Een paar vraagjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tsikala

Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 20:31

Misschien een beetje een stomme vraag, maargoed ik zit hier in de zenuwen voordat mijn lease merrie Saké moet bevallen. Ze is 1 mei uitgerekend, dus aankomende zondag en ik heb nog een paar vraagjes aan jullie, eigenlijk wat jullie ervaringen daarin zijn.

Maargoed nu was mijn vraag, Saké loopt bijna op het einde en ik zie het veulen eigenlijk nooit bewegen, een tijd (ongeveer 2 maand geleden) zag ik het nog wel af en toe schoppen of een paar trillingen, maar nu voel of zie ik niks meer van het veulen. Ook als ik druk ofzo, dan voel je niks dat terug duwt ofzoiets. Tja en ik zit dan weer in de stress of dat veulen dan dood is ofzo... Omdat het zo stil in die buik is, maar kan dat wat zeggen of komt dat wel vaker voor? Want ik let er namelijk wel vrij veel op... En nog een vraagje, Saké laat zich bijna niet aan de uier komen en word heel gespannen (krampachtig) als ik haar daar aanraak, want ik hoor dus van meerdere mensen dat ik dat toch moet oefenen, voor als het heel gevoelig is straks bij het veulen. Wat is jullie mening/ervaring daarover? Bij gevoelige uier, wel oefenen met voelen etc. of juist niet doen en waarom? Alvast erg bedankt...

Gr. Melina

Faniek

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:36

Dat je het veulen niet voelt is niet zo'n ramp dat hoeft niks te zeggen over dat het dood is.
Ik heb toen Nikita moest geboren worden ook nooit het veulen gevoeld en toch een gezond merrieveulen. Ook bij Luna nu maar 2 keer zien bewegen en ook weer een gezond veulen.

Over de uier... door mensen laten vaak merries het niet aanraken, maar tegenover veulens kan dit door het moederinstinct heel erg veranderen maak je daar maar niet teveel zorgen om nu maak je de merrie alleen maar meer in stress...

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 20:46

Bedankt voor je reactie, dat lucht mij erg op Lachen

Wat je zegt over die uier, dat dacht ik ook al. Ze vind het echt vervelend als ik eraan zit en omdat ik het nu elke dag even oefen, word ze gewoon steeds kribbiger, dus veel acceptatie zit er eigenlijk niet in. En ik hoop dus ook dat het vanzelf gaat als ze eenmaal dat veulentje heeft. Maargoed je hoort er zoveel verschillende dingen over, dan weet ik het op het laatst ook niet meer. Maar ik denk dat ik met je mee ga en het gewoon laat voor wat het is... dit schiet ook niet zoveel op en wat jij ook al zegt ze heeft enorme stress als ik er mee bezig ga, haar aan de uier te zitten. Ze krampt haar hele buik in elkaar en je kan gewoon zien dat ze het echt niet prettig vind, want normaal is het een hele lieve/rustige merrie... Maar in elk geval bedankt voor je reactie!

Gr. Melina

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:48

Dan zou ik er inderdaad van afblijven Lachen
Mijn merrie vind het niet erg, maar vind het ook niet fijn... bij een veulen laat ze het makkelijker toe door haar moeder gevoelens.
Gaat het dan niet als het veulen er naast loopt (wat bijna nooit het geval is) dan zou je er toch wat moeten helpen.
Maar dit is echt bijna nooit het geval.

Succes en ik lees het wel als er een veulen is Haha!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 20:49

Thanks, als het veulen er is breng ik je zeker op de hoogte via het forum Knipoog