Fokken met merries die bevangen zijn geweest...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eventinggek

Fokken met merries die bevangen zijn geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 00:10

Ik heb een harstikke leuke arabische merrie, die jammer genoeg 2 jaar geleden zwaar bevangen is geweest (haar hoefbeentje is gekantelt). Kun je met zo'n merrie nog fokken?

Afbeelding

Het was een beetje raar gelopen; ze was was niet meer uit haar stal te krijgen, maar aangezien ze 2 weken over tijd was, zei onze "super" paardenarts dat ze niet bevangen kon zijn maar dat het veulen er gewoon uit moest. Maar het werd alleen maar erger en erger... Ik heb onze paardenarts er 2 of 3 drie keer bij gehad, en iedere keer zei ie dat t waarschijnlijk aan het veulen lag. Ze had waarschijnlijk ook te veel brokken gekregen, maar ze was ook kort van tevoren slecht bekapt.... T was waarschijnlijk een mengelmoesje van alles, en t erge was dat ik voordat we wisten wat het was, ik voor school 11 maanden naar America vertrok! Verdrietig Mijn ouders zijn kort nadat ik weg was met haar naar een paar dierenartsen voor advies geweest waarna het boven water kwam. Mijn lieve ouders Bloos hebben toen die hele 11 maanden haar en haar lieve zoontje super verzorgd en geprobeerd zo goed en kwaad als het ging, haar beter te krijgen. Ondertussen is ze er gelukkig weer stukken beter aan, maar echt goed rijden is er niet meer bij.

Wat n schatje hé....
Afbeelding

Aangezien ze super papieren heeft (zuiver egyptisch gefokt), zou er wel nog met haar gefokt kunnen worden. Maar hierover zijn de meningen verdeeld... Wie heeft hier iets zinnigs over te zeggen? En heeft iemand misschien tips voor het een en ander?

Lowara

Re: Fokken met merries die bevangen zijn geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 05:31

tjah, hangt ervan af of ze er nu nog last van heeft.
hoefbevangen is niet erfelijk, maar komt o.a. door een teveel aan eiwitten.
dus om erfelijke factoren hoef je het niet te laten. hoogstens zal het veulen iets gevoeliger zijn voor eiwitten, maar ja, er zijn duizenden paarden die er slecht tegen kunnen.
heeft de merrie nog steeds last van haar benen? hou er rekening mee dat zo'n buik best zwaar is voor de merrie.
dus de kans dat ze last krijgt van haar benen is wel aanwezig.
en om dat je merrie aan te doen?
maar het hangt echt per geval af, kun je het beste je dierenarts even om raad vragen, die kent je merrie natuurlijk ook, en weet de mate van de probemen beter dan wij bokkers.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:15

ik heb wel eens gehoord dat hoefbevangenheid rare invloeden zou hebben op de dracht, maar of dat zo is?
verder loopt bij mijn pony's in de buurt een drachtige merrie. ze is chronisch hoefbevangen, maar de eigenaar zegt dat ze nu met dat veulen in haar buik veel vrolijker is en ook beter en meer rent. waarschijnlijk doordat het veulen nu een groot gedeeltje van de eiwitten opneemt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:01

Ik ken een merrie die is ook hoefbevangen.
En het veulen stond erg raar op de beentjes, last van de spieren etc.
Was afwachten of het goed zou komen, maar langzamerhand begint ze wat te draven enz

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:58

Ja ik heb ook al gehoord dat het misschien juist goed is voor een merrie die bevangen is geweest. Het veulen schijnt dan idd een aantal stoffen af te nemen wat weer goed is voor de merrie.... Tjsaaa....

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:37

Dracht wordt door sommigen juist aangeraden bij een merrie die aanleg heeft voor bevangenheid om nieuwe aanvallen te voorkomen. Idd omdat de groei van het veulen en later de melkgift veel eiwit vraagt.
Anderen twijfelen tegenwoordig juist weer of eiwit eigenlijk zowiezo wel een rol speelt.
Als de merrie zelf geen last meer heeft, lijkt me er weinig op tegen haar te laten dekken. Maar alsze wel pijn heeft zou ik het in haar belang nooit doen.
Bedenk wel dat de AANLEG tot bevangenheid wel erfelijk is.
Dus dat betekent dat je met het veulen altijd voorzichtig zal moeten zijn met weidegang en/of overbelasting.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:53

elinax21 schreef:
ik heb wel eens gehoord dat hoefbevangenheid rare invloeden zou hebben op de dracht, maar of dat zo is?
verder loopt bij mijn pony's in de buurt een drachtige merrie. ze is chronisch hoefbevangen, maar de eigenaar zegt dat ze nu met dat veulen in haar buik veel vrolijker is en ook beter en meer rent. waarschijnlijk doordat het veulen nu een groot gedeeltje van de eiwitten opneemt.

dat was bij mijn pony ook
zolang ze drachtig was had ze geen last van bevangenheid en kon ze gewoon het land in
dus fokte ik er elk jaar een veulen mee
ze was een Elite merrie en fokte hele mooie veulens die ik makkelijk kwijt kon Knipoog

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:09

Ik heb het bij kenissen eens meegemaakt, daar zei de VA dat het goed was dat ze drachtig werk. Weet ik niet welke bevangenheid dit was.

Ik zou het gewoon ff aan je VA vragen!

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:39

Mijn merrie is ongeveer 5 jaar geleden bevangen geweest maar ik heb wel gewoon een veulen uit haar gefokt.
Ze had tijdens de dracht eigenlijk nergens last van, al blijf ik wel altijd voorzichtig met teveel voorjaarsgras, omdat ze er natuurlijk altijd gevoelig voor blijven.

Maar in jouw geval is je merrie bevangen geweest tijdens de dracht dus dat kan een hele andere oorzaak hebben.
Bij die van mij was de oorzaak ook niet een teveel aan eiwitten maar problemen met haar stofwisseling. Baarmoederonstekingen kunnen ook weer hoefbevangenheid veroorzaken, dus het blijft een beetje gecompliceerd.
Ik zou toch advies vragen aan een goede dierenarts!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:12

Onze pony is gedurende haar laatste dracht bevangen geweest, dit kwam ook door een teveel aan eiwitten.
Naarmate de dracht verliep nam het veulen waarschijnlijk veel eiwitten op waardoor de bevangenheid overging.
De merrie had altijd al wel wat aanleg voor 'overgewicht' maar door het trainen vroeger ging dat altijd goed. Ook het veulen wat er uit is gekomen heeft wat aanleg hiervoor maar ook met haar gaat het nu prima omdat er goed op het eten wordt gelet en ze goed wordt getraind. Het zijn beide welshpony's trouwens.
Met de moeder hebben we niet meer gefokt na deze dracht met bevangenheid maar dat kwam meer door haar leeftijd.
Toen ze bevangen werd was ze ook al 19 trouwens.
Het zijn beide welshpony's die ook erg gevoelig zijn voor voorjaarsgras.
Maar ik sluit me bij de rest aan, overleggen met je DA. Ik weet niet wat ze zouden adviseren bij onze ony omdat we dus sowieso niet meer wilden fokken ivm leeftijd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:32

Mijn merrie is vorig jaar ook zwaar bevangen geweest. Kon bijna niet meer lopen. Nu is ze hoogdrachtig en loopt ze beter dan ooit. Het blijft oppassen met gras, dus gaat ze voorlopig alleen op schraal land. Hopelijk kan ze straks met het veulen wel gewoon in het land. Ik wacht even af hoe ze het dan doet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:54

mijn merrei is niet bevangen geweest, maar heeft vastgelegen en is daar door niet meer geschikt voor de sport.
Ik fok zo nu en dan ook een veulentje uit haar, maar merk wel dat ze het de laatste maand erg zwaar heeft met al dat gewicht.
ze trekt veel met der been en je ziet het gewoon aan haar houding en lopen.
Ik heb dit x 2 jaar achter elkaar gedaan, maar merk dat het toch nu te zwaar voor haar word de lust is een beetje uit het beestje.
Ik laat haar hierna een jaar gust.

Maar wat ik hier mee wilde zeggen hou er wel rekening mee dat het best behoorlijk zwaar is voor een merrie!