Radetzky als toekomstig vader veulen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Radetzky als toekomstig vader veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 11:23

We zijn overeen gekomen dat het Radetzky gaat worden die onze merrie zijn sperma toe gaat vertrouwen.
Nu nog even 1 vraagje!!!

Als ik het sperma zelf op ga halen bij Hexagon, en dan thuis door DA laat insemineren, geld dan nog steeds de niet drachtig = geen dekgels regeling?

groetjes

petraaken

Re: Radetzky als toekomstig vader veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:38

patjelisa schreef:
We zijn overeen gekomen dat het Radetzky gaat worden die onze merrie zijn sperma toe gaat vertrouwen.
Nu nog even 1 vraagje!!!

Als ik het sperma zelf op ga halen bij Hexagon, en dan thuis door DA laat insemineren, geld dan nog steeds de niet drachtig = geen dekgels regeling?

groetjes

Ja hoor, want wij hebben alle keren dat we Rubi gebruikt hebben het sperma zelf opgehaald en door onze eigen DA laten insemineren.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 12:12

en dat ging allemaal goed enzo?
dat is wel beter...
hoe kan je een bestelling plaatsen om het op te komen halen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:20

Bellen voor 9 uur (of dag van te voren). Neem koelelementen of koelbox mee, je krijgt het zelf mee in een piepschuimdoosje, als je nog ver terug moet rijden kun je het beter zoveel mogelijk gekoeld houden.

Mag ik vragen waarom je voor Radetzky gekozen hebt of staat dat in het Rubiquilnakomelingen topic Haha! ?

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:24

even een vraagje maar dan over rubiquil. daar wil ik mijn merrie door laten dekken, maar hoe zit het bij hem met de regel niet drachtig= geen dekgeld. moet ik het dan via van bommel of via hexagon.
bij van bommel staat namelijk niets over die regel op hun site.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:26

even bellen, het lijkt me stug dat vanbommel die regel niet heeft en hexagon wel. Dan kun je wel raden waar iedereen z'n sperma gaat halen, terwijl Rubi juist verhuurd is zodat ze dat allemaal niet meer zo hoefde te regelen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:20

Nou dat is idd het gekke Sammie, zo staat het wel op de site bij van Bommel

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:22

hmm dat vind ik dan een beetje onzorgvuldig geregeld dan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:38

Sammie schreef:
Bellen voor 9 uur (of dag van te voren). Neem koelelementen of koelbox mee, je krijgt het zelf mee in een piepschuimdoosje, als je nog ver terug moet rijden kun je het beter zoveel mogelijk gekoeld houden.

Mag ik vragen waarom je voor Radetzky gekozen hebt of staat dat in het Rubiquilnakomelingen topic Haha! ?

Zou het eigenlijk niet weten of je voor 9u moest bellen. Wij probeerden het altijd de dag tevoren te bestellen. Al geloof ik dat we ook een keer pas s'avonds gebeld hebben of we die dag nog sperma konden krijgen. (tja merrie was verder gezet dan eerst gedacht).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:39

Zo schrijft van Bommel
Citaat:
Dekgeld: €900,- excl.
Via station € 50,- excl. extra.
Bij gust € 250.- excl.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:01

petraaken schreef:
Zou het eigenlijk niet weten of je voor 9u moest bellen. Wij probeerden het altijd de dag tevoren te bestellen. Al geloof ik dat we ook een keer pas s'avonds gebeld hebben of we die dag nog sperma konden krijgen. (tja merrie was verder gezet dan eerst gedacht).

Ik denk eerder dat ze deze 'regel' hebben zodat ze het wel een beetje kunnen controleren. Anders heb je kans dat iedereen de hele dag gaat bellen. En een hengst kan natuurlijk niet oneindig springen. Zo erg vast aan die regel hoef je je niet te houden, maar het is voor hun gewon handiger om te weten waar ze aan toe zijn. En als ze nog een beetje over hebben, is het waarschijnlijk totaal geen probleem als je om 18:00 uur belt, omdat het allemaal wat sneller gaat dan verwacht. Máar het kan ook gebeuren dat het 'op' is.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:12

dus ik kan gewwon bellen voor een afspraak om het te komen halen, en dan neem ik het mee in mijn AH koeltasje met Koel-elementen en dan laat ik het insemineren door de DA, of is er iemand in de buurt die het voor mij kan insemineren?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:55

Je kan idd gewoon belllen maar als je vandaag al weet dat je het morgen nodig hebt, kun je beter vandaag dan morgen bellen. Dan reserveer je het al en loop je de (kleine) kans dat het op is. De Da insemineert, iniden hij dit kan. Diegene die je merrie heeft gescant kan dat het beste doen, hij weet waar het ei zit en wanneer het ong. zal springen.

Wiesenduft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:19

wij hadden een radetzky merrie die wij hebben laten dekken door een weltmeyer II hengst, het veulen is toen voor 12.500 € verkocht, goed bewegende paarden

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:29

Dat is knap, ik weet niet beter dan dat Radetzky's eerste veulens dit jaar worden geboren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:36

Sammie schreef:
petraaken schreef:

Ik denk eerder dat ze deze 'regel' hebben zodat ze het wel een beetje kunnen controleren. Anders heb je kans dat iedereen de hele dag gaat bellen. En een hengst kan natuurlijk niet oneindig springen. Zo erg vast aan die regel hoef je je niet te houden, maar het is voor hun gewon handiger om te weten waar ze aan toe zijn. En als ze nog een beetje over hebben, is het waarschijnlijk totaal geen probleem als je om 18:00 uur belt, omdat het allemaal wat sneller gaat dan verwacht. Máar het kan ook gebeuren dat het 'op' is.

En er is nog een reden om vroeg te bellen.
dan kan de hengstenhouder zijn route aanpassen!
ik bel meestal een dag van te voren en anders om 8 uur.
Waar ik stage heb gelopen ging de eerste hengst al om half 9 op de bok, bijna overal wel dus ze zijn om 8 uur al lang wakker

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:37

Sammie schreef:
Dat is knap, ik weet niet beter dan dat Radetzky's eerste veulens dit jaar worden geboren.

der is ook een hengst met een naam die er op lijkt, ik weet zo niet meer welke maar volgens mij is er iets wat er op lijkt, miss bedoeld ze die???

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:17

Wiesenduft schreef:
wij hadden een radetzky merrie die wij hebben laten dekken door een weltmeyer II hengst, het veulen is toen voor 12.500 € verkocht, goed bewegende paarden

Ik denk dat jij de ouwe Radetzky bedoelt naar wie ik Radetzky genoemd heb omdat hij meerdere keren in zijn stamboom voorkomt. hoewel ik moeilijk kan geloven dat er in de 90 tiger jaren nog rechtstreekse merries van hem rondlopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:12

daantjuhhh schreef:

Daantjuhh, Patje gaat het zelf ophalen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:18

Sammie schreef:
daantjuhhh schreef:

Daantjuhh, Patje gaat het zelf ophalen.

Ach ja, sorry!
Ik had beter moeten lezen..

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 19:48

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen..

Odie vertelt mij dat het sperma van Radetzky nog niet sterk genoeg is om te verzenden.
En dat het handiger is om de merrie daarheen te brengen.
Maar doe het liever bij ons op stal want dan hoef ik haar ook niet een tijd te missen en heb of ken ook niemand met trailer en BE-Rijbewijs.

Kunnen hun het ook komen brengen en dat hun het dan insemineren?

Wie kan mij alles stap voor stap vanaf begin tot aan insemineren op stal bij ons nog even haarfijn uitleggen?

alvast bedankt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:58

patjelisa schreef:
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen..

Odie vertelt mij dat het sperma van Radetzky nog niet sterk genoeg is om te verzenden.
En dat het handiger is om de merrie daarheen te brengen.
Maar doe het liever bij ons op stal want dan hoef ik haar ook niet een tijd te missen en heb of ken ook niemand met trailer en BE-Rijbewijs.

Kunnen hun het ook komen brengen en dat hun het dan insemineren?

Wie kan mij alles stap voor stap vanaf begin tot aan insemineren op stal bij ons nog even haarfijn uitleggen?

alvast bedankt

Ik deed het volgende!
Als ik een vermoeden had dat Omber hengstig werd liet ik haar scannen om te kijken hoe groot het ei'tje is.
Het ei'tje moet geloof ik 6 centimeter ofzo zijn.
Vaak had ze dan 1 of 2 ei'tjes die 4 a 5 centimeter waren de DA rekende dan voor mij uit op welke dag der ei'tje 6 centimeter word.

Ik belde de hengstenhouder een dag van te voren op om te zeggen dat ik haar heb laten scannen en dat het ei'tje groot genoeg is.
Volgende dag komt de hengstenhouder mijn paard insimineren.

3 weken later geloof ik (week niet zeker) liet ik weer een scan maken om te kijken of ze drachtig was, zo ja ga ik drie weken later geloof ik weer naar de DA en die scant haar weer om te kijken of het is blijven zitten!

Zo nee, brak de hengstigheid al weer aan en rekende de DA weer uit hoe groot der ei'tje was en wanneer de hengstenhouder langs moest komen!

Tja heel verhaal, er zijn mensen die het waarsschijnlijk heel anders doen, maar ik doe het zo en het werkt prima..

Mijn merrie is bij alle 3 drachten in 1 x zwanger geraakt!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:09

Mijn merrie is vorige week zaterdag voor d eeerste keer geinsimineerd door Radetzky. Ja

Spannend dus, woensdag wordt ze gescand.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:34

dries schreef:
even een vraagje maar dan over rubiquil. daar wil ik mijn merrie door laten dekken, maar hoe zit het bij hem met de regel niet drachtig= geen dekgeld. moet ik het dan via van bommel of via hexagon.
bij van bommel staat namelijk niets over die regel op hun site.

ík heb vandaag iemand van van bommel aan de lijn gehad om te vragen hoe het nu zat en hij vertelde dat de regel nu niet meer geld omdat hun hem gehuurd hebben en hexagon nu niets meer met de dekkingen te maken heeft. hij vond het raar dat het nog wel zo op de site van hexagon stond en zou hun even bellen om het van de site van hexagon af te laten halen.

dus in iedergeval geld de regel van niet drachtig= geen dekgeldnu niet meer voor Rubiquil nu hij bij van bommel staat. of het nog wel voor Radjetzky geld dat weet ik niet maar dat zal wel.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 23:29

Tigger schreef:
Mijn merrie is vorige week zaterdag voor d eeerste keer geinsimineerd door Radetzky. Ja

Spannend dus, woensdag wordt ze gescand.

hoe heb jij het gedaan heb je paard daarheen gebracht?of laten opsturen?