900 euro dekgeld!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

900 euro dekgeld!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 13:42

Ja ik weet het, er zijn hengsten die nog veel meer gevraagd wordt en die desondanks hot zijn zoals Numero Uno (1200 euro) en Chinchin (+- 3000 euro?). MAar toch, hoe zit dat nou?

HEbben al die paardenfokkers geld zat of zo dat ze het zo grif uitgeven? Ik wil graag een veulen fokken bij mijn prok gekeurde merrie en Solitair zou er goed bij passen. Bij deze merrie zoek ik namelijk elasticiteit (en Solitair kan super bewegen, doet voor menig dressuurtoppaard niet onder in de gangen), en uiteraard zoek ik een coöperatief karakter en ook een paard dat koel is in de kop. Want zo'n karakter zou ik altijd zoeken om mee te fokken. Maar 900 euro..... Gatverdarrie zeg! Als ik dat veulen mocht willen verkopen, dan krijg ik er hooguit 1500 voor terug. Heb ik nog veterinaire kosten erbij gehad.... ALS de merrie drachtig wordt. Anders ben ik 300 euro kwijt en heb ik helemaal niets. En dat zou dan de 2e keer zijn (2jr. geleden geprobeerd te fokken met Osmium, merrie bleef gust).

HOe kan het dat het dekgeld zo duur is, en dat er toch nog te veel veulens gefokt worden? DE markt is verzadigd, en je maakt mij niet wijs dat alle merries die gedekt worden allemaal bovengemiddeld zijn.
Hebben paardenmensen dan toch geld zat?

LDRD

Re: 900 euro dekgeld!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:56

Kennelijk zijn er mensen zat die het toch gewoon leuk vinden om een veulen te fokken! Knipoog
Maar denk inderdaad dat er veel fokkers gaan afhaken, gezien de dekgelden en alle kosten die er nog bij komen. De potentiele kopers denken nog steeds dat het niks kost om een veulen te fokken en zijn dus niet bereid er een fatsoenlijke prijs voor te geven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:07

LDRD schreef:
De potentiele kopers denken nog steeds dat het niks kost om een veulen te fokken en zijn dus niet bereid er een fatsoenlijke prijs voor te geven.

Het is niet aan de koper om de kosten van het fokken op zich te nemen, die betaald gewoon voor de kwaliteit. Het is dus aan de fokker om een inschatting te maken om quite te kunnen spelen en of hobby geld (in de zin van verlies) mag kosten, en vanuit dat oogpunt wel/niet fokken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:18

Nee, maar kopers willen wel heeeeeel graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Daarbij komt dat als de fokkers het opgeven, de ruiters zijn uitgereden op den duur. Haha!

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:24

Wat een gezeur zeg over dat dekgeld. Wat denk je nou dat de wereld gratis is?? Het spijt me zeer maar ik vind 900 euro echt niks als je je bedenkt dat je er een paard voor terug krijgt.

Zoals je aan mijn onderschrift kunt lezen heb ik niet de goedkoopste hengst op mijn merrie gezet die er is. En ik heb deze hengst puur en alleen genomen omdat ik vond dat hij het beste bij mijn merrie paste en dan wil ik best wat geld neerleggen. En ik ben absoluut niet iemand die geld zat heeft maar ik heb het er voor over.
Vancouver kostte vorig jaar 1250 euro excl. BTW. Met dierenarts kosten ben ik in totaal bijna 2000 euro kwijt geweest. Of het een goed paard wordt kan je nooit op voorhand zeggen, welke hengst je er ook op zet. Maar als het er een wordt waar ik fijn mee kan rijden vind ik 2000 euro (plus de opfok kosten) een schijntje. Als je je bedenkt wat ze tegenwoordig vragen voor een goed jong paard vragen.

Dat paardenmensen tegenwoordig geld zat hebben heeft er niks mee te maken. Het gaat erom wat je ervoor over hebt en hoeveel vertrouwen je in een hengst hebt.
Als je het zo duur vind en het veulen toch weer verkoopt of bang bent dat het weer niet lukt, waarom begin je er dan aan?

Bovendien vind ik het niet eens zo'n slechte zaak dat zoals Lingh goedgekeurd is en er 1650 euro (weet niet zeker of dit het juiste bedrag is) wordt gevraagd voor zijn kwakkie. Als Lingh niet was goedgekeurd en meneer Zadelhoff er geen fluit aan had verdient, was Edward dat paard allang kwijt geweest. En Nederland een Wereldbeker 2e plaats minder. En misschien wel straks het EK lintje.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:28

900 euro dekgeld is zot.

Pingelen, [naam verwijderd]. Bij de meeste hengsten kan echt nog wel wat vanaf.

Vrees dat er verder weinig aan te doen is. Het dekgeld is veel te hoog, maar vrees dat alleen een algehele boycot (alle merries gust in 2006) verandering zou kunnen bewerkstelligen.

De prijs van weinig dekkende hengsten (en dat zijn soms helemaal niet de minsten!) is flexibeler.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 14:30

MissChoutje schreef:
Wat een gezeur zeg over dat dekgeld. Wat denk je nou dat de wereld gratis is?? Het spijt me zeer maar ik vind 900 euro echt niks als je je bedenkt dat je er een paard voor terug krijgt.

je krijgt er geen paard voor terug, hooguit een veulen. Een paard heb je pas na 3 jaar en dan zitten er weer een hoop kosten bij aan een goede opfok.
Daarbij zal het ook nog wel een rol spelen dat ik al eens achter het net gevist heb door mijn merrie destijds te laten insemineren, ze is gust gebleven (op de valreep in augustus kwamen ze er achter dat er een plasje water in de baarmoeder stond) en 325 euro moest betalen en er NIETS voor terug had. Ik wil dolgraag eens een veulen fokken, maar dan wil ik er ook WEL een veulen voor!

Kennelijk vind jij het normaal dat alles zo duur is tegenwoordig, kennelijk heb jij genoeg geld. Helaas geldt dat voor mij niet. En voor de meesten niet, alleen zijn die niet zo bang om leningen aan te gaan met het risico later failliet te gaan.

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:44

Ten eerste heb ik volgens mij al aangegeven dat ik geen geld zat heb.

En ten tweede dat je merrie gust blijft en het niet lukt dat is een risico die iedere fokker heeft. Als je zo bang bent dat het weer niet lukt en alleen maar geld verliest moet je je afvragen of je het dan wel wil doorzetten en wat je ervoor over hebt.

En een lening afsluiten voor een paard?? Of een beetje sperma?? Dat gaat mij echt te ver. Als ik het geld niet heb dan geen veulen of paard.

Het enige wat ik heb gedaan is een vruchtverzekering afgesloten. Vanaf 90 dagen dracht kan je tot max. 4500 euro je vrucht verzekeren voor 9% rente en je krijgt 100% uitgekeerd. Als ik zoals jij 350 euro verlies vanwege gust blijven, nou ja dat is het risico dat weet je als je ermee begint. Maar 2000 euro verliezen, bij bijvoorbeeld vroeggeboorte of dood, vond ik ook wat veel vandaar de verzekering.

Als jij bang bent om failliet te gaan omdat je zo nodig een veulen wilt, vraag ik me echt af waar je mee bezig bent. Je gaat toch niet ergens aan beginnen als je het niet kan betalen. Zoals ik al zei zwem ik ook niet in het geld. En heb ik de helft van mijn ouders gekregen, op voorwaarde dat bij eventuele verkoop de helft ook naar hun gaat. Maar als niet had gekunt of ik zou denken dat als het misgaat ik mijn geld kwijt ben, was ik er nooit aan begonnen. Je moet het leven wel leuk houden, dan maar geen veulen tot ik wel het geld ervoor heb.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 15:03

MissChoutje schreef:
Ten eerste heb ik volgens mij al aangegeven dat ik geen geld zat heb.

En ten tweede dat je merrie gust blijft en het niet lukt dat is een risico die iedere fokker heeft. Als je zo bang bent dat het weer niet lukt en alleen maar geld verliest moet je je afvragen of je het dan wel wil doorzetten en wat je ervoor over hebt.

En een lening afsluiten voor een paard?? Of een beetje sperma?? Dat gaat mij echt te ver. Als ik het geld niet heb dan geen veulen of paard.

Het enige wat ik heb gedaan is een vruchtverzekering afgesloten. Vanaf 90 dagen dracht kan je tot max. 4500 euro je vrucht verzekeren voor 9% rente en je krijgt 100% uitgekeerd. Als ik zoals jij 350 euro verlies vanwege gust blijven, nou ja dat is het risico dat weet je als je ermee begint. Maar 2000 euro verliezen, bij bijvoorbeeld vroeggeboorte of dood, vond ik ook wat veel vandaar de verzekering.

Als jij bang bent om failliet te gaan omdat je zo nodig een veulen wilt, vraag ik me echt af waar je mee bezig bent. Je gaat toch niet ergens aan beginnen als je het niet kan betalen. Zoals ik al zei zwem ik ook niet in het geld. En heb ik de helft van mijn ouders gekregen, op voorwaarde dat bij eventuele verkoop de helft ook naar hun gaat. Maar als niet had gekunt of ik zou denken dat als het misgaat ik mijn geld kwijt ben, was ik er nooit aan begonnen. Je moet het leven wel leuk houden, dan maar geen veulen tot ik wel het geld ervoor heb.

Jij gaat nu even van mij uit, maar ik spreek in z'n algemeen. De meesten moeten het zonder hulp van de ouders doen dus die praten iets minder gemakkelijk als jij. Mensen lenen overal geld voor, niet alleen voor paarden, maar echt voor alles, zelfs voor een tv. Ik niet, de enige lening die ik heb is de hypotheek. ALs ik mijn merrie laat dekken, doe ik dat van mijn spaargeld. ik heb namelijk gespaard. Ik ben niet zozeer bang om failliet te gaan, maar ik heb geen zin in nog een verliespost. Misschien denk ik juist iets meer na dan de gemiddelde persoon, misschien denk ik wel te veel na. Een veulen fokken wil ik al ongeveer 5 jaar. Ik ben dus niet impulsief.

MAar door het hoge dekgeld ben ik me nu dus inderdaad aan het afvragen of ik het wel door wil zetten. Maar denk jij ook even na, voordat je mijn situatie totaal verkeerd interpreteert.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:09

[naam verwijderd]: een veulen fokken gaat je geen geld brengen.
Heb meer motieven dat te doen dan puur het geld, want dat gaat echt nergens meer over... De balans tussen kostprijs en opbrengst is finaal zoek. Meteen al bij de veulens, maar mocht ik mijn twenter morgen moeten verkopen heeft zij me zeker 4.000 reeds gekost, en ik moet nog maar hopen eens een vergelijkbaar bod ervoor te krijgen
Driejarigen idem dito.
Goedkoop inkopen op 2,5, hopen dat ie goed is op de fotos, aanrijden en B-klaar weer van de hand doen- alleen daar is wat te verdienen in de paardensport. Of je moet Anky, Edward of Jeroen zijn/worden, dan maak je ook nog kans...

Maar geloof me, van veulens word je niet rijk. Nu niet, nooit niet. Het is een gokje wat je voor jezelf doet. Alles wat je aan het dekgeld uitgeeft moet je in eerste instantie als verloren beschouwen. Waarbij je met een mooi veulen misschien nog iets terug ziet van je inleg.
Riene Va Plus Clown

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:14

Wij betalen het er ook gewoon voor, maar echte duurdere hengsten dan de 1250 zijn wij ook niet van plan te nemen, we moeten er toch elk jaar 2 dekken en straks 3, tikt aan. En het is krakend duur, bij ons verdienen we er wel aan, maar ik kan best begrijpen dat er fokkers afhaken, maar diegene die mee willen blijven draaien op een beetje niveau zullen toch vanaf de 800 kwijt zijn

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 15:15

Dees schreef:
Desiree: een veulen fokken gaat je geen geld brengen.
Heb meer motieven dat te doen dan puur het geld, want dat gaat echt nergens meer over... De balans tussen kostprijs en opbrengst is finaal zoek. Meteen al bij de veulens, maar mocht ik mijn twenter morgen moeten verkopen heeft zij me zeker 4.000 reeds gekost, en ik moet nog maar hopen eens een vergelijkbaar bod ervoor te krijgen
Driejarigen idem dito.
Goedkoop inkopen op 2,5, hopen dat ie goed is op de fotos, aanrijden en B-klaar weer van de hand doen- alleen daar is wat te verdienen in de paardensport. Of je moet Anky, Edward of Jeroen zijn/worden, dan maak je ook nog kans...

Maar geloof me, van veulens word je niet rijk. Nu niet, nooit niet. Het is een gokje wat je voor jezelf doet. Alles wat je aan het dekgeld uitgeeft moet je in eerste instantie als verloren beschouwen. Waarbij je met een mooi veulen misschien nog iets terug ziet van je inleg.
Riene Va Plus Clown

Rien ne va plus bedoel je.

En je hebt helemaal gelijk. Misschien moet ik niet mekkeren om dat geld. Dat deed ik eerst ook niet zo. MAar ik heb een vriend die dat wel doet....

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:16

Volgens mij heb ik heel goed je stukje gelezen en gaf jezelf aan bang te zijn om weer 350 euro kwijt te raken. Maar goed als ik het volgens jou verkeerd interpreteer...

En geld lenen voor een tv vind ik iets anders dan voor een paard. Op een tv zit garantie, oke ook maar een bepaalde tijd. Ik ken ook een meisje die perse een 3 jarige moest hebben die toen 25.000 gulden moest kosten. Na 2 jaar heeft ze, met haar litouwers handen, het paard zo naar de vernieling gereden dat hij voor de slachtprijs naar een handelaar is gegaan. Paard weg zij is nog steeds bezig de lening af te lossen. (hetzelfde paard is later voor 300.000 gulden naar New Zeeland verkocht, dus als ze wat voorzichtiger was geweest was de lening zo afgelost)

Succes met het fokken van je veulen (als je het doorzet).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:24

Ik vind 900 euro nog wel meevallen eigenlijk! Bloos
Misschien is het maar net in welke vergelijking je het ziet. Ik dek dit jaar opnieuw met Ferro en die is 1800 euro dekgeld en met alles erbij zit je aan 2000. (Eerst wilde ik met Sandro Hit dekken, 2500 euro, dus ik dacht nu, valt toch nog wel mee die 1800)

Ja ik heb vertrouwen in mijn merrie en het risico blijf je altijd houden, ook bij mensen komen afwijkingen of doodgeboren kinderen voor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:49

[naam verwijderd] schreef:
Rien ne va plus bedoel je.
....

Clown ja inderdaad Haha!

gok op Padinus - met Riekus Veninga is goed te praten en de hengst zelf is top

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:45

als je niet weet of je merrie drachtig wordt neem dan een hengst waar je pas moet betalen wanneer je merrie op 1/10 drachtig is daarvan is toch keuze genoeg ;In frankrijjk kan je zelf constructies maken met 1/2 van het dekgeld bij levend geboren veulen en dat kom je meer e meer tegen hoor .Verder moet je durven praten met de hengstehouders en negotieren over de prijs ,ze willen toch zowieso dat kwakkie verkopen .
Verder niet 3 of 4 merrie dekken met "halve" hengsten maar dan liever 1 goeie dek .Maar je kan ook bvb diepvries aankopen (bvb 24 rietjes aan bepaald bedrag ) en dat onder 2 of drie fokkers verdelen -zo heb ik een merrie drachtig van een hele dure hengst aan een spotprijs omdat we dekprijs verdeeld hebben onder het aantal "verbruikte " rietjes .Of als je weet dat je merrie snel drachtig is koop je sperma per inseminatie dosis aan (is ze de eerste keer drachtig dan is het Bingo natuurlijk ).
Ik heb 3 jaar geleden ook eens gek gedaan en van ChinChin laten dekken -was wel een aparte merrie hoor- maar als je dat veulen dan wil verkopen dan staat je telefoon rood hoor en wordt ie ook goed verkocht !! Of was ik lucky ??Maar die heeft me wel alle volgende dekkingen weerbetaald Haha! Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:05

ja chinchin is heel interessant ja. DAt is inderdaad gek, maar wel heel spannend.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:35

No limit dekgeld 1000 euor, bij gust 1100 retour Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:52

annegti schreef:

Dat is het betere werk!! Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:58

Suzanne F. schreef:
annegti schreef:

Dat is het betere werk!! Haha!

Het betere werk is : Een goed veulen proberen te fokken tegen zo laag mogelijke kostprijs.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:01

ceasario schreef:
Het betere werk is : Een goed veulen proberen te fokken tegen zo laag mogelijke kostprijs.

Ja maar dat weet je nooit, dan kan je ook met de hengst van de buren dekken en hopen op een topper. Al dat samenbrengen van (dure) genen en indexen wil niet zeggen dat het een goed veulen wordt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:07

Suzanne F. schreef:
[
Ja maar dat weet je nooit, dan kan je ook met de hengst van de buren dekken en hopen op een topper. Al dat samenbrengen van (dure) genen en indexen wil niet zeggen dat het een goed veulen wordt.
[/quote]

Belangrijker is in mijn ogen om een goed veulen te fokken i,p,v, te gokken op een topper.
Dan zouden de teleurstellingen voor vele niet zo groot zijn.

Fokken voor de breedte i.p.v. voor de top.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:27

ceasario schreef:
Suzanne F. schreef:
Fokken voor de breedte i.p.v. voor de top.

Dat doen anderen maar dan maar ik fok niet voor de breedte of recreatieruiters. Daar zijn de paarden die ik fok gewoon niet geschikt voor. Ik zeg niet dat ik toppers fok want dat is een kans van 1 op paar miljoen maar ik probeer zeker een bovengemiddeld getalenteerd dressuurpaard te fokken en dat ie dan niet geschikt is voor de meeste mensen is dan jammer. In eerste instantie heb ik ze voor mezelf en als ik ze zelf leuk vind, dan vinden heel veel anderen dan met mij. (ben erg kieskeurig) Haha!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:41

annegti schreef:

No Limit is dit jaar wel diepvries, dan moet je wel wat meer moeite doen om de merriehouder zo ver te krijgen. Àls je dan ook nog de extra DA-kosten erbij optelt die het extra scannen geeft, dan heb je die 100 Euro bij gust er zo doorheen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:47

1. Dekgelden zijn over het algemeen te hoog en als je zoekt kom je wel goede hengsten tegen voor veel minder. kijk eens bij Zangersheide naar B-hengsten, topbloedlijnen en 125 euro aanbetalen en de overige 250 bij dracht op 1-10.

2. Het is aan de andere kant goed dat de dekgelden hoog zijn, zodat niet elke merrie-eigenaar zo snel fokker wil worden. Als je die er ook nog bij krijgt op die overvolle veulenmarkt, dan verkoop je niets meer.

3. Fok met interessante en gevraagde hengsten en met merries uit goede stammen, dan krijg je vanzelf klanten.