Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
Karin schreef:De NRPS-dekhengst Ed King Hill was ook van Ekstein. Ik weet niet hoe zijn karakter was, maar 't was wel een van de bekendere Eksteins.
Lusitana schreef:Mag ik in dit verband even wat leuks vertellen? Ik stond eens op een stal waar een paard stond van een bepaalde hengst die er om bekend stond moeilijk te zijn met de oren. Dus ja, dat paard ook. Maar ik had geen enkele moeite met het hoofdstel omdoen, hoor, want ik kende die vader niet en geef niks om dat soort praat. Elk jong paard gaat door een periode dat ze iets niet leuk vinden. Als je dan denkt, ja typisch voor die afstamming he, geef je het al op, houd je het in stand.
Er zijn net zoveel paarden van niet een bepaalde afstamming die dezelfde "problemen" geven als paarden van wel die afstamming...
Een paard leert manieren van zijn moeder en zijn menselijke opvoeder. Een valse merrie geeft valse veulens (maar toch mee blijven fokken , he). Het neemt de gangen over van de moeder. Een heffende moeder geeft een heffend veulen, een heffende vader niet per definitie.
Karakter kan natuurlijk wel overerft worden in zekere mate, maar het is maar net hoe je er mee omgaat hoe het dan verder ontwikkeld. Dus sta alsjeblieft BLANK tegenover elk nieuw veulen en geef het niet een reputatie mee die het niet verdient maar zeker zal vervullen als je het verwacht.