Ik heb jarenlang een kwpn-er gereden; zij was 3/4 volbloed en een heerlijk paardje om te rijden. Helaas is zij niet meer, want anders had zij mijn nieuwe paard nu geweest

Ik heb dus hele positieve ervaringen met de kwpn en andere volbloed/ warmbloedpaarden. Alleen had mijn merrie beenproblemen (meer door de rijstijl van de eerste eigenares dan door 'zwakke' benen, maar toch). Ik zit me nu dus af te vragen of ik niet beter een robuurster type kan nemen, en toevallig vind ik de mérens wel hele leuke paarden. Ik ben dol op donkere paarden en ik ben vooral gecharmeerd geraakt van deze paarden omdat ik ze tijdens vakanties in de pyreneën regelmatig tegen kom.
Ik wil wel een leuk allround paard, om vooral mee te buitenritten, maar ook wel wat te dressuren / springen, wie weet endurance... Ik wil wel een lekker voorwaarts paard dat best wat temperamentvol mag zijn, maar zeker ook nuchter is in het koppie, vooral voor de buitenritten. En ook omdat ik graag zonder zadel rij.
Nu lijkt de Mérens me hier best geschikt voor (van horen zien want ik heb nog geen eigen ervaringen gehad met het rijden van een mérens), maar ik ben zo bang dat ik er verveeld van ga raken omdat ik tot nog toe altijd een volbloed reed. En ik kan (naar mijn bescheide mening) wel redelijk goed overweg met wat temperamentvolle paarden. Kortom: ik wil m'n paardje niet binnen de korste keren beu zijn omdat het zo'n brave goedzak is.
Kortom ik wil graag advies: kan ik beter bij volbloed / kwpn blijven of is de Mérens best wel geschikt voor mij??
Bedankt voor je reactie EmGee. Voorlopig streep ik de Mérens nog niet van mijn lijstje! Is jou Mérens goed voorwaarts? En hoe hou je haar, zomers op de wei en 's winters op stal of het hele jaar rond buiten?
Ook niet als je volbloeden gewend bent. Het ligt vaak aan de eigenaar of het paard sloom is, of juist lekker voorwaarts en vrolijk.