info over Montecristo en nakomelingen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

obiwan

info over Montecristo en nakomelingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 08:51

ik ben op zoek naar info over Montecristo en zijn nakomelingen. Misschien zijn er op bokt mensen met een Montecristo? En bij wat voor merries zou hij het beste passen (hij heeft dacht ik wel wat gelders bloed)?
Heel erg bedankt alvast!

Myrdal

Re: info over Montecristo en nakomelingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:35

Wat grappig, ik heb daar zelf een paar dagen geleden nog een topic over geopend, aangezien mijn merrie een veulen verwacht van Montecristo.
het klopt Montecristo heeft Gelders bloed, ik geloof 37,5% maar daar moet je mij niet op vastpinnen. Montecristo is een nakomeling van El Corona (ook de vader van Koss) x Clavecimbel. hij loopt momenteel GP met Kirstin Beckers, ze zitten meestal zo rond de 66%. Hij heeft 1 goedgekeurde zoon bij het KWPN: Rolex, die loopt nu LT en doet dat zeer goed. ook zit er een Montecristo x Burggraaf in het verrichtingsonderzoek. Bij het AES heeft hij ook een goedgekeurde zoon Royalty B en bij het BWP Sierappel (vm. Flemmingh).
Vorig jaar ben ik dus bij Stoeterij Broere geweest om Montecristo te zien en daar zeiden ze dat Montecristo het zeer goed doet met merries met wat Engels bloed. Bijv. Rolex.
verder weet ik dat de nakomelingen meestal een zeer goed karakter hebben en veel van hen kunnen ook nog een aardige sprong maken (bijv. Sierappel).
Als het veulen er is kan ik wel een foto plaatsen (ze moet nog 8 dagen).

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:54

Aangezien ik toch bezig was hier het afstammeling rapport:
Afstammelingen 1998 (veulens)
De veulens van de hengst Montecristo vormden een voldoende uniforme collectie. De veulens zijn goed ontwikkeld en staan goed in het rechthoeksmodel. Het hoofd is soms wat lang. De nek heeft een goede lengte. De hals heeft een goede lengte, staat er goed op en wordt goed gedragen. De bespiering van de bovenlijn is ruim voldoende. De goed ontwikkelde schoft loopt lang door. De schouder heeft een goede lengte en is zeer goed van ligging. De rug is goed van lengte en ruim voldoende van bespiering. Soms is de lendenpartij iets strak. De voldoende lange croupe zou hellender moeten zijn en de staartinplant is tamelijk hoog. De croupe is sterk bespierd, de broekspier loopt ruim voldoende door. Het doorgaans correct gestelde voorbeen heeft een goede lengte, maar is soms iets fijn. Het achterbeen is soms wat lang. De stap heeft voldoende ruimte en souplesse. De veulens draven met een goede houding. Sommige draven goed van de grond, met ruimte en een goed gebruik van het achterbeen. Andere zouden in draf meer ruimte en souplesse en ook een beter gebruik van het achterbeen moeten hebben. De veulens galopperen doorgaans gemakkelijk aan. Ze hebben in galop een zeer goede balans en een zeer goede oprichting.
Twee thuis geïnspecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage. Het derde thuis geïnspecteerde veulen wijkt in beweging in negatieve zin af van het beeld van de rapportage.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 18 (+3) veulens uit 97 dekkingen.

Afstammelingen 2002 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Montecristo voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 12:05

heel erg bedankt voor de info!
zelf is mijn merrie ook redelijk gelders, maar de echte afstamming weet ik niet. Zou hij daar bij passen denk je, of wordt het veulen dan te grof (wat ik niet erg vind, zolang de gangen bruikbaar blijven voor de dressuur)?
foto van mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:33

Wat wil je verbeteren aan de merrie? Ik zou de gok wel durven te wagen, qua extrieur.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 12:46

ik wil vooral haar gangwerk verbeteren, ze is wat vlak in haar bewegingen (vooral galop) en haar achterbeen zou wat vlugger mogen zijn. verder is haar karakter heel fijn hoor, lekker relaxt, alleen op wedtsrijden heet, maar ze zou iets meewerkend mogen zijn. Het is nu zo dat ik haar moet motiveren zeg maar, ipv andersom. Ook wil ik graag wat meer font.
Wat een eisen zeg! sorry...

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:54

Ja dan zou je montecristo kunnen nemen kijk ook eens naar Ro-lex (zijn zoon), die zla qua galop denk ik net iets meer verbeteren.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:49

Ik heb een vijfjarige dochter van Montecristo. Karakter is superlief, bijt niet, trapt of slaat niet ze is eigenlijk een grote knuffelkont net als haar vader volgens Kristin Beckers. Alleen is ze wel zenuwachtig aangelegt (daar hebben meer Montecristo's last van). Maar ze gaan wel door het vuur voor je als je hun vertrouwen hebt.

Afbeelding
Mijn merrie als veulen.

Afbeelding
Hier is ze als vierjarige.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:11

Ik vind Rolex dan ook qua front meer zal verbeteren.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:59

bij ons op stal is een montecristo, hij mag nu m1 starten, binnen 1 1/2 jaar, ontzettend lief en kan leuk lopen, zal ff zoeke naar een foto voor je, weet geen moederskant,

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:05

Afbeelding

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:55

leuke paarden hoor!!
weet iemand of Ro-lex ook al nakomelingen heeft lopen en wat zijn afstammelingenrapport dan te zeggen had?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:05

Tequilaros ff pb'en die kan dat wel geven. Haha!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:15

Hier is ie:
Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 2001 (15-03 t/m 23-05)
Rolex is een eerlijke, betrouwbare hengst, Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich zeer goed bewerken.
De stap is zuiver en heeft voldoende ruimte. In draf heeft Rolex veel ruimte. Hij heeft veel tact en zeer veel souplesse. De hengst heeft ruim voldoende houding en zeer veel afdruk. Hij kan zeer goed schakelen. In galop heeft Rolex een goede ruimte. Hij heeft zeer veel afdruk en veel balans en galoppeert zeer goed gedragen en kan zeer goed sluiten. Als dressuurpaard heeft Rolex zeer veel aanleg en geeft hij zijn ruiter een zeer goed gevoel.
Als springpaard heeft Rolex voldoende afdruk. Hij heeft een matige techniek. Rolex springt met een lang voorbeen en basculeert matig. Hij maakt de sprong achter voldoende af. Hij lijkt voldoende voorzichtig en toont over matig tot voldoende vermogen te beschikken. Als springpaard heeft Rolex matig tot voldoende aanleg en geeft hij zijn ruiter een matig gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt hij zich normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Stap 6.5
Draf 8.5
Galop 9
Aanleg dressuur 9
Subtotaal dressuur 33.0
Plaatsing dressuur 1e
Afdruk 6
Techniek 5.5
Vermogen 5.5
Aanleg springen 5.5
Subtotaal springen 22.5
Plaatsing springen 7e
Puntentotaal 55.50
Plaatsing 5e van 9 (5)
Jaar verrichting 2001
Plaats verrichting Ermelo
Fokregistratie
aantal dekkingen 2003 6
aantal veulens 2003 55

Voortschrijdend totaal tot en met 2003
dekkingen 100
veulens 77
hengstveulens 39
aangeboden hengsten
2e bez hengsten
3e bez hengsten
aangewezen hengsten
ruinen
sterruinen

merrieveulens 38
stamboekmerries
stermerries
keurmerries
preferente merries
prestatie merries

Afstammelingen 2002 (veulens)
Ro-Lex toonde een collectie voldoende uniforme, voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte en goed van vorm. De hals is voldoende van lengte, goed gevormd en goed gespierd en wordt in beweging goed gebruikt. De schoft is goed van lengte en voldoende ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en goed bespierd. De lendenen zijn goed gevormd en goed aangesloten. De croupe is voldoende van lengte en voldoende van ligging, maar ligt in enkele gevallen plat. De broekspier is wisselend van lengte. Het voorbeen is van opzij correct gesteld. De voorstand is meermalen frans. Het achterbeen is doorgaans correct gesteld. Het fundament is voldoende ontwikkeld en goed van kwaliteit.
De stap is zuiver en heeft ruim voldoende ruimte. In draf hebben de veulens een goede ruimte, goede afdruk en goede houding. De veulens kunnen goed schakelen. De galop heeft voldoende ruimte, een goede afdruk en een iets strak voorbeen. De veulens kunnen ook in galop goed schakelen.
Bijzonderheden: Alle getoonde veulens waren geprikt. Twee thuis geïnspecteerde veulens wijken qua beweging in negatieve zin af van de rapportage.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond:8 (+2) veulens uit 36 in 2001 gedekte merries.

Jaar berekening 2005
Groepsindeling IA
Betrouwbaarheid dressuurindex 36
Dressuurindex 194
Overige informatie
Rolex is een ruim voldoende ontwikkelde, rijtypische, correct gebouwde hengst die goed in het rechthoeksmodel staat. Het voorbeen zou iets langer moeten zijn. De hengst beschikt over goede lichaamsverhoudingen en een correct gesteld fundament.

HK KWPN Den Bosch 2001 (03-02)
Aangewezen voor verrichtingsonderzoek.
De eerste aangewezen zoon van Montecristo is een degelijk sterk gebouwd paard die naast drie goede basisgangen zeer veel dressuuraanleg en een prima instelling laat noteren. Hij dankt deze kwaliteiten mede aan de moederlijn, die vele keurings- en dressuurpaarden bracht. Zijn moeder is een elitemerrie van Winckenburgh, die tevens het sportpredikaat in haar bezit heeft. Een volle zus van de moeder is ZZL-dressuur. De stam bracht meerdere goede keurings- en sportpaarden. Grootmoeder Judith dankt haar prestatiepredikaat aan meerdere dressuurpaarden en aan de goedgekeurde hengst Status.
m Finckenburgh: Z1-drs; 8 veulens (4 hengsten en 4 merries waarvan 1 sport en 1 ster), Kimberlyburgh (v Rex Magna xx) Z2-drs
mm Judith: Status (v A Palatin) ggk KWPN hengst, Cudith (v Saros xx) Z-drs, Dincenburgh (v Winckenburgh) LT-drs; mm van Kadir Abil (v Landwind II) Z-drs, Hamlet (v Mytens xx) NSP, Independent (v Winckenburgh) Z2-drs; mmm van Gerenier (v Winckenburgh) ZZL-drs

Verwachtingswaarde: dressuur 165 (btr 16%).
Stamboomindex (3 generaties): springen: 90 (btr 12%).

2002 (januari) naam gewijzigd in Ro-Lex (Hoomark)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:25

Het voorbeen zou iets langer moeten zijn.
Wat een onzin. Kan zo en paar hengsten opnoemen die nog korter zijn.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:36

Nog een goede nakomeling: Lipika Special Gift (merrie). Liseon Kamper is daarmee door de 1e selectie voor het WK voor jonge dressuurpaarden bij de 6-jarigen. Deed ze vorig jaar ook al mee bij de 5-jarigen op het WK? Ik weet het zo niet meer..

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 17:18

sjonge jubeltje, bedankt voor alle informatie hoor!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:34

Geen dank, als je nog wat wilt weten vraag je het maar.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:31

Sierappel is een zoon van Montecristo en won de 6-jarigen zondag in Broechem.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:38

Ik heb een tijdje een merrie gereden (montercristo x ahorn )
Was wel een heel fijn paard met een snel achterbeen en heel veel balans en tact. Kon wel een beetje dwars zijn... Hamer Ze leerde ondanks haar koppigheid wel heel snel en op concours wouden de juryleden haar ook wel graag zien. Is wel een aanrader denk ik. Montecristo fokt voor zover ik weet ook wel vrij groot en mooi in het rechtshoekmodel...
succes!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:44

Op mijn vorige stage mog ik ook een Montecristo rijden vond dit echt super ik weet zo niet meer wat er verder achter zit maar dit paard was niet echt een mooi paard ook niet lelijk maar kon gigantisch bewegen!! een hele ruime draf was toen altijd wel een beetje eigenwijs maar als hij eenmaal liep dan liep ie ook super!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 04:48

Ik heb zelf met Montecristo gefokt. Hij heeft heel veel punten van mijn merrie verbeterd. Vooral in het front en in de gangen. Super werkwillig karakter maar wel dominant. Ik heb er echt een heel fijn dressuurpaard aan. Hij is heel koel in de kop terwijl de merrie (Alme bloed) echt heel heet was)

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:55

in mijn geval zou het veulen juist wat heter mogen zijn aangezien de merrie heel rustig (misschien té) is en niet erg werkwillig. Ze gaat liever naar buiten dan dressuuroefeningen in de baan Tong uitsteken

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:17

Obiwan wij hebben zelf een dochter van Montecristo en die is vrij heet en wil heel graag voor je werken. Ze heeft wel af en toe een eigen wil maar is goed te corrigeren. Ze kan soms schrikken van "haar eigen schaduw" of van iets wat vreemd is. Maar van de dingen waarvan je verwacht dat ze er bang van is trekt ze zich niks aan. Is ze eenmaal aan iets gewend dan is het ook goed.
Naast onze eigen merrie hebben we nog verschillende andere nakomelingen van Montecristo gezien en de meesten hebben goede bewegingen, een mooi exterieur en zijn werkwillig. Dat schrikachtige voor vreemde dingen hoor en zie je ook terug.