ekstein-nakomelingen echt zo verschrikkelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

ekstein-nakomelingen echt zo verschrikkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 18:58

Ik heb al met de zoekfunctie gezocht maar niets gevonden.

Ik hoor van alle kanten dat ekstein lastige paarden geeft kwa karakter. Is dit waar en hoe zijn de nakomelingen verder?

Climax

Re: ekstein-nakomelingen echt zo verschrikkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:00

Is Joel ook geen Ekstein?

Ken overigens verder geen Eksteins..

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 19:06

ja joel is ook een ekstein

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:07

Ooit een keer een Ekstein nakomeling zadelmak gemaakt.
Hij was niet zo'n "lekkere". Op stal nog wel redelijk braaf, beetje arrogant, maar niet vervelend.

Onder het zadel deed hij zijn tong over het bit, ging dan met zijn voorbenen naar zijn hoofd staan en bokken totdat hij op de grond viel.
Nadat ik 'm bovenop me gekregen had en een schouderblessure opgelopen had, vond ik het wel welletjes. Het was hobby tenslotte. Haha!

Aan de longeerlijn was hij overigens wel heel erg braaf.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 20:20

mmmm klinkt leuk.. ahum Clown .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:30

Op Deurne liep een Ekstein mee die altijd Eksteintje werd genoemd. Clown
Was een schoolpaard en sprong wel leuk!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:07

Heb tijden een Ekstein gereden. Ik kon lezen en schrijven met die merrie, maar een jongen die haar eerst reed kon niks met haar worden. Ze kon af en toe behoorlijk vrolijk zijn, maar niet gemeen. Vond het een super merrie die, als je haar vertrouwen had gewonnen, alles voor je deed.
Ik wil wel weer een Ekstein hoor!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:15

Ik heb een hengstje gehad van Ekstein. Beetje een apart beestje, die was zo bang en onzeker dat hij maar aan ging vallen in de stal. Met veel vertrouwen ging het wel, ik kon hem poetsen en voeren, maar een ander niet.
Helaas moest ik hem verkopen en heb later gehoord dat iemand hem zadelmak heeft gemaakt (althans een poging gedaan) en dat die vent hem letterlijk dood heeft geslagen omdat het beestje zo was doorgedraaid.

Arm dier, was een plaatje en kon goed lopen... Verdrietig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:35

De NRPS-dekhengst Ed King Hill was ook van Ekstein. Ik weet niet hoe zijn karakter was, maar 't was wel een van de bekendere Eksteins.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:36

Karin schreef:
De NRPS-dekhengst Ed King Hill was ook van Ekstein. Ik weet niet hoe zijn karakter was, maar 't was wel een van de bekendere Eksteins.

Van Ed King Hill ken ik dan wel weer nakomelingen, maar daar heb ik er nog nooit eentje van gezien met een slecht karakter.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:47

Ik heb wel een Ekstein als mv. gehad.
Paard kwam vorig jaar als drie jarige. Was net gecastreerd. Was eerst nog erg brutaal en veel hengst. Maar hij kende ook werkelijk niks. (had drie jaar lang alleen maar gegeten en in de wei gelopen). Kon nog niet aan een halster meelopen.
Paard leerde echter buitengewoon snel. Was met zadelmak maken alleen eerst vrij bang met opstijgen.
Het brutale en lompe ging er erg snel af en na drie maand liep hij zo goed en gedroeg hij zich zo goed dat we het allemaal wat te snel vonden gaan. Nu is hij in overleg met de eigenaar weer de wei in gegaan. Ik denk dat hij binnenkort weer opgepakt wordt.

Heb zelf nog een driejarige uit een ekstein moeder. Deze haal ik maandag op uit de opfok. Dit was als veulen een schatje. En de man bij de opfokstal gebruikt hem nog steeds altijd als "meelooppaard" voor de rest omdat hij zo mak en braaf is.
Hij moet nog gecastreerd worden. (Gebeurt ook volgende week) en daarna gaan we aan het werk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:58

Mag ik in dit verband even wat leuks vertellen? Ik stond eens op een stal waar een paard stond van een bepaalde hengst die er om bekend stond moeilijk te zijn met de oren. Dus ja, dat paard ook. Maar ik had geen enkele moeite met het hoofdstel omdoen, hoor, want ik kende die vader niet en geef niks om dat soort praat. Elk jong paard gaat door een periode dat ze iets niet leuk vinden. Als je dan denkt, ja typisch voor die afstamming he, geef je het al op, houd je het in stand.
Er zijn net zoveel paarden van niet een bepaalde afstamming die dezelfde "problemen" geven als paarden van wel die afstamming...

Een paard leert manieren van zijn moeder en zijn menselijke opvoeder. Een valse merrie geeft valse veulens (maar toch mee blijven fokken , he). Het neemt de gangen over van de moeder. Een heffende moeder geeft een heffend veulen, een heffende vader niet per definitie.
Karakter kan natuurlijk wel overerft worden in zekere mate, maar het is maar net hoe je er mee omgaat hoe het dan verder ontwikkeld. Dus sta alsjeblieft BLANK tegenover elk nieuw veulen en geef het niet een reputatie mee die het niet verdient maar zeker zal vervullen als je het verwacht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:13

Lusitana schreef:
Mag ik in dit verband even wat leuks vertellen? Ik stond eens op een stal waar een paard stond van een bepaalde hengst die er om bekend stond moeilijk te zijn met de oren. Dus ja, dat paard ook. Maar ik had geen enkele moeite met het hoofdstel omdoen, hoor, want ik kende die vader niet en geef niks om dat soort praat. Elk jong paard gaat door een periode dat ze iets niet leuk vinden. Als je dan denkt, ja typisch voor die afstamming he, geef je het al op, houd je het in stand.
Er zijn net zoveel paarden van niet een bepaalde afstamming die dezelfde "problemen" geven als paarden van wel die afstamming...

Een paard leert manieren van zijn moeder en zijn menselijke opvoeder. Een valse merrie geeft valse veulens (maar toch mee blijven fokken , he). Het neemt de gangen over van de moeder. Een heffende moeder geeft een heffend veulen, een heffende vader niet per definitie.
Karakter kan natuurlijk wel overerft worden in zekere mate, maar het is maar net hoe je er mee omgaat hoe het dan verder ontwikkeld. Dus sta alsjeblieft BLANK tegenover elk nieuw veulen en geef het niet een reputatie mee die het niet verdient maar zeker zal vervullen als je het verwacht.

Halleluja OK dan!

Zo adviseer ik altijd om een paard dat de trailer niet in wil even door een totaal onbekende in de trailer te laten zetten, zo langs je neus weg van ....O kan je even die bruine op de kar zetten.
9 van de 10 keer lukt dat Haha!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:07

Bij ons staat een Ekstein op stal, ze was eerst manegepaard maar dit ging niet, niet omdat ze lastig of moeilijk te rijden is maar het is een vrij eenkennig paard en ze werd gek van al die verschillende ruiters, verder is er niets mis mee, een superfijne merrie die altijd wil werken maar op stal van haar rust houd.