Van KWPN naar Tinker.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soma

Van KWPN naar Tinker.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 18:45

Hallo,

Ging vandaag naar een Tinker kijken, om evt. aan te schaffen. Ben op zoek naar een leuk familiepaard voor mijn dochters (9 en 12 jaar) en voor mezelf. Ik wil een beetje in de bak rijden en een buitenrit op zijn tijd. De tinker was leuk (wel veeeeeeel te mager...), maar 10 jaar en niet echt gewend alleen op buitenrit te gaan. Verkeer vond ze een beetje eng, maar ze deed op zich geen stap verkeerd.

Nu twijfel ik enorm, zou deze tinker snel gewend worden in het verkeer? Zou hij erg veranderen als hij in goede conditie komt?

Zou ik niet snel weer mijn dressuuroefeningen missen, of zou je met een tinker ook in de bak wat kunnen oefenen (ik rijd engels, geen western..).

Alvast bedankt voor de reacties.

Soma

Aedan

Re: Van KWPN naar Tinker.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:49

je kan desnoods nog naar andere tinkers gaan kijken. Een tinker is echt een familie paardje. En je kan echt dressuren met een tinker hoor Lachen. Verkeersmak worden is in veel gevallen gewoon een kwestie van veel oefenen en geduldig zijn.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:16

Ik heb zelf eerder ook altijd op KWPN'ers gereden, die op hoog niveau liepen...
Ik heb toen een tinker gekocht... verwaarloosd (mager, wormen, kapotte plekken, etc.) Maar wel een goed voorwaarts ding, die het leuk vond om in de bak te rijden (paard was alleen nog maar zadelmak) Tja, soms mis ik het rijden op de kwpn'ers wel. Tinkers zijn zeker wel in staat om dressuur oefeningen te rijden, maar het kost allemaal veel meer werk om het ze aan te leren. Wel zijn ze met buitenritten veel koeler in het hoofd.

En verkeersmak maken is niet zo'n punt, gewoon vaak naar buiten gaan. Zolang het paard maar geen 'traumatische ervaring' ofzo ergens voor heeft, dan ben je wel lang bezig.

Voorderest heb ik geen dag spijt gehad van de beslissing, om een tinker te kopen. Haha! Mijn trouwe vriend is hij Lovers

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 10:14

Verkeersmak maken is niet zo'n punt, als je geduldig bent en veel probeert komt dat wel goed Lachen.
Ik rijd toevallig een Kwpn-er én een Tinker...Ik rijd liever op die Tinker dan op die Kwpn-er, met die Kwpn-er is het meer serieus...op die Tinker ben ik echt helemaal gek!!

Ik ga btw over een paar weekjes ook die Tinker Verkeersmak maken Lachen, bij hem is het alleen wat erger...Hij schopt echt tegen auto's enzo Nagelbijten / Gniffelen..Maar dat komt ook heus wel goed Lachen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 11:48

Zelf heb ik voordat ik mijn Tinker kocht altijd op verschillende paardenrassen gereden, maar mijn eigen Tink bevalt me het allerbeste. Ze is superbetrouwbaar en lief met kinderen, heeft pit maar wordt nooit oncontroleerbaar en ik kan echt alles met haar doen.

Je kunt prima dressuuroefeningen met een tinker rijden, zorg alleen voor voldoende afwisseling, want (en dan spreek ik voor die van mij) ze gaan het liefst op stap.

Als dit paard net uit Ierland/Engeland komt zal de conditie nog met sprongen vooruit gaan. De luxe die wij de paarden hier in NL bieden kennen deze schraal gehouden Tinkers niet.

Die van mij was heel snel gewend aan verkeer. In het begin vond ze fietsers van achteren nog wat eng, maar dat ging heel snel over.

Voordat je tot kopen overgaat zou ik bij meerdere handelaren langsgaan. Mocht je willen dan kan ik je wel wat betrouwbare adressen geven.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:59

Hoi,

Ook ik ben begonnen met een KWPN-er, en was voor mij geen succes die bloedpaarden. Ben toen op zoek gegaan naar een paardje erbij, en dat werd een Tinker in 1998. Ben nu besmet met het Tinkervirus. Fijne paarden met gevoel.

Nou dat Tinkers kunnen dressuren dat is zeker zo. Mijn Tinkermerrie Sissi loopt L1 met winst, en dat voor een eerste proef was helemaal niet gek.

Verder heb ik een Tinkerhengst Chester die is afgericht tot M-nivo en springen kan hij tot 1.20m hoog.

Ook heb ik een Tinkermerrie Nikita, dat is een racetinker. Voor geen enkel voertuig bang op de weg, maar wel voor een hoopje hooi of hout wat opgestapeld ligt aan de kant van de weg, alsof ze dan spoken ziet.

Verder heb ik nog een 3-jarige Tinkerhengst Maxolo, die is in 3 weken tijd beleerd voor de kar en onder het zadel en hij vindt het werk hartstikke leuk. Verkeer, grote vrachtwagens vindt hij wel een beetje eng, omdat hij nooit op de weg was geweest.

Wil je foto's zien? Kijk dan maar eens op www.irishcobs.org

Verder moet je gewoon geluk hebben met je tink.

Veel succes met het zoeken naar een geschikte familietinker.

Groetjes Dienie

Xen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:34

Ik heb zelf sinds (bijna) 6 jaar ook een tinker en ik ben verslaafd! Knipoog Haha! Ik zou niet anders meer willen, terwijl ik daarvoor ook een KWPN-er reed. Ik zou mijn toekomstige kinderen (vriendlief is er nog niet helemaal klaar voor Knipoog ) met een gerust hart op Xen zetten en ook in de omgang is hij heerlijk zoet...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:10

Wat wil je zelf?je zegt dat je voor je dochters een paardje wil,en er ook lekker zelf een ritje buiten op rijden.

Dat is ook wat ik wilde Haha! ,een lief betrouwbaar tuttebelletje,koel in het kopje,braaf onder het zadel,geen geniepige kuurtjes,.
Dat was alles wat ik wilde Bloos lekker buiten tuffen!
Nu ben ik met dat tuttebelletje een keertje onderling gestart. Clown (gewoon voor de jooool)
Nou dat dik kontje haalde mooi een eerste en een tweede prijsje weg!
Je snapt het al dat smaakte naar meer Bloos

Nu is die tuttebel dus L1 met nog 2 puntjes voor de boeg.
Ook met een tinker kan je dus nog lekker starten,en is vind ik persoonlijk ook een hele uitdaging.
Zelfs van een sprongetje is ze niet vies Clown

En zeker kan je dressuur oefeningetjes vragen van je tinker.
Dat moet kunnen,een beetje gymen houd hem lekker soepel.

Dat magere krijg je met wat goed eten en veel liefde weg.
Het vertrouwen zal je toch zelf op moeten bouwen,om er mee de weg op te gaan.
Verder zijn niet alle tinkers( gelukkig) het zelfde.
En vind ik een tinker een uitstekend familie diertje!
De meeste zijn zeer veelzijdig,en dat is zo leuk aan die dik kontjes.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:11

ik denk dat veel tinkermensen eerder op kwpn-ers of vergelijkbaar reden... de overstap is heel gemakkelijk en als je wilt kun je inderdaad ook met een tink wat meer dan alleen buiten rijden Lachen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:27

Ik zou nog even verder gaan kijken. Er staan genoeg leuke paarden te koop Bloos

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 08:46

reden hiervoor is....? eigen voorkeur??

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:03

Ik rij nu ook op bijden, heb zelf een tinker van ongeveer 5 jaar die nu ongeveer L1 loopt thuis springen is ook geen probleem we zijn het aan het opbouwen maar springt nu 90 cm onder het zadel maar ik ga me aanmelden voor de sprinles omdat hij dat helemaal geweldig vind.
die van mij is ook aardig verkeersmak alleen trekkers vind hij spannend en dan springt hij even op zij maar gaat er niet vandoor, meestla is dat ook niet zo`n probleem.

de kwp-ener was op haar 6de Z heeft toen 4 jaar op het land gestaan en alleen maar als fokmerrie gedient. Het is een eenkennig dier waar ik veel geduld bij heb moeten hebben om aan elkaar te wennen nu 5 maanden later zijn we echt een team aan het worden, voor dressuur vind ik persoonlijk een kwp-ener fijner maar als familiepaard zou ik vor een tinker kiezen als je goed zoekt kun je een leuke en makkelijke tinker vinden die ook nog wel een boel kan. Ik zou persoonlijk wel een gezonde tinker kopen en niet een die veel te mager is dat kan door verschillende dingen komen, de meesten komen uit england of ierland dus van de achtergrond weet je al weinig.

succes met de zoeltocht koop niet het eerste de beste die je ziet dat heb ik toen wel gedaan, en dat had ik niet moeten doen ondanks dat het een super tinker is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:33

Pellie schreef:

Had je dat tegen mij?
Ik zei dat ze beter nog even verder kon kijken en dat er genoeg leuke paarden te koop staan. Omdat in haar verhaal stond dat de tinker die ze uitprobeerden nog niet echt verkeersmak is en ze opzoek is naar een familiepaard. Daarom kan ze beter verder kijken. Er staan echt genoeg andere leuke tinkers te koop Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:16

Glossi schreef:
Pellie schreef:

Had je dat tegen mij?
Ik zei dat ze beter nog even verder kon kijken en dat er genoeg leuke paarden te koop staan. Omdat in haar verhaal stond dat de tinker die ze uitprobeerden nog niet echt verkeersmak is en ze opzoek is naar een familiepaard. Daarom kan ze beter verder kijken. Er staan echt genoeg andere leuke tinkers te koop Knipoog

Daarin ga ik met Glossi mee. Deze tinker klinkt niet echt als wat je zoekt. En ook tussen tinkers heb je rustige en minder rustige exemplaren. Ik heb zelf een nogal explosieve tinker Haha!
De kans is groot dat de tinker waarbij je bent gaan kijken minder rustig zal zijn als ze eenmaal goed in conditie is, een paard met betere conditie heeft nu eenmaal meer energie.

Overigens heb ik zelf ook altijd warmbloeden gereden voor ik mijn tinker kocht, en ook wedstrijden gereden. Dressuur kan zeker met een tinker, met die van mij ga ik binnenkort starten, hij pakt dressuur heel aardig op. Mijn bijrijdster gaat er ook mee starten, maar dan springen. Tussen de paarden, terwijl hij zelf pony-maat is.
Dit is trouwens een topic met mijn tinker aan het dressuren:
viewtopic.php?f=10&t=396965

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:57

Je kunt inderdaad nog wel even doorkijken. Tinkers zijn tegenwoordig niet echt heel duur meer en er staan er erg veel te koop, bijvoorbeeld op marktplaats, talentvolle tinkers die bijvoorbeeld al voor de wagen lopen, dressuur gestart zijn enz en óók nog verkeersmak. Keuze is heel breed. Ik rij ook dressuur met mijn tinker en hij pinkt het heel snel op allemaal. Je kunt een tinker ook heel blij maken met kunstjes leren aan de hand zoals knielen/zitten enz, het zijn echte knuffels en op die manier aan het werk gaan vinden ze ook heerlijk, mijn tinker leerde spaanse pas in drie dagen! springen kan hij ook heel goed. Voordeel van een tinker vergeleken met andere koudbloedjes vind ik persoonlijk dat ze vaak de pit hebben van een warmbloed (voorwaarts) maar niet dat kijkerige. Mijn tinker schrikt echt bijna nooit! Weet wel waar je aan begint want het verhaal dat alle tinkers lief en rustig zijn is helaas maar een fabeltje. Er zitten ook draken tussen! het is wel verstandig om een iets oudere tinker te kopen ivm de kinderen. Neem ook in overweging dat tinkers heel sterk zijn!! Maar aan de andere kant, als een paard wil, kan je hem nooit aan, zelfs niet als het een shetlander is! Ik vind het superpaarden en ik zou zo geen algemeen geldend nadeel kunnen verzinnen. Tip, neem een tinker met een zwarte buik en achterhand, mijn tinker met veel wit ziet de hele winter geel omdat hij ligt in zijn stal, neem de tip serieus want met een geel paard kun je geen eventuele wedstrijd rijden haha!!

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:39

Ik heb het precies andersom gedaan , want ik ben van Tinker naar kwpn gegaan. Dat kwam eigenlijk doordat mijn moeder een Tinker met veulen had gekocht, dus heb ik die Tinker ingereden enz. Maar die Tinker had gewoon een hekel aan in de bak rijden en ik wilde graag de dressuur in dus heb ik hem toch verkocht.
Het zijn idd leuke paardjes vooral voor de recreatie. Het zijn vaak leuke paarden voor kinderen, maar je moet er wel rekening mee houden dat ze supersterk zijn.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:34

Zoals anderen ook al adviseerden zou ik eerst veel rondkijken en uitproberen...

Tinkers heb je met veel karakters en voorkeuren... dus eigenlijk voor elk wat wils Haha! , maar dan moet je wel goed zoeken en niet kiezen voor de eerste de beste Knipoog
Ken er die echt niet willen lopen in de bak, maar ook die erg makkelijk en mooi dressuurmatig gereden konden worden Ja

Vaak komen ze in slechte conditie vanuit Engeland/Ierland naar hier --> wormen/ luizen enz --> met goede voeding en verzorging knappen ze meestal snel op Ja --> meestal veranderen ze niet zo heel veel in karakter, maar dat is natuurlijk per paardje verschillend en je moet er wel op letten dat ze niet té veel eiwitten krijgen want daar kunnen veel tinkers niet tegen Knipoog

... Ook heb je een redelijke kans dat ze bloedworm hebben --> ken helaas 2 tinkers, die daaraan zijn overleden Ach gut daarbij was t al zo ernstig dat hun ingewanden sterk waren aangetast en dus op een dag dood in wei lagen Verdrietig

Ook zijn de prijzen heel divers en vragen ze soms veel voor een paardje dat nog niet veel kent enzo ... dus goed opletten en niet over 1 nacht ijs beslissen Knipoog
--> probeer ze vaker uit te proberen (op verkoopstallen is dat meestal geen probleem) en ook door de kinderen te laten rijden om te zien of het klikt en hij/zij niet te sterk/ eigenwijs wordt --> een proeftijd zou natuurlijk ook al meehelpen Knipoog

Verkeersmak zijn ze meestal best snel, maar sommigen blijven toch wat dribbeliger dan andere ...

Ook Pollo hier op bokt brengt een tinkerhengst op wedstrijd uit en hierboven hebben ook al een paar gereageerd die dressuurmatig rijden en zo zijn er nog wel een paar op bokt...

Mijn tinker is zeer vlot en werkt graag voor je en we dressuurmatig dan ook al een eindje op weg Ja, maar we rijden ook heerlijk veel buiten Dromen ... dan kan ze wel jolig zijn, maar dat vind ik wel leuk Clown

Een stalgenootje heeft ook 2 tinks die beiden zeer mak zijn, maar wel lekker voorwaarts en ook zeer goed dressuurmatig te rijden Ja
De ene wil wel eens een sprintje trekken in het bos, maar staat ook voor de wagen en is dan altijd super betrouwbaar Knipoog

Verder is mijn tink dus absoluut niet sterk met rijden . Ze is juist zeer gevoelig en reageert snel te overdreven, dus bij haar moet je juist zeer lichte hulpen geven Knipoog
Dacht niet dat ze erg geschikt zou zijn voor kinderen, maar blijkt dat sommigen toch ook goed met haar overweg kunnen (maar t is dus echt geen paardje voor iedereen Nagelbijten / Gniffelen )
Heb er eens een meisje van een jaar of 8 opgezet, die wel al lang en veel reed, want wist niet hoe ze zou reageren, maar ze liep dus heel lief en deed alles wat zij wilde...
Zie foto Bloos (Sayla was hier wel wat dik en lijkt nog dikker door dat kleine meisie, maar nu is ze weer gestroomlijnd Knipoog)

Afbeelding

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:37

Soma schreef:
Hallo,

Ging vandaag naar een Tinker kijken, om evt. aan te schaffen. Ben op zoek naar een leuk familiepaard voor mijn dochters (9 en 12 jaar) en voor mezelf. Ik wil een beetje in de bak rijden en een buitenrit op zijn tijd. De tinker was leuk (wel veeeeeeel te mager...), maar 10 jaar en niet echt gewend alleen op buitenrit te gaan. Verkeer vond ze een beetje eng, maar ze deed op zich geen stap verkeerd.

Nu twijfel ik enorm, zou deze tinker snel gewend worden in het verkeer? Zou hij erg veranderen als hij in goede conditie komt?

Zou ik niet snel weer mijn dressuuroefeningen missen, of zou je met een tinker ook in de bak wat kunnen oefenen (ik rijd engels, geen western..).

Alvast bedankt voor de reacties.

Soma
waar ben je wezen kijken?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:38

Aedan schreef:
je kan desnoods nog naar andere tinkers gaan kijken. Een tinker is echt een familie paardje. En je kan echt dressuren met een tinker hoor Lachen. Verkeersmak worden is in veel gevallen gewoon een kwestie van veel oefenen en geduldig zijn.

idd

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:49

ik heb zelf ook een tinker gehad, maar ik had een zeer goed voorwaartse tinker die voor mij te snel was. in de bossen was ze super braaf alleen in de bak vond ze moeilijk en probeerde ze onder uit te komen.

Ik zeg eingelijk ook ga verder kijken. ga bij handelaren kijken maar ook bij particulieren. vraag informatie. heb je een tinker op het oog vraag waar hun de tinker vandaan hebben. vraag na aan die gene van wie die heeft waarom die ze hebben verkocht.

En let op ga eerst er een paar keer kijken en rijden neem je kinderen mee, kijk hoe daar de pony op reageert. En kijk uit want er zijn (veel) tinkers die een trauma bij het vervoer hebben op gelopen. (transport van engeland of ierland)

voor de verder rest tinkers kunnen tot een bepaalde hoogte goed dressuren , springen en de meeste zijn heel cool op een buiten rit.

succes

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:33

wij hebben sins twee weken een tinker en ik vin dat je een klik moet hebben
bij twijfel zou ik er persoonlijk niet aan beginnen
wij hebben nu een merrie van 6 jaar oud 1.55 verkeersmak en houd van buitenritten een snoepie dus