Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
LDRD schreef:De potentiele kopers denken nog steeds dat het niks kost om een veulen te fokken en zijn dus niet bereid er een fatsoenlijke prijs voor te geven.
MissChoutje schreef:Wat een gezeur zeg over dat dekgeld. Wat denk je nou dat de wereld gratis is?? Het spijt me zeer maar ik vind 900 euro echt niks als je je bedenkt dat je er een paard voor terug krijgt.
MissChoutje schreef:Ten eerste heb ik volgens mij al aangegeven dat ik geen geld zat heb.
En ten tweede dat je merrie gust blijft en het niet lukt dat is een risico die iedere fokker heeft. Als je zo bang bent dat het weer niet lukt en alleen maar geld verliest moet je je afvragen of je het dan wel wil doorzetten en wat je ervoor over hebt.
En een lening afsluiten voor een paard?? Of een beetje sperma?? Dat gaat mij echt te ver. Als ik het geld niet heb dan geen veulen of paard.
Het enige wat ik heb gedaan is een vruchtverzekering afgesloten. Vanaf 90 dagen dracht kan je tot max. 4500 euro je vrucht verzekeren voor 9% rente en je krijgt 100% uitgekeerd. Als ik zoals jij 350 euro verlies vanwege gust blijven, nou ja dat is het risico dat weet je als je ermee begint. Maar 2000 euro verliezen, bij bijvoorbeeld vroeggeboorte of dood, vond ik ook wat veel vandaar de verzekering.
Als jij bang bent om failliet te gaan omdat je zo nodig een veulen wilt, vraag ik me echt af waar je mee bezig bent. Je gaat toch niet ergens aan beginnen als je het niet kan betalen. Zoals ik al zei zwem ik ook niet in het geld. En heb ik de helft van mijn ouders gekregen, op voorwaarde dat bij eventuele verkoop de helft ook naar hun gaat. Maar als niet had gekunt of ik zou denken dat als het misgaat ik mijn geld kwijt ben, was ik er nooit aan begonnen. Je moet het leven wel leuk houden, dan maar geen veulen tot ik wel het geld ervoor heb.

Dees schreef:Desiree: een veulen fokken gaat je geen geld brengen.
Heb meer motieven dat te doen dan puur het geld, want dat gaat echt nergens meer over... De balans tussen kostprijs en opbrengst is finaal zoek. Meteen al bij de veulens, maar mocht ik mijn twenter morgen moeten verkopen heeft zij me zeker 4.000 reeds gekost, en ik moet nog maar hopen eens een vergelijkbaar bod ervoor te krijgen
Driejarigen idem dito.
Goedkoop inkopen op 2,5, hopen dat ie goed is op de fotos, aanrijden en B-klaar weer van de hand doen- alleen daar is wat te verdienen in de paardensport. Of je moet Anky, Edward of Jeroen zijn/worden, dan maak je ook nog kans...
Maar geloof me, van veulens word je niet rijk. Nu niet, nooit niet. Het is een gokje wat je voor jezelf doet. Alles wat je aan het dekgeld uitgeeft moet je in eerste instantie als verloren beschouwen. Waarbij je met een mooi veulen misschien nog iets terug ziet van je inleg.
Riene Va Plus
[naam verwijderd] schreef:Rien ne va plus bedoel je.
....
ja inderdaad 

annegti schreef:No limit dekgeld 1000 euor, bij gust 1100 retour
Suzanne F. schreef:annegti schreef:No limit dekgeld 1000 euor, bij gust 1100 retour
Dat is het betere werk!!
ceasario schreef:Het betere werk is : Een goed veulen proberen te fokken tegen zo laag mogelijke kostprijs.
Suzanne F. schreef:[
Ja maar dat weet je nooit, dan kan je ook met de hengst van de buren dekken en hopen op een topper. Al dat samenbrengen van (dure) genen en indexen wil niet zeggen dat het een goed veulen wordt.
[/quote]
ceasario schreef:Suzanne F. schreef:Fokken voor de breedte i.p.v. voor de top.

annegti schreef:No limit dekgeld 1000 euor, bij gust 1100 retour