hengst voor schalkhaar merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esmee87

hengst voor schalkhaar merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 14:31

hoihoi,

ik heb een schalkhaar merrie, die ik graag wil laten dekken, Ze heeft een heel pittig en dominant karakter en een moeilijke rug. Welke hengst zouden jullie voor haar kiezen? Ik zat zelf te denken aan 00seven maar ik heb geen idee wat voor karakter die heeft.
Ik ben op zoek naar een hengst die een rustig karakter heeft en uitstraling. Het veulen wil ik zelf beleren en uiteindelijk wedstrijden rijden.
Hieronder een paar foto's van de merrie

Alvast bedankt

Groetjes esmee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mansolein

Re: hengst voor schalkhaar merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:35

ik zou maar eens kijken op www.jboeve.nl naar de hengst Caricello. Deze hengst fokt erg mooi veulens en verbeterd goed op type. Ik heb ook al een paar veulens van hem gezien bij echt ouderwetse basis merries en dat waren alle hele mooie veulens. het is eigelijk een spring hengst maar zijn bewegingen en die van zijn veulens zijn erg goed en bruikbaar voor de dressuur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:46

Wat is de MV van je merrie? en wat zijn de gangen van je merrie?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:34

Ik zou een hengst met wat meer bloed zoeken. Als je tenminste en wat moderner type wil fokken.

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:01

hoihoi,

bedankt voor de tips, ik wil er zeker geen hengst met wat meer bloed op hebben, ze heeft in haar stamboom al veeeeel te veel bloed en dat komt er te goed uit. Ik wil graag een wat rustiger paardje. zoals je ziet zijn haar voorouders vooral volbloeden gekruist met tuigers. Het volbloedgedeelte heeft ze heel erg meegekregen in haar temperament.

haar stamboom is:

Afbeelding

Ze heeft nette gangen en een mooie galop. maar niet spectacualair.

Vriendelijke groeten Esmee

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:05

Parcival?

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:53

Samsam schreef:
Parcival?

Ja. zou ik geloof ik ook doen, een Gelderse hengst kiezen, wij hebben een Kroongraaf uit een Schalkhaar merrie, een ontzettend fijn paard, in de omgang en onder het zadel, al is hij wat brutaal. Ik ken de moeder niet dus geen idee wat voor karakter ze had.
Ik heb zelf een Parcival uit een Blanc Rivage moeder en het is een ontzettend koele kikker terwijl zijn moeder volgens de fokker een heetkikker is.

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 21:26

dan ga ik zeker even kijken of Parcival iets is, mijn merrie is ook een ongelofelijke heethoofd. En wat vinden jullie van ferro? ik heb geen idee hoe zijn karakter is, maar hij heeft me wel altijd aangetrokken.

Groetjes

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:24

esmee87 schreef:
hoihoi,

Ze heeft een heel pittig en dominant karakter en een moeilijke rug.

Hoi Esmee,

De foto's zien er erg leuk uit. Maar is het wel verstandig om met een merrie met een dominant karakter en een moeilijke rug te gaan fokken? Ik bedoel als het je alleen om een leuk rijpaard te doen is is het volgens mij veel makkelijker om er gewoon een te kopen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:50

Als je de rug wil verbeteren zou ik niet kiezen voor OOseven. Wat betreft karakter zou het goed kunnen, hij geeft over het algemeen zeer brave nakomelingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:09

Kigali,is misch. een optie..voor goede karakters moet je vaak bij allrounders zijn..

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:10

skyhigh schreef:
esmee87 schreef:
hoihoi,

Ze heeft een heel pittig en dominant karakter en een moeilijke rug.

Hoi Esmee,

De foto's zien er erg leuk uit. Maar is het wel verstandig om met een merrie met een dominant karakter en een moeilijke rug te gaan fokken? Ik bedoel als het je alleen om een leuk rijpaard te doen is is het volgens mij veel makkelijker om er gewoon een te kopen.

hallo,
Bedankt voor jullie tips.
Mijn merrie heeft misschien niet zo'n mooie rug, maar het is wel een hele sterke rug. Ze is ook kerngezond en heeft nooit iets gehad. Waarom zou ik daar geen veulen uit kunnen fokken? Als ik een hengst voor haar kies die haar karakter en bouw iets kan beteren dan moet dat toch kunnen? En ik wil niets kopen, ik wil het allemaal meemaken van het begin tot het eind. Ik krijg trouwens wel hulp van iemand die erg veel vertand heeft van paard&nakomeling, Maar ik wou weten of jullie nog een hengst weten die wat kan zijn voor mijn merrie.
Je moet niet denken dat ik zomaar wat ga doen, Er wordt over nagedacht en er komt niet zomaar een willekeurige hengst op. Het kan natuurlijk altijd fout gaan, maar omdat die kans er is, betekend het niet dat ik het niet mag/kan proberen.

Groetjes esmee

PS meer Tips zijn altijd welkom!! Vingers aflikken Pling

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:14

Kigali is inderdaad ook een heel erg leuk paard, erg braaf in de omgang en met rijden ziet het er ook fijn uit. Maar die is wel erg groot. Ik ben 1.58 dus dat wat er uit komt moet niet te groot zijn.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:14

Even samenvatten, de hengst moet rustig en braaf zijn, mag niet te vel bloed voeren maar wel werklustig zijn, hij moet zowel de rug als de basisgangen van je merrie kunnen verbeteren en mag niet te groot zijn. Is dat juist samengevat?

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:48

perfect samengevat!

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 13:03

wat denken jullie van ferro?

Radar vindt ik zelf ok een heel leuk paard, erg braaf en niet al te groot. Maar in nicols stamboom zit Purioso en die zit ook in de stamboom van Radar. Kan dit wel?

Alabastro vindt ik ook een hele gave hengst, heeft iemand daar meer informatie over??

Vr Gr esmee