar keer geprobeerd om haar via KI te bevruchten. Dit is niet gelukt en toen ik haar kocht zeiden ze dat, als ik een veulentje wil, dat dit dan heb beste via een natuurlijke dekking kan.

Weet iemand ook of dit nog veel gebeurd? en zo ja, waar gebeurd dat dan?? ik heb een holsteiner Pling

Mist

Re: zijn er nog hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:19

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:38

Het gebeurt nog maar ik zie niet in wat dat zal helpen, uw merrie ligt duidelijk overhoop met haar hormonen. Dat zou je dan misschien moeten behandelen. Of je het nu met KI of natuursprong doet, het veranderd niets aan haar vruchtbaarheid.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:24

Er zijn niet veel hengsten die nog natuurlijk dekken, een aantal gelderse hengsten dekt nog wel natuurlijk.
Wat je wel kan proberen is de merrie een keer met vers sperma te insemineren.
Ik zie dat je in de buurt van leeuwarden woont, waarom probeer je niet een keer de dekken met vers sperma van een bijv. een vdl hengst.
Sommige merries kunnen niet goed tegen de verdunning.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:40

Volgens mij dekt Bustron ook nog natuurlijk.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 21:39

Vajramani schreef:
Er zijn niet veel hengsten die nog natuurlijk dekken, een aantal gelderse hengsten dekt nog wel natuurlijk.
Ik zie dat je in de buurt van leeuwarden woont, waarom probeer je niet een keer de dekken met vers sperma van een bijv. een vdl hengst.

wat bedoel je met een vdl hengst?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:41

Bij ons op stal dekt iig James Bont (IHW) natuurlijk, en soms kingston (Topas x G. Ramiro.Z)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:59

VDL (Van de Lageweg).

Koss is volgens mij nog natuurlijk en verder schijnt Kroonjuweel ook op een natuurlijke dekking te staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 00:03

Winckenburgh en Garanco? En idd Kroonjuweel en Koss. Garanco weet ik niet zeker, maar meen dit ooit gelezen te hebben in een advertentie.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:15

Je zou kunnen proberen om je merrie bij een hengstenhouder neer te zetten waarmee je nog iets kunt overleggen. Zodra de hengst gesprongen heeft en het sperma is opgevangen dat het daarna bijna meteen in de merrie gebracht kan worden.. hier zit misschien 2 minuten tussen en je hebt geen last van verdunners.

Wij doen het ook vaak op deze manier met onze oude merrie,.. en tot nog toe al 3 jaar zeer geslaagd.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:50

Passival schreef:
Vajramani schreef:

wat bedoel je met een vdl hengst?

Een hengst van van de Lageweg.

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:39

Taloubet K van Kees Klaver uit Schoorl dekte vorig jaar natuurlijk en volgens mij dit jaar ook gewoon weer. 5 jarige hengst van Galoubet A x Polydor. Hij is goedgekeurd bij Zangersheide. Hij wordt gereden door een ruiter bij wie ik op stal heb gestaan. Is een hele mooie grote hengst die veel potentie heeft om hoger op te komen, zoals het er nu uitziet. En was bij de Zwolle Stallion Show in de finale van de Future Stallion derde. Zijn karakter is echt buitengewoon SUPER. Ken geen braver en nuchtere paard.
Ik weet alleen niet of het wat is om je Holstein merrie te combineren met Frans bloed. Maar als je een springpaard wil fokken zou ik deze zeker in overweging nemen.

hola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:24

hajjjj
bij een hengstenhouder bij mij in de buurt word nog wel natuurlijk gedekt maar aan groten hebben die alleen 2 n.rp.s'ers en een grote appaloosa van 1.60 ongeveer daar moet je van houden maar ik vind hem zuper gaaf
maar even over 1 van die vorige reacties hierboven dat jou paard met KI niet drachtig word wil niet weg nemen dat hij via de natuurllijke we ook niet drachtig word, dat heb ik nu al heel vaak meegemaakt dat dat wel lukt,
ook hebben kennisen vorig jaar een fries gedekt wat in het begin niet wilde lukken via KI elke keer was ze verlopen! dus toen zijn ze sochtens al vroeg net na de sprong het sperma wezen halen zodat het niet tot savonds bewaart bleef voor het t paard in ging en er werd dan ook minder mengsel er aan toe gevoegd en toen was ze in 1 keer dragend
Pling

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:47

_inge_ schreef:

Bustron is in de "paardenhemel"

Je merrie is om de 2/3 weken hengstig.
Een beetje uit de normale cyclus. Dus zou ze eens na laten kijken op eventuele baarmoederonsteking of lucht zuigen.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 12:41

ceasario schreef:
_inge_ schreef:

Bustron is in de "paardenhemel"

Je merrie is om de 2/3 weken hengstig.
Een beetje uit de normale cyclus. Dus zou ze eens na laten kijken op eventuele baarmoederonsteking of lucht zuigen.

nee, volgens mij is het geen luchtzuiger, heb t namelijk nog nooit gemerkt zowel in het land niet als op stal. maar denk je dat luchtzuigen invloed kan hebben op vruchtbaarheid?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:56

Ceasario bedoelt luchtzuigen vanachter Knipoog
Ik zou je merrie eens laten onderzoeken, klinkt inderdaad alsof haar hormoonhuishouding overhoop ligt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:17

Ik zou eerst maar eens een swapje nemen voordat je allerlei rare fratsen gaat uithalen, die dan toch geen nut hebben. Als ze idd luchtzuigt, krijg je er met geen mogelheid drachtig. Ki of natuurlijk.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:20

Volgens mij dekken alle hengsten bij hengstenhouder Klomphaar natuurlijk

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:26

Pedro (een bonte) dekt ook natuurlijk!! Een topper vind ik!

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:48

Je zou een Duitse hengst kunnen nemen. Bij het Landgestüt Warendorf in Westfalen (is niet zo ver weg van de Nerdelandse grens) hebben ze zo'n 50 hengsten die natuurlijk dekken waardonder zeer goede spring en dresuur hengsten (veel nakomelingen van Florestan I)

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 16:52

BiondaMax schreef:
Je zou een Duitse hengst kunnen nemen. Bij het Landgestüt Warendorf in Westfalen (is niet zo ver weg van de Nerdelandse grens) hebben ze zo'n 50 hengsten die natuurlijk dekken waardonder zeer goede spring en dresuur hengsten (veel nakomelingen van Florestan I)

Bedankt voor de tip! is er ook een site van deze hengstenhouderij?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:49

Ik ken ook wel een aantal hengstenhouders die natuurlijk dekken voornamelijk groninger hengsten maar ook een aantal rijpaard hengsten. Ik heb er zelf 3 staan die natuurlijk dekken

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:41

Hallo
De hengsten van het Langstüt Warendorf vind je onder www.landgestuet.nrw.de Ze hebben daar ook een hengstverteilungsplan (katalogus) met een CD rom met filpjes en foto's van de hengsten. In September zijn de jaarlijkse Hengstparades. Daar zou ik eens heen gaan, je kijkt je ogen uit !!!

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 16:49

Mooie site! ik weet nog niet zeker of ik haar ga dekken, ook omdat het bij de vorige eigenaren ene aantal keer is mislukt. Waarschijnlijk zal het met natuurlijke dekking beter gaan maar het is altijd afwachten. En ja wanneer je je paard laat dekken, neem je risico's mee. Ik denk dat ik haar over een of twee jaar laat dekken Lachen dan kan soes het over enkele jaren rustiger aan doen en wanneer er een leuk veulentje uitkomt wil ik dan misschien daar op rijdne. soes is nu 13

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:48

koss dekt ook nog natuurlijk maar dat is wel een gelderse hengst (is volgensmij al eerder genoemt in de topic)