vraagje over kleurvererfing!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

vraagje over kleurvererfing!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:05

Heb een vraagje over kleurvererfing :

Nou zat ik in mijn paard haar stamboom te spitten dus heb de foto's eens bekeken .
Het grootste gedeelte is donkerbruin/zwartbruin en ineens komen er een paar schimmels tussendoor en zelfs een apaloosa.
Nu is ze drachtig en had zo al eens zitten kijken op welke kleur ik de meeste kans zou maken dus ook eens gekeken bij de kleuren van de kant van de hengst dit is bruin donkerbruin of vos.
Nu is mijn vraag kan ook ineens de schimmelkleur of zelfs apaloosa terugkomen of moet dit echt in de 1e lijn zitten???

lachmar

Re: vraagje over kleurvererfing!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:40

Volgens mij niet hoor.
Dan moeten de ouders deze kleur hebben.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:49

Nee, kan niet. Moet rechtstreeks van de ouders komen en daar zou je het dan ook aan moeten zien.

(ik kan donderdag bellen..)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:52

Schimmel (en ikdacht ook appaloosa) kan alleen bij het veulen 'opduiken', als de moeder of vader het ook heeft. Het is nl. dominant, dus als een ouder schimmel is dan kan het anders niet.

Dus voor jou zijn de kleuren; vos, zwart, bruin van toepassing.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 13:02

Dacht ik al hoor maar je ziet bij mensen nog wel eens uit 2 blonde ouders ineens een kind met bruin haar komen en donkere ogen en dat blijkt dat van opa's/oma's kant te komen of andersom!
Vandaar dat ik me toch af ging vragen of het buiten dat het onwaarschijnlijk is wel mogelijk is !

(spannend hou je me op de hoogte Knipoog )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:40

De genetica van mensen ivm haar en ogen kleuren ligt toch wel anders dan bij paarden.

Zoals hierboven al vermeld, schimmel en appaloosa zijn dominante genen, worden alleen geerfd in directe lijn van ouder op kind en als het aanwezig is dan 'toont' het.

Schimmels en appaloosa kunnen niet 'zomaar opduiken' in een stamboek, die moeten direct doorgeerfd worden dus je zou is nog eens moeten kijken naar de ouders van de desbetreffende schimmel of appaloosa. Het zou ook kunnen dat een paard verkeerd beschreven is op het stamboekpapier. In het verleden gebeurde dit regelmatig, trouwens nu nog!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 14:28

Ja dat blijkt maar door dat vergelijk in mijn hoofd en dus zonder ook maar enige kennis te hebben van kleurvererfing bij paarden vraag ik dit nu ook hier .
Had al eerder begrepen dat schimmel alleen doorgegeven wordt als 1 van de ouders schimmel is maar mischien zijn er uitzonderingen op die regel niet dus Knipoog