losspringen tijdens keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi

losspringen tijdens keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:54

Ik heb een vraagje voor mensen die weten hoe het losspringen er aan toe gaat op een keuring. Ik wil dit namelijk gaan voorbereiden voor onze merrie.

Ik zag in 'in de strengen' de opstelling van de hindernissen en vroeg me af of dit wel klopt. Hindernis A staat 6 meter uit de hoek. Lijkt me een erg korte wending. (ik neem aan dat de volgorde ABCD is)

Tevens stond beschreven dat de hoogste oxer 1.20 hoog en 1.00 breed is. Voor driejarigen. Voor oudere paarden wordt hoger gebouwd. Onze merrie is 5, wordt dit jaar 6. Hoe hoog zouden die hindernissen dan worden?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Vajramani

Re: losspringen tijdens keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:16

De afstanden die in de ids staat wordt ook gebruikt met de keuring. 6 meter uit de hoek valt wel mee, het zorgt er ook wel voor dat de paarden een beetje afremmen en niet uit volle galop het lijntje ingaan.
Of ze op de keuring ook 1.20 moeten springen weet ik niet, het is ook een beetje afhankelijk van het paard. Een goed springend paard gaat vaak wat hoger. Een paard dat er niet of nauwelijks overheen komt laten ze geen 1.20 springen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 13:19

wordt de aanloop naar de eerste hindernis ook afgezet met lint?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:43

Eerst bewegen ze vrij in de baan, daarna doen ze het lint open en kan het paard door het lijntje. Voor de eerste balk begint het lint al.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:30

Je hebt van die oefenavonden in elke provincie waar je met je paard het losspringen kan gaan oefenen.
Zelf kon ik niet en heb het dus niet geoefend vantevoren ging op de dag zelf prima hoor stelt op zich niet heel veel voor.

Na het vrij bewegen gaat idd het lint open en worden ze richting de hindernis gejaagd{gestuurd) en moeten ze meerdere keren over de hindernissen heen de 1e blijft dezelfde hoogte de rest wordt telkens verhoogd hoe hoog ze gaan geen idee denk idd dat het aan het springvermogen van het paard ligt en afstanden weet ik dus ook niet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:58

Afhankelijk van je paard, zou het raadzaam zijn om het vrijspringen te oefenen. Zelf heb ik een vrij klein paard (1.60m) die zich twee jaar terug (als zesjarige) absoluut niet goed liet zien tijdens het vrijspringen. Ik had maar één keer geoefend met haar.

Dit jaar ga ik proberen of ze ster kan worden (2 jaar terug was ze 1 cm te klein Boos!) en ga ik oefenen met het vrijspringen. Mijn paard maakt nl. veel snelheid waardoor ze naar voren springt en niet goed haar lijf gebruikt. Door te oefenen hoop ik dat ze er straks met gemak én goede techniek doorheen wappert. (en dat ze ster wordt natuurlijk Haha!)