Wie kent deze hengsten??? Landjonker en Ekstein???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaike

Wie kent deze hengsten??? Landjonker en Ekstein???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:54

De titel zegt het al!

Ik ben sinds kort in het bezit van een zeer knappe merrie met afstammeling Landjonker x Ekstein. Ik weet dat landjonker in nederland Frühling heette, maar ik ben nu nieuwsgierig naar karaktrekjes ed. Ik weet ook dat Joel van gert-jan bruggink ook van Ekstein is, maar verder.........

manonkuijten

Re: Wie kent deze hengsten??? Landjonker en Ekstein???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:52

Ik heb een Ekstein merrie gereden.

Dit was een zeer lieve merrie die waanzinnig kon springen, maar een hekel had aan werken. Door wat blessures mocht ze eigenlijk niet meer springen en gebruiten we haar dressuurmatig. Je moest echt zorgen dat ze het leuk bleef vinden anders ging ze gewoon staken.

Haar karakter was op stal uitmuntend. Ze was zo lief en was zo blij als je kwam.

Verder ken ik geen paarden van deze afstammelingen. Dus ik kan je alleen mijn ervaring vertellen. Misschien heb je er wat aan!

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:13

)Ik heb een drie jarige uit een ekstein moeder. Had als veulen en jaarling een super karakter. Zelden zo`n brave jonge hengst gehad. Hij loopt nu nog in de opfok. (ik heb nog geen plaats thuis Bloos )
Waarschijnlijk gaat er dit weekend eentje weg en dan haal ik hem volgende week denk ik op.
Als hij er is zal ik je meer vertellen Haha!
Kon als veulen goed lopen mooi koppie. Wordt rond de 1,65 meter.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 23:27

Landjonker (Cartoonist x Wachtmeester x Roland)
Geb. datum: 14 mei 1970
Kleur: vos
Stokmaat: 164

Verrichting Sleen 1973
Zeer goede eerlijke betrouwbare rijproef met mooie elastische beweging. Voldoende springer met wat weinig bascule. Wat spanning in de sprong, goed parcours. Goed rustig in de aanspanning. Wat kort in de beweging, kon beter door op de hindernissen.
Bij de oefeningen is het gedrag normaal. Met name bij het vrij springen en onder het zadel is hij gewillig en heeft plezier in het werk. Gedrag voor de slede normaal. Rustig bij het opzadelen. Hij deed tijdens de training goed zijn best.
Het karakter is goed, eerlijk en betrouwbaar. Hij is gemakkelijk door iedereen te rijden.
Gedrag op stal tijdens het verzorgen en bij het voeren normaal. Geen stalondeugden.

Rijproef x 3 8
Springen vrij x 4 7
Springen ozh x 1 7.5
Aangespannen x 1 9
Terreinproef x 3 6.5
Karakter x 3 8
Trainingsrapport x 5 9
Puntentotaal 157.00
Max punten 200
Klassering B
Plaatsing 9e van 25
Jaar verrichting 1973
Plaats verrichting Sleen

Afkeuring 1976 (volledige collectie)
Geen afstammelingen getoond.

HK 1973
Bij nakeuring goedgekeurd.
Eigenaar: C.G. Vervoorn, Brakel & J.G.A. v/d Willigen, Asch, verkocht aan G.P. de Crom, Maarheeze

HK Utrecht 1974
11e van 18 RP; IIE-premie.
Het type is goed. De bewegingen eveneens. Heeft zich goed gemaakt sinds vorig jaar.
Zadelrubriek cat I 3e van 8.

HK Utrecht 1975
Zadelrubriek cat II 5e van 6.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 23:30

Ekstein (Zion x Joost x Kassander)
Geb datum: 18 mei 1986
Kleur: bruin

Verrichting Ermelo 1989
Gehoorzaam, vriendelijk, brutaal, eerlijk, goed humeur. Kwam elf dagen later aan en was toen al zadelmak. Drie goede basisgangen.
Stap en draf hebben voldoende ruimte en zijn goed gedragen. Galop heeft veel tact en regelmaat maar zou enigszins ruimer mogen zijn. Bij het springen rolt hij zich graag op, heeft veel afdruk en is voorzichtig. Heeft zeer veel vermogen en geeft zijn ruiter een goed gevoel. In het terrein springt hij goed, galop zou ruimer mogen zijn maar is wel mooi vloeiend. Veel bereidheid om te werken. Looplustig, werkt met plezier. Ervaart werk als zeer licht. Veel aanleg als dressuurpaard, zeer veel aanleg als springpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef. Eet normaal.
De eerste weken van het onderzoek is hij op stal tamelijk brutaal. Daarna gedraagt hij zich goed.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Stap 8
Draf 8.5
Galop 7.5
Rijproef 7.5
Springen vrij 8.5
Springen ohz 9
Terreinproef 7.5
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 83.50
Max punten 100
Plaatsing 1e van 27 (15)
Jaar verrichting 1989
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1991 (veulens)
Deze hengst toonde een collectie veulens, die wisselend bleken te zijn qua type en ontwikkeling. Er traden amper voldoende ontwikkelde veulens aan, voldoende ontwikkelde en enkele goed ontwikkelde. Ze zijn voldoende rijtypisch, maar er komen enkele beknopte veulens voor (met name bij de geprikte), terwijl andere wat kort- en rondgeribd zijn; bij de uitgezochte veulens was het type veelal beter.
De hoofden geven variatie aan van voldoende gevormd tot lang; sommige missen expressie, andere beschikken daarover wel. De halzen zijn goed gevormd en van goede lengte en worden in beweging best gebruikt. De schoft is voldoende lang en ontwikkeld. De schouder bleek bij de geprikte veulens nogal eens recht te liggen en kon dan ook even meer lengte hebben; bij de uitgezochte veulens is de schouder langer en beter gelegen. De bovenlijn is nog wel eens week bij een overigens goed aangesloten lendenpartij. De croupe is goed gevormd, hellend en gespierd, maar de broekspier zou veelal langer door moeten lopen, waardoor het beeld van een wat arme schenkel ontstaat. Het voorbeen is consequent arm en ingesnoerd onder de voorknie. Het achterbeen is qua stand wisselend, van neigend naar recht tot sterk gehoekt. De sprongen zijn veelal kort en ondiep en zouden strakker afgewerkt moeten zijn; de pijpinsteek is vaak scherp.
De stap is matig krachtig en doet stug aan; de uitgezochte veulens stapten overigens beter. De draf kenmerkt zich door een goede oprichting bij voldoende ruimte, maar het achterbeen zou meer onder de massa moeten treden.
Een thuis beoordeeld veulen past in het hierboven geschetste beeld.
De veterinaire bevindingen hebben betrekking op het beenwerk, dat degelijker en solieder zou moeten zijn.

Kort samengevat: gevarieerde collectie van amper voldoende tot goed ontwikkelde veulens. Het type is wisselend van voldoende rijtypisch tot rijtypisch. Het fundament krijgt bemerkingen mee. In draf zou het achterbeen meer onder de massa moeten komen.
Getoond: 26 veulens uit 111 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Ekstein voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1999 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Ekstein voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2003 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt de reeds geëxporteerde Ekstein definitief goedgekeurd.
De exterieurvererving van Ekstein is boven het gemiddelde en het aantal nakomelingen van hem met een predikaat varieert van gemiddeld tot daarboven.Zijn nakomelingen zijn niet te grote, karaktervolle springpaarden en misschien komt zijn bloed als moedersvader nog beter tot zijn recht.

Goedgekeurde KWPN-zonen
IMPULS

Wat weinig ontwikkelde, rijtypisch gebouwde hengst. Het hoofd zou iets fijner kunnen zijn.

Aangewezen Zwolle 1989 (01-03) bij herkeuring voor verrichtingsonderzoek

2001 na dekseizoen export naar Ierland

2002 (03-10) goedgekeurd door de Irish Horse Board

Voor foto's van beide hengsten kan je mailadres naar mij pben.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:41

Heb zelf een donkerbruine fruhling (land jonker) merrie van 1.69 nu 14 jaar oud.

Het is een vrij sensibele merrie die in de omgang een 10 scoort Daarintegen is ze onder het zadel een raszeikerd en daarbij ook nog erg steegs.
Buiten dat om is het wel een fijn te rijden paard die leuk kan bewegen.

Ben nu wel benieuwd naar jou paard Knipoog ken niet zo heel veel fruhlings maar die ik ken zijn niet de makkelijkste!!!

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:52

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 10:21

TequilaRos schreef:
Landjonker (Cartoonist x Wachtmeester x Roland)
Geb. datum: 14 mei 1970
Kleur: vos

Verrichting Sleen 1973
Zeer goede eerlijke betrouwbare rijproef met mooie elastische beweging. Voldoende springer met wat weinig bascule. Wat spanning in de sprong, goed parcours. Goed rustig in de aanspanning. Wat kort in de beweging, kon beter door op de hindernissen.
Bij de oefeningen is het gedrag normaal. Met name bij het vrij springen en onder het zadel is hij gewillig en heeft plezier in het werk. Gedrag voor de slede normaal. Rustig bij het opzadelen. Hij deed tijdens de training goed zijn best.
Het karakter is goed, eerlijk en betrouwbaar. Hij is gemakkelijk door iedereen te rijden.
Gedrag op stal tijdens het verzorgen en bij het voeren normaal. Geen stalondeugden.

Rijproef x 3 8
Springen vrij x 4 7
Springen ozh x 1 7.5
Aangespannen x 1 9
Terreinproef x 3 6.5
Karakter x 3 8
Trainingsrapport x 5 9
Puntentotaal 157.00
Max punten 200
Klassering B
Plaatsing 9e van 25
Jaar verrichting 1973
Plaats verrichting Sleen

Afkeuring 1976 (volledige collectie)
Geen afstammelingen getoond.

HK 1973
Bij nakeuring goedgekeurd.
Eigenaar: C.G. Vervoorn, Brakel & J.G.A. v/d Willigen, Asch, verkocht aan G.P. de Crom, Maarheeze

HK Utrecht 1974
11e van 18 RP; IIE-premie.
Het type is goed. De bewegingen eveneens. Heeft zich goed gemaakt sinds vorig jaar.
Zadelrubriek cat I 3e van 8.

HK Utrecht 1975
Zadelrubriek cat II 5e van 6.

Hoi!
Hartstikke bedankt voor de info, maar deze Landjonker is niet dezelfde! De Landjonker van mij is van Landadel, is een Duitse afstammeling, maar in Nederland heette deze hengst Fruhling!

De rest ook allemaal bedankt, misschien hebben jullie ook foto's of iets dergelijks?

Voor foto's van die van mij zie onderschrift Knipoog

Oja, het is een 5 jarige merrie, ze is 1.71m hoog en kan onwijs springen, wat dat betrefd jammer dat ik niet goed durf Knipoog

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:14