vraagje over kleur-vererving

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tender

vraagje over kleur-vererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 14:45

vraagje:
wij hebben een kleine pony met de bijzondere cremello kleur:
(een beetje een geelachtige schimmel met blauwe ogen).

We zitten er nu over te denken haar te laten dekken.
Is er nog kans op een bijzondere kleur als we met een bepaalde kleur hengst dekken?
(ik denk bv aan palomino als we een vos gebruiken of valk als we een bruine gebruiken?)

Het is niet het belangrijkste uiteraard en ik snap dat het sowieso altijd een gok is, maar ik vroeg het me gewoon af. Als de kans er tenslotte is en je vindt een leuk hengstje met de goed kleur...waarom niet?!

Iemand een idee?

gabyfedde

Re: vraagje over kleur-vererving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:40

Als je merrie cremmelo van kleur is is het al zeker dat je een bijzondere kleur krijgt. Als je dekt met een bruine hengst krijg je valk of cremello (laatste weet ik niet 100%zeker), voshengst zorgt voor palomino, cremmello(?), perlino(?), zwart zorgt voor smokey of cremello(?).

Don't dream your life, live your dreams!

Nicole288
Hoofdmoderator
Moderator FA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:53

Cremello is CcrCcr. Er wordt er dus altijd 1 doorgegeven. Een gewone bruine, zwarte of vos hengst heeft C+C+ en dus geen Ccr. Dus wordt een veulen uit die combi een eenmaal verdunde kleur. Zwarte hengst: smoky veulen, bruine hengst: valk veulen, vos hengst: palomino veulen.

(als er nog meer mogelijk is horen we dat wel van peterina! Lachen )

Drachtig voor 2018: Nina x Elton (ET) 233 dgn / Nina x Escolar (ET) 214 dgn / Iza x Secret 203 dgn / Elvera x Iconic B 158 dgn / Purdy x Elton 156 dgn (13-11)
Geboren 2017: Ma Cherie - merrie - 8 apr (Hera x Swarzgold) / Indy Z SvO - merrie - 18 apr (Ileanne x Iglesias) / Ivory Z SvO - merrie - 2 mei (Ipona x Iglesias) / ? - merrie (Gupona x Fernando) / Miss Dior - merrie - 3 jun (Wusiena x Hermantico)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:27

Cremello is dubbel verdunning van vos dus draagt twee vos genen EN twee creme genen. De vraag is of het daarbij ook nog een of twee agouti genen draagt want dit kan bepalend zijn met een kruising met een zwart of bruin paard.

Cremello x vos = 100% palomino !!

Cremello x zwart =
- als de zwarte homozygoot is voor zwart, en de cremello geen agouti draagt = 100% smokey black
- als de zwarte homozygoot is voor zwart, en de cremello agouti draagt = 50% smokey black, 50% valk
- als de zwarte heterozygoot is voor zwart (draagt dus ook de vos gene) en de cremello geen agouti draagt : 50% smokey black, 50% palomino
- als de zwarte heterozygoot is voor zwart (draagt dus ook de vos gene) en de cremello de agouti draagt : smokey black, palomino en valk

Cremello x bruin = (bruin = zwart + agouti)
- als de bruine homozygoot is voor zwart en agouti, en de cremello geen agouti draagt = 100% valk
- als de bruine homozygoot is voor zwart en heterozygoot is voor agouti, en de cremello geen agouti draagt = 50% valk, 50% smokey black
- als de bruine homozygoot is voor zwart en agouti, en de cremello de agouti draagt = 100% valk
- als de bruine homozygoot is voor zwart en heterozygoot is voor agouti, en de cremello de agouti draagt = 100% valk of 50% valk, 50% smokey black
- als de bruine homozygoot is voor zwart en heterozygoot is voor agouti, en de cremello geen agouti draagt = 50% valk, 50% smokey black
- als de bruine homozygoot is voor zwart en heterozygoot is voor agouti, en de cremello de agouti draagt = 100% valk, of 75% valk, 25% smokey black
- als de bruine heterozygoot is voor zwart en homozygoot is voor agouti, en de cremello geen agouti draagt = 50% valk, 50% palo
- als de bruine heterozygoot is voor zwart en homozygoot is voor agouti, en de cremello de agouti draagt = 50% valk, 50% palo
- als de bruine heterozygoot is voor zwart en agouti, en de cremello geen agouti draagt = valk, smokey black, palomino
- als de bruine heterozygoot is voor zwart en agouti, en de cremello de agouti draagt = 50% valk, 50% palo of 50% palo, 37,5% valk, 12,5% smokeyblack

Gestoord

Het is dus van belang dat je weet wat de hengst met zich mee draagt als je iets anders wilt dan palomino!

'Don Fascination': GGK Warmbloed Palomino Dekhengst
http://www.bokt.nl/markt/ad/319113/goed ... oed-hengst
ook op Facebook!

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 18:42

ik begrijp het!

wel lachen, wat voor genen de merrie dan ook heeft (die agouti-genen wel of niet) en of de hengst nu homo- of heterozygoot is, we fokken altijd iets bijzonders!

Geweldig!
Ik ben helemaal in mijn nopjes! Ja

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!
Ik wist zelf wel dat cremello een zg. verdunningsfactor had, maar verder dan dat ging mijn kennis eigenlijk niet!

Ik dank jullie heel hartelijk en ga met veel plezier op zoek naar een menneke voor madam.
Ik zal jullie tzt laten weten wat het geworden is Haha! Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:12

Cremello is idd altijd leuk om mee te fokken Knipoog Haha!
Maar wat voor pony is het eigenlijk??

Campsterhoven's Marlies ster - 22 april 2017 bevallen van Rooskamps Mr Darcy (v. Bijsterhof's Diamond Dancer)
Starwin's Roos - 7 april 2017 bevallen van Rooskamps Rousseau (v. Orchard Red Prince)
[KS-MK] De drie drachtige draakjes (2x Welsh NWR en 1x AV) - http://www.stalrooskamp.nl/

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 20:13

Goeie vraag Haha!

haha,
een vuilnisbakje, in duitsland op de kop getikt voor de kids om op te rijden!
Een mega-krengetje naar andere paarden, jaagt de WPN'ers precies daarheen waar ze ze hebben wil, maar zet er een kind op en geen pas verkeerd. (nu 5 jaar, vorig jaar gekocht)

Ik vermoed dat er welsh en shetland in zit, maar beide ouders waren ook al vuilnisbakjes hoor, dus echt veel zinnigs kan ik er niet van zeggen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie