Pony/paard zonder papieren is geen ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Pony/paard zonder papieren is geen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 10:28

Zit zomaar eens te denken... Jamaica ziet eruit als een haflinger, dus ik noem haar haflinger, maar ze heeft geen papieren, dus misschien is ze wel een verwegistan koudbloed Tong uitsteken

Zo zie je ook foto's van bonte pony's.... dit is mijn welshje! Nouja, hij is bont, dus dan is ie zowiezo geen welsh, aangezien dat niet toegestaan is.

Hoe denken jullie hierover? Mag je een pony alleen bij een ras noemen als hij daadwerkelijk papieren heeft?

Dennis

Re: Pony/paard zonder papieren is geen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:11

Tja, offcieel wel.

Maar ik zou raar op kijken als Jamaica niet van een 'dood gewone' haf zou komen. Net als dat er als je Dennis ziet ook niet hoef te twijfelen dat het een shet is(zonder papier, maar zijn moeder komt wel uit een KEUR hengst, en zijn vader blijkt ook goedgekeurd te zijn maar daar moet ik verder nog achter aan).

Ik noem een pony die zo verduidelijk raskenmerken van een bepaald ras vertoont je gewoon zo mag noemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:11

Natuurlijk. Niet alle raspaarden hebben papieren. Niet iedereen wil geld steken in het aanvragen van papieren, vooral niet gewone particulieren die gewoon eens een veulentje uit hun merrie fokken.
Hier stikt het van de niet geregistreerde Lusitano´s, maar het zijn echt wel Lusitano´s , want andere rassen zijn zeldzaam en kruisingen dus haast neit mogelijk! Lusitano betekend trouwens gewoon Portugees, dus elk paard dat hier geboren wordt zou je zo mogen noemen, hahaha...
Je hebt hier ook mensen die dan alsnog papieren aanvragen, maar als een van de ouders, of beide niet bekend staan, krijgen ze een "cruzado" papier. dat wil dus niet eens zeggen dat ze echt gekruisd zijn, het kunnen gewone volbloed Lusitano´s zijn...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:36

Maar als je bijv wel de ouders weet... dan weet je toch gewoon welk ras het is?
Maar ik vind net als Dennis, dat als een paard overduidelijke kenmerken van een bepaald ras hebben, je wel kunt aannemen dat je pony dat ras is en dat dus ook zeggen.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:42

Ja je kan het pas echt zeggen als er papieren bij zitten, maar de meeste herkennen toch wel een shet of bijv een fjord als die ook geen papieren hebben.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:48

Onse nu nog Grijs-lander heeft dus ook nog geen papier.
Ik noem haar gewoon IJslander hoor! Binnenkort weten we of ze raszuiver is want we hebben haren getrokken bij vermoedelijke ouders van haar. Volgens NSIJP (nederlands stamboek ijslandse paarden) Is ze niet raszuiver omdat de vader van haar vader onbekent is (staat op ijsland) Maar haar vader staat wel geregistreerd bij NSIJP en haar Moeder ook! Dus niet raszuiver Verward Beetje raar stamboek... Maar goed, we weten het over een poosje Haha!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:35

Ik vind dat ze gewoon een ras zijn hoor. Je hebt mensen die raszuivere paarden fokken maar er geen papieren voor aanvragen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:59

Ik vind dat je je pony of paard best naar een ras mag noemen, als die er precies zo uit ziet.
Mijn eerste pony was ook zonder papieren, we wisten helemaal niks van d'r, zelfs niet d'r leeftijd, die hebben we geschat door naar de tanden etc. te kijken. Ook hebben we de veearts een schatting laten maken. Er zat duidelijk veel Shetlander bloed in, maar het was ook waarschijnlijk ook geen zuivere Shetlander. Misschien is een opa of oma een Welsh of iets geweest, of misschien wel een kleine Fjord. Ik heb het wel altijd gewoon op een Shetlander gehouden, om het makkelijk te houden.. Tong uitsteken

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:30

Ik vind dat het wel per ras scheeld.
Zo is het bij een Arabisch Volbloed zo dat is er geen papier wordt het ook niet herkend als dit Ras.

Om een heel dood simpele reden:

Mensen zeggen al snel dat hun paard een volle arabier is omdat het
in hun ogen een arabisch volbloed te herkennen is aan:

*Nerveusheid
*Heethoofd
*Extreme deuk(sommigen kruisingen hebben nog meer Dish dan de volbloed zelf)(En ogen soms arabischer kwa bouw)

En dan de mensen die er minder tot geen verstand van hebben die geloven dan ook dat het een volle AV paard is.
En dan gaan ze er mee pronken dat Zij een arabier hebben.

Terwijl het dan 9 van de 10 keer een Kruising is....Want een AV steekt helemaal niet zo in elkaar

Als je dan een papierloze paard heb en je zeg dat het een arabier is zou ik tog DNA na laten kijken dan pas weet je het zeker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:42

maar dat geldt toch voor elk ras Barcelona?
Dus iemand mag een paard met arabisch uiterlijk geen arabier noemen, maar een paard met een forest uiterlijk wel forest? Dat is toch krom?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:09

ik vind het niet
er zijn ponys waar ook nooit papier bij aangevraagt zijn..
terwijl ze wel zuiver zijn verder Lachen

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:16

ik vin van wel
je heb afgekeurde hengsten die wel dekken maar waar je minder voor betaalt
en als je vader niet goedgekeurt is krijg je volgens mij al geen papieren
en sommige menen die laten geen papieren aanschrijven bij een veulen en verkopen hem dan en dan kan je een haflinger krijgen zonder papieren Lachen:D
en niet elk trekpaard heeft papieren maar is wel 100% trekpaard
kruisingen zonder papieren is ook een ras maar dan uit 2 rassen Lachen
dus voor mij is elk paard een ras

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:10

Ik heb een paard wiens moeder drachtig uit de kudde in Letland is gekomen, wat heb ik nu dan? simpel voor mij: een hele lieve rus die heerlijk koud in zijn kop is en wat voor ras/afstamming/papieren etc. zal me worst zijn!