help.. veulenproblemen ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

help.. veulenproblemen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 18:38

Mijn veulen is inmiddels 2 weken oud, en sinds een paar dagen mag je er pas echt bij komen van mijn merrie. Maar het probleem is dus dat het veulen nog steeds geen halster aan heeft en we krijgen het gewoon niet voor elkaar..
Hoe meer we het proberen, hoe schuwer dattie wordt, en m'n hoefsmid wou t van de week wel eventjes proberen en nu komt m'n veulen dus al helemaal niet. We proberen 't voorzicht om z'n hoofd te doen, dan schiet ie er vandoor.. we hebben geprobeert 'm te pakken en het zo voor elkaar te krijgen maar nee hoor.. en dan flipt m'n merrie ook nog eens helemaal.
Ik zie het echt helemaal niet meer zitten en ben echt bang dat ik het nooit meer voor elkaar krijg Verdrietig
Help!

Avelienvd

Re: help.. veulenproblemen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:41

probeer het anders eerst eens op stal.
Dan kan hij minder kanten op.
Maar niet gelijk het halster om, maar eerst even aaien en aanraken ook op zijn hoofd.
En dan 1 of 2 dagen later een halstertje om doen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:48

Waarom moet hij perse een halster al om?

Bij ons lopen ze ook nog zonder halsters, de oudste is 4 weken.

Laat ze eerst even bekomen en houd jezelf klein en laag (op knieën) als de merrie dat dan toelaat. Anders zou ik de merrie gewoon eens vast zetten of vast laten houden (als dat ook weer gaat).
Ze moeten eerst jouw vertrouwen voordat je vanalles gaat doen en ze jou wantrouwen.

Bij ons komen de veulen erg snel, toevallig lag gisteren een veulen en toen ik erbij ging zitten lag ie zelfs en hoofd op mn benen.
Weten dat je erbij hoort.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 19:22

QuijoSavan: mijn hoefsmid kwam van de week, en toen kreeg ik een hele praak naar m'n hoofd dat ik fout bezig was dat ik 'm nog geen halstertje om gedaan had, nog niet vast had staan en z'n voetjes nog niet op kon tillen Verward
Denk dat ik idd eerst goed z'n vertrouwen moet winnen, bedankt voor je reactie Lachen daar gaan we eerst eens aan werken! Ja

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:28

Een halster heb ik wel vanaf dag 1 om dan kent ze dat, maar alleen af en toe onder toezicht.
Verder was ze gewoon vertrouwd met mensen ivm geboorte erbij meteen van alles ermee gedaan. Ik kan alles met haar... maar het is eerst inderdaad een kwestie van vertrouwen winnen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:41

Ik begin er ook het liefst zo vroeg mogelijk mee. Dan leren ze dat een halster om en meelopen aan het touw bij de dagelijkse dingen horen.
De eerste keer (of keren) moet je even doorpakken en desnoods wat klem zetten. Het liefst samen met de merrie in een (kleine) box en iemand die de merrie vasthoudt. Dan heb je 2 handen vrij om het veulentje goed vast te houden.
Mooiste is zijn kontje naar jou toe en een arm om de hals/borst. Dan heb je je andere hand vrij om het halster om te doen.
Paar keer halster om en af en dan hebben ze prima door dat er niets engs gebeurt. Wel doorzetten als je eenmaal begint. Anders hebben ze snel door hoe ze je de baas zijn. Maar vaak is het even een handigheidje en heb je ze snel in de houtgreep Knipoog
Vaak kan ik ze na een dag of 5 al prima in mijn eentje aan het touw naast de merrie naar buiten brengen en ook buiten in de wei het halster weer om doen als ze naar binnen gaan.
Niets zieligs aan, gewoon opvoeding.
Halster doe ik buiten en in de stal ALTIJD af. Alleen tijdens het oefenen of tijdens het naar buiten lopen krijgen ze het om.

Vastzetten doe ik overigens niet met veulens. Risico dat ze hun nek/hals beschadigen is mij te groot.
Voeten optillen begin ik op dag 1 al mee.
Tijdens het voeren van de merrie besteed ik zo'n 5 minuten aan het veulen. Aaien, aanraken enz.
Langer heeft geen zin, ze kunnen zich dan toch niet concentreren.

Bij erg agressieve merries kan het lastig zijn. In dat geval doe ik ook alleen wat met het veulen als er iemand anders bij is om de merrie goed vast te houden.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:03

Mijn veulen (of naja het veulen van mijn merrie) heeft ook een broetje dood aan halster-om-doen. Ik doe het op stal en zorg dat de mama wat te eten heeft. (Mijn merrie is omkoopbaar met voer). Dan ga ik achter de kleine aan. Ik maak me eerst klein en ga op mijn hurken om haar eerst even aan mij te laten snuffelen, dan probeer ik haar in de houdgreep te krijgen, wat nog al gepaard gaat met rennen om de mama heen. Als ik haar dan heb, hou ik haar heel stevig aan de hals en schouders vast en zet mijn been iets onder haar lijf, zodat ik haar kan klemmen tegen mijn lichaam. Dan snel de neus erdoor en de riempjes vast maken. Helaas heb ik geen halster met musketon, maar een gespje. Flink wat geklooi en ik ben de enige die het doet, want de eigenaar neemt de moeite niet. Nu na een aantal dagen klooien snapt ze al sneller dat ze maar stil moet blijven staan, omdat ze dan weer eerder vrij is.

In het begin is het zeker fijn om dit samen te doen! De een houdt de kleine vast, de ander gaat snel te werk met het halster. Hoe sneller het gaat, hoe minder irritant ze het straks vinden en hoe sneller ze het halster zullen accepteren.

Die van mij is nu ook 4 weken bijna en het gaat met de dag makkelijker. Van een kwartier rennen in de stal, zijn we nu met 3 minuten rennen en een houdgreep klaar.

Maak je klein en wees uitnodigend en interessant voor de kleine, maar niet overdreven, dus pluk wat aan het stro ofzo. Als je in de stal kan zitten bij mama + veulen, doe dit dan zo vaak mogelijk. Laat hem je besnuffelen als hij naar je toe komt, maar wees voorzichtig met terugaaien. Laat hem het initiatief nemen, zeker als ie zo schuw is.

Klinkt tegenstrijdig met een houdgreep. Avenue is ook boos op me als ze haar halster net om heeft. Een paar minuten later is ze het vergeten en komt ze vrolijk op me af. Avenue is zeer initiatiefrijk en onderzoekend.

Wat ook hielp bij mij om mijn merrie die gekte in haar stal van het veulen vangen te laten accepteren, was haar met het halstertje te laten spelen.
Als je ineens zo achter het veulen aangaat, ben je toch een soort bedreiging en aanvaller. Als de moeder "snapt" wat er gebeurt, kan het misschien rustiger verlopen.

Kost tijd en vooral veel geduld, maar hoe sneller ze leren dat het niet eng is en dat het een normale zaak is, hoe beter het gaat als ie ouder wordt.

Heel veel succes!
En ik hoop dat je een beetje wijs hebt kunnen worden uit mijn lange verhaal. Nogmaals, dit is mijn manier bij mijn gezinnetje en het wil dus niet zeggen dat het voor ieder gezinnetje een goede manier is.
Blijf rustig en kalm, maar soms kun je misschien beter even doorpakken dan telkens opnieuw te beginnen...