sterke/zwakke punten nakomelingen Gribaldi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatie

sterke/zwakke punten nakomelingen Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 10:07

Ja, de vraag zegt het eigenlijk al.
We gaan vanavond kijken naar een eenjarige Gribaldi. Ik ben erg gecharmeerd van deze hengst, maar ik ben niet echt op de hoogte van zijn nakomelingen. Wat zijn hun zwakke/ sterke kanten en wat moet ik op lange termijn van een Gribaldi verwachten?
Alvast bedankt!!

jubeltje

Re: sterke/zwakke punten nakomelingen Gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:13

Een zwak punt is het achterbeen. Wat je op een lange termijn van een Gribaldi moet verwachten hangt grotendeels van jezelf af.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 10:18

Is het achterbeen niet vlug genoeg of komen ze moeilijk onder de massa?
Op lange termijn bedoelde ik eerder qua ontwikkeling, waar hebben ze het moeilijk mee en dergelijke.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:20

Ze komen moeilijk onder de massa. Ik weet zelf alleen van het achterbeen en dat ze over het algemeen genomen (moeder doet ook veel) een leuk karakter hebben en werkwillig zijn.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:27

Ik heb hier het afstammelingrapport van Gribaldi misshien heb je er wat aan:

Afstammelingen 1997 (veulens)
Van Gribaldi werd een uniforme collectie ruim voldoende tot goed ontwikkelde veulens getoond. Ze hebben veel ras en uitdrukking en staan voldoende in het rechthoeksmodel. De veulens zijn rijtypisch en ze hebben opvallende voorhanden. In beweging hebben de veulens een vlak voorbeengebruik, het achterbeen moet meer worden ondergebracht. De ruimte en de souplesse zijn voldoende.
Het hoofd is zeer fraai. De veulens hebben veel nek. De hals is goed van vorm en bespiering en wordt goed gedragen. De schoft is goed van lengte, maar moet soms meer ontwikkeld zijn. De schouder is gemiddeld goed van lengte en ligging en de bespiering is goed. De rug is goed gespierd, maar sommige veulens moeten wat meer rek hebben. De lendenpartij is voldoende aangesloten. De croupe is goed van vorm en ruim voldoende van lengte. De broek is voldoende gespierd. Het voorbeen is doorgaans goed gesteld. In enkele gevallen is het voorbeen wat teer en wat strak. Het achterbeen is goed gesteld en de schenkel is voldoende gespierd.
De stap is ruim en heeft voldoende souplesse. De veulens draven met voldoende ruimte en souplesse. Ze moeten meer afdruk hebben, het achterbeen moet meer worden ondergebracht en het voorbeen wordt vlak weggezet. Ook in galop moeten de veulens meer afdruk hebben en blijft het voorbeen vlak.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de collectie.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 24 (+ 1) veulens uit 273 dekkingen.

Afstammelingen 2001 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Gribaldi voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2005 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Gribaldi voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Wat is de moeder?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:24

Gribaldi's zijn vaak hakkentrekkers. Wel mooi in het exterieur.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:31

De eerste hakkentrekkende Grib moet ik nog tegenkomen,
over het algemeen buigen ze juist te weinig in de gewrichten en zijn ze iets flegmatiek in het achterbeen.
Mijn Grib zet zijn achterbeen bijzonder ver onder de massa maar wil daar nog wel eens traag in worden, hij laat er gelukkig echt super fijn aan werken dus het is geen obstakel. Vaak zit het probleem ook meer in de lendenen (net achter het zadel) dan in het achterbeen.
Wat je verder van de gemiddelde Grib mag verwachten is lichtvoetigheid en elasticiteit, soms wat vlak en stekerig in het voorbeen.
Gribs smoelen over het algemeen erg goed.

Mijn Grib is nu 5 en ik heb hem nu bijna 3,5 jaar dus ook zelf opgeleid, ben er nog steeds erg wijs mee Ja
Afbeelding

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:39

Vaak zit het probleem ook meer in de lendenen (net achter het zadel) dan in het achterbeen. Quote sjuimpje!

Dan moet jij het afstammelingrapport nog een keer lezen!
Laatst bijgewerkt door jubeltje op 24-04-05 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:39

Gribaldi's zijn eigenlijk allemaal traag in het buigen van het achterbeen, en het onderzetten is vaak ook nog niet geweldig.
Uit de betere merries (lees; hele sterke achterbeengebruikers) kan je wel een goede Gribaldi vangen, maar zoals met zoveel modehengsten.... dat wordt wel eens vergeten. De kans dat de enter die je gaat bekijken ook het product is van mode-fokken, is groot - de oudere Gribaldi's zijn wellicht uit een iets minder modegevoelige gedachte geboren.

Verder, en dat vind ik een heel groot nadeel aan Gribaldi.. ze zijn nogal eens gecompliceerd tussen de oren. Dat valt vooral op op merriekeuringen, wanneer de nafok op alfabetische volgorde van hengstnaam wordt getoont. Na de brave Goodtimes' valt echt op hoe lastig die Gribs kunnen zijn (stakerig, weigeren nieuwe omstandigheden te aanvaarden, trapperig, ril). Een Gribaldi vergt dus wel wat van zijn ruiter.

Tuurlijk is dit heel sterk gegeneraliseerd; er bestaan zeker ook heel veel uitzonderingen hierop... maar houdt het wel in je achterhoofd als je een enter gaat bekijken.. want enters zijn al heel lastig te beoordelen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:47

Ik hoef geen afstammingsrapport te lezen. Ik kijk gewoon om mij heen en zie vaak hakkentrekkende Gribaldi's. Valt me tegen dat jullie dit dan nog niet zien...

Gribaldi zelf is ook wat traag in het achterbeen. Het een sluit het ander overigens niet uit.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:49

Vvalar ik had het niet tegen jou, maar tegen Sjuimpje, jij constateerst hetzelfde als ik.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:50

jubeltje schreef:
Vvalar ik had het niet tegen jou, maar tegen Sjuimpje, jij constateerst hetzelfde als ik.

Oh mijn excuses. Had weer eens niet goed gelezen...

Overigens zeg ik niet dat ik Gribaldi een slechte hengst vind. Hij loopt met veel souplesse en elasticiteit en heeft een heerlijke stap. Alleen heeft hij ook net zo goed zijn minpunten.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:06

De Grib's zijn over het algemeen genomen hele mooie paarden om te zien. Heb je idd. een moederlijn met een sterke achterhand dan zie je toch vaak hele fijne paarden, die geen problemen hebben met het onderbrengen van het achterbeen. De karakters lopen uiteen. Ik heb hele fijne gezien en ook hele schrikachtige en onwillige paarden. Grib is een echte modehengst, zeer in trek omdat hij het model verbetert, heb je echter een mindere merrie dan kan het wel eens tegenvallen.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:23

Dees schreef:
Verder, en dat vind ik een heel groot nadeel aan Gribaldi.. ze zijn nogal eens gecompliceerd tussen de oren. Dat valt vooral op op merriekeuringen, wanneer de nafok op alfabetische volgorde van hengstnaam wordt getoont. Na de brave Goodtimes' valt echt op hoe lastig die Gribs kunnen zijn (stakerig, weigeren nieuwe omstandigheden te aanvaarden, trapperig, ril). Een Gribaldi vergt dus wel wat van zijn ruiter.

Dit is weer een nieuwe Haha!
Waar dat internet toch allemaal niet goed voor is Slim

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:13

VValar schreef:
Gribaldi's zijn vaak hakkentrekkers. Wel mooi in het exterieur.

Tenzij hij op een zware merrie wordt gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:22

Gribaldi veredeld bij zware merries. Hij geeft over het algemeen erg mooie paarden. Hij verbeterd dus op exterieur. Qua beweging is inderdaad het trage achterbeen, maar ook de weinige kracht een bekend verschijnsel bij de nakomelingen van Gribaldi. Daarnaast zie je ze vaak " schaatsen" achter. Ik vind het juist opvallend dat je maar weinig Gribaldi's ziet die het achterbeen onder de massa zetten van nature, ze lopen allemaal "achteruit". Daarnaast hebben ze nogal het zweverige in het lopen.

In Denemarken heb ik een hele goede Gribaldi gezien, die bijna helemaal Trakehner gefokt was. En in Nederland lopen best goede Gribaldi's rond.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:26

Pippo het verbaast me dat je dat zegt. De eigenaren zelf zeggen dus dat hij geen zwaarmoedige moet krijgen, daar hij daar niet op veredeld. Beetje kromme zin, maar hopelijk begrijp je me Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:27

Zwaarmoedig is iets heel anders dan een Zware merrie in het type.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:13

jubeltje schreef:
Dan moet jij het afstammelingrapport nog een keer lezen!

Dat afstammelingen rapport omschrijft de veulens,
ik zie de Gribs in het werk Pling

Daarbij vraag ik mij af of jij wel weet hoe een paard werkt als jij het verband tussen een lendenpartij en een achterbeen gebruik niet ziet.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 16:30

Heel erg bedankt allemaal!
Naar ik begrepen heb, zitten de zwakke punten van Gribaldi's vooral in zijn achterhand: lendenen maar vooral een wat traag achterbeen wat niet gemakkelijk onder de massa wordt gezet. Sterke punten zijn dan weer hun uiterlijk en werkwilligheid -alhoewel-
Moeilijk, zo'n enter. Ze zijn nog zo jong dat het niet gemakkelijk is om ze juist te beoordelen op punten die op lange termijn misschien pas duidelijker tot uiting komen.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 16:32

Moederlijn is trouwens een Jorn x Ahorn. Heb er persoonlijk nog nooit van gehoord. Heb al wat gezocht, maar kan er eigenlijk niks over vinden. Misschien dat iemand hier iets weet?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:32

Dees schreef:
Verder, en dat vind ik een heel groot nadeel aan Gribaldi..
ze zijn nogal eens gecompliceerd tussen de oren.

Een Gribaldi vergt dus wel wat van zijn ruiter.

Ja Helemaal mee eens... 100%!!!!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:32

Gelukkig doet een moeder ook veel. Ik heb een merrie van gribaldi die geen traag achterbeen heeft. Die hem er goed onder zet en absoluut niet gecompliceerd is tussen de oren. Het enige wat ze niet heeft is dat ze geen ster is. Ze is dus minder mooi dan 'andere' Grib's maar absoluut niet lelijk. Veel belangrijker vind ik is dat ze gewoon goed loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:55

Gecompliceerd tussen de oren Verward Verward Verward Het moet niet gekker worden.........

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:59

jawel joh!

Net als Cabochon's en Flemminghs..

Oppassen!!!!

Lips are sealed