Opvoeden van veulentje... HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissy28

Opvoeden van veulentje... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:30

Graag jullie hulp:

Mijn veulen is nu 3 weken oud en echt totaal niet bang.

Het is een hengstje en hij kan af en toe echt ondeugend zijn, douwt je zowat omver en wil met je spelen. Nu is het af en toe nog lache maar hoe als het ouder is? dan kan je hem moeilijk aan... ben bang dat het dan gevaarlijk gaat worden.

Hoe kan ik hem dat afleren, de een zegt in zijn neus knijpen de ander zegt een flinke tik geven. Wat is het beste om te doen?

EngeltjeS

Re: Opvoeden van veulentje... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:32

eerst met je stem, waarschuwing geven Lachen
als ie het nog een keer doet, zegge "mag niet!" en een tikje geven.
xxiezz

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:05

eerst met je stem waarschuwen en hem gewoon wegduwen (niet slaan op tikken) maar als hij het een derde keer doet nog eens waarschuwen en hem een tikje geven (nooit echt slaan hoor)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:43

idd nooit echt slaan maar als hij het weer doet een goede stemverheffing en dan als hij het nog doet, nog een keer, flikt hij het dan nog, pak dan zijn hoofdje een beetje vast, kijk hem een beetje aan en zeg nogeens flink dat het niet mag?!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:51

Tuurlijk wel gewoon een mep verkopen of iets dat vergelijkbaar is met bijten. Dat doet zijn moeder ook als hij iets doet wat zij niet acceptabel vindt, en dat is gewoon het duidelijkst!!!!!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:30

een veulen hoef je dus niet te meppen!! weg duwen is vaak al genoeg inderdaad. en de moeder bijt echt niet zo erg als het nog zo jong is. die duwt ook! ik wist dit eerder ook niet en gaf ze ook ene tik als ze beten. is dus niet nodig, pas als ze het met het paar keer wegduwen nog niet dorrhebben kun je ze een keer een klein tikje geven.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:35

In BIT van deze maand staat een stukje in over het opvoeden van veulens. Koop die en lees!!!! Daar staan veel tips in.
Ons veulen krijgt echt wel een tik op zijn neus als hij bijt of ondeugend is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:50

Mijn merrieveulen stond met een paar dagen gericht naar me te trappen, nou dat heeft ze geweten. Ze kreeg een trap terug met de wreef van mijn voet onder haar waarde achterwerk. Ze heeft het daarna nooit meer gedaan.

Ook bij een jong veulen moet je een correctie (ik zeg met opzet niet "straf") geven die aankomt. Als je te zacht bent nemen ze je niet serieus en leren ze dat ze over je heen kunnen lopen.

Dus ja, ook die tik op de neus hoort bij een veulen. Richtlijnen geven en konsekwent zijn, maakt niet uit hoe oud het veulen is.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 07:33

Cassidy schreef:
Mijn merrieveulen stond met een paar dagen gericht naar me te trappen, nou dat heeft ze geweten. Ze kreeg een trap terug met de wreef van mijn voet onder haar waarde achterwerk. Ze heeft het daarna nooit meer gedaan.

Ook bij een jong veulen moet je een correctie (ik zeg met opzet niet "straf") geven die aankomt. Als je te zacht bent nemen ze je niet serieus en leren ze dat ze over je heen kunnen lopen.

Dus ja, ook die tik op de neus hoort bij een veulen. Richtlijnen geven en konsekwent zijn, maakt niet uit hoe oud het veulen is.

Amen!!

Als een veulen gelijk weet wat wel en wat niet geaccepteerd wordt is dat veel eerlijker. Het kan niet zijn dat een veulen eerst allen foei te horen krijgen en als ze ouder zijn ineens een mep krijgen. Daarintegen als je in het begin gewoon duidelijk laat merken wat niet mag hoef je hem daarna nauwlijks voor dat soort dingen te straffen.

Mijn inmiddels 2 jarige heb ik toen hij jong wat maar een of twee keer goed aan moeten pakken. Daarna heb ik hem voor dat soort dingen (trappen/bijten) helemaal niet aan hoeven te raken. Ik kan nu uren met hem bezig zijn zonder maar 1x foei te hoeven zeggen, dit geeft natuurlijk veel meer rust en een veel blijere 2 jarige!! Knipoog