Help! Agressieve mama!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

Help! Agressieve mama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 22:24

Hallo allemaal, op 2 mei jl. is het veulen van mijn verzorgpaard geboren, veel eerder dan dat wij gedacht hadden. Het is gelukkig allemaal goed gegaan en het is een prachtig hengstveulen, genaamd Sybren. Nu hebben we alleen 1 probleem; de moeder is ontzettend beschermend (lees: agressief). Maandag heb ik haar nog kunnen pakken en hebben we snel de stal verschoont, terwijl zij met veulen in een andere stal stond, maar vandaag kwam ik niet verder dan de deuropening van haar stal; ze viel me echt aan. Ze trapt continue tegen de omheining van haar stal als er iemand naar haar zin te dicht bij komt en gaat dan voor het veulen staan. Ik begrijp dit gedrag uiteraard wel; welke goede moeder beschermt haar kind nu niet, maar dit is wel heel erg lastig! De dierenarts heeft vandaag vergeefs geprobeerd dichtbij te komen om het veulen een veulenprik te geven, maar de merrie staat het niet toe. Vanavond wilden we het zelf proberen, maar met hetzelfde resultaat. Nu is de merrie nooit een "schatje" geweest op stal, maar meestal kon ik haar met wat lekkers nog wel naar me toe laten komen en eenmaal uit haar stal was ze wel "handelbaar". Ik lees steeds over inprinten van het veulen en hoe belangrijk de eerste contacten zijn met mensen, maar zo komt het er niet van! Wie heeft hier ervaring mee en eventueel tips om hier mee om te gaan? Ik ben zeer benieuwd, tot dan toe heb ik zoiets van "laat haar maar lekker op stal met rust, wordt vanzelf wel beter". Of zitten we dan straks met een onhandelbaar veulen en dito moeder?

Nuage

Re: Help! Agressieve mama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:51

Hi Haha!

Hier iemand met ervaring, helaas..

Mijn merrie heeft 2 jaar geleden haar veulen in het land gekregen en heeft de eerste 2 weken alles en iedereen aangevallen. Echt recht op je af galoperen, mond open. Je moest rennen anders pakte ze je.

Dit had als resultaat dat het veulen bang werd van mensen, en daarbij agressief naar andere paarden. Toen ze 2 weken oud was hebben we haar eindelijk een halster omgekregen. Dit had nogal wat voeten in aarde, was echt een potje judo. Ik heb het halster daarna omgelaten een tijdje want het was geen doen.

Na 2,5 week ongeveer werd moeders wat normaler. Maar het veulen was toen helaas al bang. Ik heb toen expres het veulen tot ruim 6 maanden oud bij haar laten staan, totdat ze haar helemaal zat was.
Daarna veulen eraf gehaald en weg gebracht naar iemand van bokt.
Daar kwam ze in een kudde en stond ze onderaan in rang. Toen leerde ze haar agressieve gedrag naar paarden af. Toen veel in handen geweest en dat volgehouden.

Het veulen is nu 2 jaar en ontzettend aanhankelijk. Zo aanhankelijk dat ze eigenlijk bij je op schoot wilt kruipen. Het enige wat soms nog wat problemen oplevert is halster omdoen, wormenkuren en voetjes geven. Maar geen grote problemen, gewoon een beetje tegenstrubbelen. Dit is meer onwennigheid, ze is niet meer agressief.

Concreet mijn advies; wacht het even af. Na 2 weken moet de moeder wat rustiger worden en dan kan je wat meer aan het veulen zitten. Het veulen pas laat afspenen (ivm mogelijke toekomstige veulens, hopelijk is moeder minder agressief dan) en pas bij het afspenen kan je echt aan de slag met het veulen.

Donja

Re: Help! Agressieve mama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:16

Ik heb diverse merries en ze reageren ook allemaal divers op de geboorte...
Een van mijn merries heeft ook het agressieve gedrag zodra het veulen er is. Dit gedrag neemt idd na een aantal dagen af.
Mijn advies is: Laat het halster om bij de moeder, zodat je haar snel kunt pakken (meestal zijn ze dan al rustiger).
Zorg dat het veulen veel mensen ziet, maar forceer het niet bij de moeder (dat kan averechts werken).
Mijn veulen is juist het tegenovergestelde van zijn moeder, hij is echt een vrijkous en laat rustig mams in de steek om een paar knuffels bij mensen te halen....

Geef de moeder de tijd, zij moet ook aan alles wennen!