Merrie laten dekken en veulen op voorhand verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Merrie laten dekken en veulen op voorhand verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:34

Met een kennis van mij ben ik bij de hengstenshow van de Dalhoeve geweest. Nu ben ik erg weg van Rhodium. De kennis van mij heeft nu een 8 jarige ruin en wil graag een veulentje om over een paar jaar haar ruin op te kunnen volgen.

Ze kent mijn merrie goed. Na het zien van Rhodium wisten we het beiden zeker! Dat is een goed combi!

Nu stelde ze me voor om eens na te denken om Tiara te laten dekken en dat zij het veulen op voorhand zou kopen.

Het klinkt goed. Dan weet ik zeker dat het veulen een goed tehuis zal krijgen, weet ik zeker dat mijn merrie drachtig kan worden en kan ik vast zien wat voor een veulens ze geeft.

Maar ja allemaal leuk en aardig. Ik heb geen flauw idee wat dat allemaal voor kosten met zich mee zal brengen. Dat mijn paard dan een poosje uit de sport moet vind ik niet erg.

Wat is een normale regeling in deze situatie? En niet onbelangrijk wat is een normale prijs voor zo'n nog niet geboren veulen? Wat spreek je af als het veulen dood geboren wordt? Ik vergeet ook vast een hoop dingen...

Dus iemand die me kan helpen? Mocht ik het nu nog doen, dan moet ik haar aankomende hengstigheid al wegbrengen. Anders is het zo laat in het jaar.

Sammie

Re: Merrie laten dekken en veulen op voorhand verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:41

8 jaar? jeetje dat vervangen begint steeds vroeger!

Goede regels op papier zetten en ook de als als en stel stel doornemen. Alle mogelijkheden bespreken en de gevolgen en dat op papier zetten.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:43

8 jaar + in ieder geval nog 4 voor dat je er op kan rijden. Dan nog een paar voor ie goed genoeg getraind is om de sport in te gaan. Is ie 14/15 Mooie leeftijd denk ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:47

Mén, een 14 15 jarige kan nog zeker 5 jaar mee. Een paard zit nog op z'n top rond 12 a 14 jaar. Maar goed, dat is haar/jullie keuze.

Je kan 2 dingen doen.
1 zij betaalt alle Da en dekkosten en een redelijke vergoeding voor vruchtgebruik van de merrie.
Of jij betaalt dat en zij betaald bijv. aan jou een 'koop' bedrag van bijv. €2000.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-04-05 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

masja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:52

Mijn keuze is het niet. Het maakt mij ook niet uit of ze hem vervangt of ze naast elkaar rijdt. Is mijn zaak ook niet. Ik wil alleen graag meer info over waar ik op moet letten als ik mijn merrie laat dekken.

Wat is een nette vergoeding?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:57

Valluilen : terugkrabbelen, merrie wordt niet drachtig, tweelong dracht. Dood, sterfte

Risico's: dood veulen, dode merrie, dood veulen +dode merrie. Tweeling. Ziek, misvormd, ernstig blijvende schade aan merrie. Aan zulke dingen moet je denken.

Nogmaals, goede afspraken (contract) opstellen bij stél dat en dat, wat doet zij dan en wat krijg of doe jij dan.
Voorbeeld.

Stel de merrie overlijdt tijdens de geboorte, gebruiker stelt de eigenaar schadeloos voor een bedrag van €2000.
Stel de merrie houdt bliijvende schade of letsel over, gebruiker enz enz.

De gebruiker vergoed alle onkosten gedurende de hele zwangerschap. Onder deze onkosten vallen de dierenartskosten, extra medicijnen, voer, of stalling of of vul maar in en ga zo het lijstje na.
Stel de gebruiker/eigenaar wordt werkeloos/ ziek, dood wat gebeurt er dan met het toekomstige veulen/ merrie. Waar gaat het heen, wie krijgt het dan, enz enz.
Stel merrie aborteert, enz enz.
Zulke situaties moet je even in je hoofd laten malen en samen een antwoord op verzinnen én dat moet je doen vóordat je naar de hengst gaan.
Beide een kopie en ondertekenen, liefst een 3de onafhankelijke getuige.

Ik zou kiezen voor optie 1. De toekomstige eigenaar van het veulen betaald alle Da kosten, voer (en evt. stalling) en een redelijke vergoeding. Hierbij kun je denken aan een bepaald bedrag wat jij hebt 'misgelopen' doordat je je merrie 'kwijt' bent aan wedstrijden, rijden, enz enz. Dat moet je samen afspreken. Wat vindt jij redelijk en wat vindt zij redelijk.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:56

Mensen voor wie ik rijd doen dit ook wel eens. Zij stellen dan hun merries ter beschikking. Een hengstenhouder schenkt hen dan het sperma en betaald dan na de geboorte van het veulen een bedrag ( ong. 5000 euro ) on het veulen te kopen. Dit bedrag is voordat de merrie drachtig wordt al vastgesteld. De DA kosten zijn dan wel voor de eigenaar van de merrie, maar verder maken zij dus geen kosten.

Wel is het heel belangrijk dat je alles heel duidelijk op papier zet. Denk er evt. ook aan om het veulen eerst op jouw naam te laten schrijven. Wanneer er tijdens de 11 maanden dracht dan wat gebeurd, waardoor je vriendin zich niet aan de afspraken kan houden, staat het veulen op jouw naam en kun je het zelf gewoon verkopen. Dan heb je, op de DA kosten na, een gratis veulen. Knipoog
Wij houden het paspoort en papieren altijd in ons bezit tot aan alle afspraken zijn voldaan. Ook al staat het veulen dan al bij de koper.
In het tragische geval van sterfte van de merrie, kun je afspraken maken of de verzekering aanspreken, waar je de merrie verzekerd hebt.
Misschien heb je er wat aan...
Succes!

menespride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:04

Het beste is gewoon zelf een veulen fokken en het dan aan haar verkopen voor een prijs wat je zelf wilt. Als je fokt moet je altijd voor jezelf fokken en NOOOOIT voor een ander. Als jij zelf graag een veulen wilt van Rhodium, dan moet je die zelf fokken. Een afspraak maken op bestelling is erg leuk, maar daar hangen altijd een hoop consequenties aanvast. Stel dat jij het veulen zo mooi vind en het is een goed bewegend merrieveulen, ze heeft alles wat jij wilt, wil je het dan nog wel weg doen????? Misschien is het dan wel veeeeel meer waard dan waar jij het voor verkoopt aan haar. En krijg je daardoor misschien wel ruzie met je vriendin.

De ander kant van het verhaal is (zoals ze hier boven al zeiden) je merrie kan verkeerd bevallen en ataxie eraan over houden, je kan haar dan nooit meer gebruiken voor de sport. Of ze kan na het bevallen zo erg vuil worden van binnen, door een stukje nageboorte wat ongemerkt achter blijft dat ze nooit meer drachtig word. En zo zijn er nog een helehoop nare dingen. Het is nooit gezegd dat het allemaal goed gaat. We hopen het wel, maar is niet gegarandeerd!!!!

Ik wens je veel succes met je besluit..... OK dan!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:23

Wat betreft het verwerpen of dood bij geboorte zou je een vruchtverzekering kunnen afsluiten. Mocht er iets misgaan dan krijg je in ieder geval het geld dat erin gestoken is terug van de verzekering en kunnen jullie daar geen misverstanden over krijgen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:40

Mij lijkt het ook het makkelijkst een verkoopprijs voor het eventuele veulen vast te stellen. De helft wordt meteen bij de "overeenkomst" betaald en de tweede helft bij aflevering van een veulen. Alle risico's van de merrie blijven zo voor de eigenaar. De risico's van het veulen of van "geen veulen" worden gedeeld.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:36

Ik heb vorige week ook mijn merrie laten dekken voor een kennis van mij die helemaal weg van dr was.

Wij hebben het zo geregeld dat alle kosten voor hem zijn. Mijn merrie staat nu bij hem thuis en hij regelt alles voor de dracht, bevalling enzovoorts.
Wij hebben eerst allebei onze voorwaardes op papier gezet en vervolgens rond de tafel gaan zitten om samen een contract op te stellen, waar we het allebei mee eens waren en dus allebei ondertekend hebben. Het is niet geheel risico vrij, dat weet ik. Maar mijn paard is verzekerd en ik hoef sowieso niks te betalen wat met het veulen te maken heeft. Daarbij komt dat het voor mij ontzettend veel scheelt als ik straks weer naar school ga, zowel kwa tijd als kwa geld Haha!

Suc6 met je beslissing, mijn advies is om er wel voor te zorgen dat je ALLES op papier hebt staan. Eventueel zou ik je mijn contract wel willen laten zien, PB me dan maar even Haha!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:23

Ik denk dat dat makkelijk kan bij ons op stal doen we het ook zo Tong uitsteken

masja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 16:45

Ik heb besloten het niet te doen. Ik wil dit jaar naar de keuring, daar laat ik vanaf hangen of ik ga dekken of niet. Ik wil het veulen in 1e instantie zelf houden, als dit financieel haalbaar blijft. Anders kan ik het altijd nog verkopen. Mocht het bij het 1e veulen goed gaan dan bekijken we nogmaals de situatie, maar vooralsnog wil ik haar graag in de sport houden.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:02

Een goeie beslissing, ik sluit me aan bij menespride die slaat de spijker op zijn kop Lachen