Datingbureau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Datingbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:19

IDS staat onder deze kop een collum waarin juichend verslag gedaan wordt van hordes Amerikaanse dames die allemaal een KWPN paard willen.
Sterker nog het KWPN heeft er zelfs een marktonderzoek naar gedaan en er wordt geopperd om een datingsbureau op te zetten.

De schrijver leeft op de maan, of iig in zeer hogere sferen. De paarden waar die dames grof geld voor neer willen tellen moeten kerngezond zijn en minimaal Z2 maar liefst hoger lopen. Achter zulke paarden in Nederland zitten al minstends 5 handelaren aan en zelfs die kunnen ze niet of nauwelijks vinden.
Laat het KWPN eens reeel worden, naar de huidige situatie kijken en iets voor de fokkers doen.
Zoals al in een eerder topic voorbij kwam een trainings en doorlopend verkoop centrum voor jonge goede paarden en daar promotie voor gaan maken.
Zo als het nu is spelen een paar bobo's mooi weer en bij de fokkers blijven de stallen en weides gevuld.

Magique

Re: Datingbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:33

Ze moeten eerst maar eens aan de vraag aan het binnenland voldoen, Alvorens over de grens te gaan kijken.
Als je een fijne 3 jarige zoekt met 3 goede gangen, geen gebreken en waarmee je voor de dag kan komen, die zijn hier erg schaars voor normaal geld.
Moet je eens kijken wat voor kneuzen er voorbij komen hier in Nederland voor (3 jarige) rijpaarden

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:38

Niet alleen in Nederland denk ik het is een all over probleem. De fokkers bieden hun goede 3 jarigen niet onbeleerd aan, daar krijgen ze weinig voor, maar het keuringsklaar maken trainen en aanrijden kost ook weer zoveel dat die paarden weer behoorlijk aan de prijs worden.
Vandaar waarom niet een centrale plaats om juist de verkoop van die goede jonge paarden uit de eigen fokkerij te stimuleren.

Het probleem is dat fokker en gebruiker te ver van elkaars route liggen
Er staan meer goede jonge paarden in de wei niets te doen dan er op handelsstallen staan.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:39

Het komt waarschijnlijk wel omdat , moet ik eerlijk zeggen, er is zoveel aanbod dat je zelf ook veel kritischer wordt.
Als je een 2e hands auto gaat kopen ga je ook niet over 1 nacht ijs; dan zoek je ook net naar die ene auto met bomvol opties voor hetzelfde geld. We blijven tenslotte Ollanders he Ceas Knipoog Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:42

Kan je lang zoeken 2/3 van de 2e hands auto's gaat naar Oost Europa Haha!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:45

Oeps Clown

Ik had het over eerlijke auto's hé Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:46

Het is inderdaad gewoon ongelooflijk wat een prijzen je tegenkomt.
Ik ben de afgelopen periode op zoek geweest naar een leuke 4/5-jarige die gewoon goed beweegt en dan ook voor een iets bovengemiddelde prijsklasse.

In die prijsklasse ga je dan in eerste instantie ook zoeken en het is echt niet te geloven wat je dan ziet: paarden die echt véél te 'gewoon' zijn en die een zeer korte draf hebben, paarden voor een dikke 13.000 euro die 3 jaar geleden voor het laatst klinisch en rontgenologisch gekeurd zijn, etc. etc.

Ik denk dat een soort centraal trainingscentrum best goed zou lopen aangezien je af en toe honderden kilometers moet rijden om bij dat ene leuke paard te kijken (tenminste, leuk op de foto) en die in werkelijkheid gewoon echt niets leuks blijkt te zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:51

Maar terug on topic ik had het er gisteren met een paar amazones over die mijn piepkleine fokkerijtje kwamen bekijken en vonden dat ik zulke goede paarden heb.
Ik zei dat er legio fokkers zijn met net zulke of nog veel betere paarden en dat het voor ons fokkers dus zo raar is om op wedstrijden te zien waar het overgrote deel van de ruiters en amazones mee rondhannest.
De link van fokker naar gebruiker is er nauwelijks.
Dat kan ook niet je kan als amazone niet alle fokkerijen in Nederland afsjouwen, vandaar dus de optie om vanuit het stamboek eens wat moois te organiseren.
De snoepreisjes even laten voor wat het is en die tijd eens stoppen in iets dat minder glossy is maar meer op de praktijk gericht.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:58

Denk dat dat probleem toch echt bij de fokkers zelf ligt, ze zijn gewoon niet commercieel bezig.
Er worden hier in het Westen gewoon giga bedragen gevraagd bij handelaren voor goede 3 jarige en verdwijnen ergens over de grens...

Maar f terzake, Pb mij maar een paar adressen van fokkers met goede 3 jarige voor normaal geld. onder normaal geld versta ik <10000.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:33

Lijkt mij dat je kunt vragen wat je wilt, aangezien ze er anders snel van terug komen en "normale prijzen" gaat handhaven...
Blijkbaar is dat niet nodig, gezien de huidige handel/prijzen en betalen de Nederlanders het niet?? Dan liever naar het buitenland, daar zijn ze niet zo gierig!!

Randy01 schreef:

In die prijsklasse ga je dan in eerste instantie ook zoeken en het is echt niet te geloven wat je dan ziet: paarden die echt véél te 'gewoon' zijn en die een zeer korte draf hebben, paarden voor een dikke 13.000 euro die 3 jaar geleden voor het laatst klinisch en rontgenologisch gekeurd zijn, etc. etc.

Beetje kort door de bocht vind ik zulke reacties, sommige (velen!) verkijken zich zo gauw op de draf!! Het moet trekken, zwaaien en gooien en dat het liefst voor 5000 euro!
Keken ze nou eerst maar eens naar de eigen kwaliteiten of dat ze het er überhaupt uit of aan kunnen rijden!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:45

Kaja zou je zo vriendelijk willen zijn om ook dit topic niet naar de kl*te te helpen. Jouw mening over wat wie wil hebben is in dit topic niet helemaal aan de orde.
Het gaat over het idee van een centraal opleiding-verkoopcentrum voor jonge KWPN paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:47

Goede driejarige zijn amper te vinden voor normaal geld. Er zijn veel fokkers die denken dat ze een droom van een paard hebben gefokt en deze dus ook voor flinke bedragen willen verkopen. Echter blijven die dieren lang te koop staan. Fokkers gaan zeiken dat de markt niet wil betalen. En de ruiters zeiken dat ze geen goed paard vinden.

Een goed paard staat nooit lang te koop, dat is het moeilijke ervan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:50

Citaat:
Beetje kort door de bocht vind ik zulke reacties, sommige (velen!) verkijken zich zo gauw op de draf!! Het moet trekken, zwaaien en gooien en dat het liefst voor 5000 euro!
Keken ze nou eerst maar eens naar de eigen kwaliteiten of dat ze het er überhaupt uit of aan kunnen rijden!

Daar heb je wel gelijk in hoor, wie wil nu niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?!
Maar op het moment dat je een behoorlijk budget te besteden hebt en ook daadwerkelijk in deze prijsklasse gaat kijken, heb je toch een bepaalde verwachting van het paard. Dat is op zijn minst 3 goede (lees: ruime) basisgangen en verwacht je niet een paard te zien met een stap die naar telgang neigt, een hele korte draf die geen moment ruimer wordt en een in mijn geval hele sterke en goede galop. Ik zou persoonlijk nog eerder een paard kopen met een rijtechnisch foutje erin gereden dan een paard waarvan (1 van de) basisgangen niet correct is! Zéker niet voor de hogere prijsklasse.

Je verwacht geen paarden tegen te komen die het enorm afleggen ten opzichte van een ander paard die uit de lagere prijsklasse (lees <10.000) komt!

Daarom een trainingscentrum voor jonge(re) paarden zou handig zijn en ik zou er zeker als eerste gaan kijken mocht ik een paard willen aanschaffen.

Wat ik wel een discussie waar vind is moet je dit trainingscentrum echt voor jonge (3/4-jarige) paarden opzetten of ook voor de wat oudere paarden? Zou je dan meerdere centra kunnen/willen oprichten?

Kopen bij een fokker vandaan zou ik persoonlijk de voorkeur aan geven, boven een handels- of trainingsstal iig, omdat de prijs waarschijnlijk minder wordt opgedreven. Nadeel van kopen bij een fokker is dat je altijd honderd duizend keer moet bellen of mailen om een extra fotootje te kunnen krijgen, de paarden op de meeste foto's niet tot hun recht komen en deze fokkers altijd aan de andere kant van het land lijken te wonen!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:51

Een heleboel fokkers bieden de 3 jarige niet eens aan, die laten ze in de wei staan omdat de markt zo slecht is. Dus die staan helemaal niet actief te koop.
Ga maar eens op de merriekeuringen kijken hoeveel fijne paarden er rondlopen.

Pipo jammer dat jij iedereen incontinent vindt, maar met zon houding los je weinig op.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:53

Misschien 'fokkers verenigt U', zonder nu gelijk een en ander op het bordje van het KWPN te schuiven?
Ben het er helemaal mee eens dat de weg van fokker naar ruiter/amazone te veel via omwegen gaat, die zowel fokker als ruiter/amazone onnodig veel geld kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:54

sarabande schreef:
Een heleboel fokkers bieden de 3 jarige niet eens aan, die laten ze in de wei staan omdat de markt zo slecht is. Dus die staan helemaal niet actief te koop.
Ga maar eens op de merriekeuringen kijken hoeveel fijne paarden er rondlopen.

Pipo jammer dat jij iedereen incontinent vindt, maar met zon houding los je weinig op.

Jammer dat jij het weer op die manier leest. Ik vind niemand incontinent, maar ik vind wel dat veel mensen geen realistisch beeld hebben.

En ik loop iedere merriekeuring af, dus ik weet prima wat voor paarden er rondlopen. Echter zie ik op de stamboekkeuringen ook heel veel paarden die niet door de beugel kunnen.

Voor een goede driejarige zijn er zat ruiters die 10.000 euro willen neerleggen. Maar dan moet het wel een goede zijn.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:56

Pipo schreef:

Inderdaad als de fokker weet dat die goed is Kan je hem echt niet voor normaal geld kopen.

Pas nog meegemaakt, 2e bez hengst denk leuk beest, toen wist ik nog niet wat de prijs was Haha! Prijs ging dus richting de 40000 Euri en was trouwens al zo goed als verkocht en was ook nog vd fokker zelf. Sta je toch gek te kijken als je denkt voor ronde de 10 een goed bod te doen Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:56

Het lijkt trouwens ook wel of de meeste (professionele) stallen hun paarden niet zo graag willen verkopen. Van alle adressen die wij gebeld hebben, heeft er maar 1 keurig teruggebeld. Van anderen ontvingen wij reacties als: 'nee, dan kunt u niet komen want dan heb ik een feestje'.
Geloof me, als ik een 'verkoopstal' zou hebben zou ik echt veel vriendelijker met mijn klanten om gaan en zou ik iets anders regelen om de klant toch op hun gewenste datum + tijdstip te ontvangen, zeker als deze van ver weg moet komen.

Van een andere bekende trainingsstal in NH kregen wij de voicemail met de mededeling dat ze in het buitenland waren en dat je na 29 april kon terugbellen! (Dit was begin april.) Geen ander nummer dat je dan kon bellen voor nadere inlichtingen over het betreffende paard ofzo op de website...ik vind dat een slechte zaak en weinig getuigen van 'klant is koning'.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 12:01

Het idee is die jonge paarden dus op een neutrale plaats te verzamelen waar de evenueel overtrokken eisen van de fokkers (mijn ervaring is dat die erg mee valt in de praktijk) op de werkelijkheid wordt afgestemd.
Een plaats waar de paarden allemaal onder dezelfde condities verkocht worden met vooral een eerlijke afzetplaats voor de fokkers.
Ik vind dat het stamboek zich daar voor in zou moeten zetten.

Daarnaast zullen veel ruiters en amazones wanneeer zo'n centrum een goede naam krijgt, snel weten te vinden met het voordeel van veel jonge paarden op een plaats of eventueel een wens neerleggen voor als datgene wat zij zoeken binnenkomt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 12:01

Magique schreef:
Pipo schreef:

Inderdaad als de fokker weet dat die goed is Kan je hem echt niet voor normaal geld kopen.

Pas nog meegemaakt, 2e bez hengst denk leuk beest, toen wist ik nog niet wat de prijs was Haha! Prijs ging dus richting de 40000 Euri en was trouwens al zo goed als verkocht en was ook nog vd fokker zelf. Sta je toch gek te kijken als je denkt voor ronde de 10 een goed bod te doen Haha!

dan heb je al met de handel te maken

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:02

sarabande schreef:

een goede voor de tena lady Haha!

maar goed, het zou al een hoop schelen denk ik als we met zijn allen een soort standaard zouden hebben kwa prijzen. Wat mag een normaal leuk sportpaard onbeleerd kosten en wat als die beleerd is. Natuurlijk blijft het wat de gek ervoor geeft maar een soort taxatiestandaard zou wel handig zijn. Als de 1 het heeft over een normale prijs dan wordt er onder de 5000 mee bedoeld, de ander heeft voor datzelfde het dubbele in het hoofd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:03

[quote="Magique
Inderdaad als de fokker weet dat die goed is
D[/quote]

of als een koper niet weet dat ie goed is..... Haha! Haha! Dromen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:04

sarabande schreef:
Het idee is die jonge paarden dus op een neutrale plaats te verzamelen waar de evenueel overtrokken eisen van de fokkers (mijn ervaring is dat die erg mee valt in de praktijk) op de werkelijkheid wordt afgestemd.
Een plaats waar de paarden allemaal onder dezelfde condities verkocht worden met vooral een eerlijke afzetplaats voor de fokkers.
Ik vind dat het stamboek zich daar voor in zou moeten zetten.

Daarnaast zullen veel ruiters en amazones wanneeer zo'n centrum een goede naam krijgt, snel weten te vinden met het voordeel van veel jonge paarden op een plaats of eventueel een wens neerleggen voor als datgene wat zij zoeken binnenkomt.

Lijkt me een superplan, alleen veel te kostbaar!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 12:06

LDRD schreef:
Lijkt me een superplan, alleen veel te kostbaar!

Wellicht de eerste opzet, maar niet als zoiets eenmaal loopt. Als je ziet hoeveel geld er in de Kss veiling gaat zitten of hoeveel reizen en dergelijke er gemaakt worden terwijl de fokkers te maken hebben met een moeilijke afzet en hoge dekgelden, dan vind ik het tijd dat het stamboek zich eens bezig gaat houden met datgene voor en van wie zij bestaan, de fokkers dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:08

Magique, dat bedoel ik dus met een niet reeel beeld.

De praktijk is zo dat er echt veel geld word gevraagd terwijl de kwaliteit niet zo best is. Ook bij de paardenhandel is het met de euro misgegaan. Vroeger kocht je voor 10 a 12000 gulden een fijn driejarig paard. Nu koop je die voor dat geld in euro’s. Echter moet je wel heel goed zoeken, want er zijn niet veel fijne paarden meer, de meesten worden gelijk opgekocht door de handel.

Prijs/kwaliteitverhouding is gewoon niet reeel.