Welke hengst geschikt voor Rhea?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Welke hengst geschikt voor Rhea?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 20:21

Ik wil Rhea graag volgend jaar laten dekken (misschien dit jaar) maar ik heb zelf niet echt veel verstand van de juiste hengst uitzoeken etc.
Daarom ben ik wel benieuwd naar jullie mening.
Rhea is een NRPS merrie van 1.47,5 hoog, vos van kleur met een bles en vier witte benen (zie foto's). Opzich heeft ze wel een mooie bouw vind ik, alleen haar beenstand zou wel beter kunnen. Een hengst met een correcte beenstand lijkt mij dus geen overbodige luxe. Knipoog Rhea is een zeer Arabisch getint paardje, ik zelf vindt Arabieren (bijv. Juravel Cool ) prachtig en erg leuk maar kwa karakter lijkt mij een Arabieren hengst gewoon geen optie aangezien ik wel graag een geschikt veulen wil dat later goed mee kan in de sport (Rhea is van zichzelf al erg zenuwachtig).
Rhea beschikt over drie zeer ruime, regelmatige gangen dus dat zit bij haar wel goed.
Omdat Rhea 'maar' 1.47,5 zou een wat grotere hengst niet zoveel kwaad kunnen, maar kleiner dan 1.47 wil ik niet. Liever een iets grotere hengst dan een kleinere.

Tja, kwa kleur vind ik bont, zwart, valk of een schimmel erg mooi (lekker apart), maar de vraag is natuurlijk of deze hengst daadwerkelijk wel zijn kleur doorgeeft Haha! Bouw is uiteraard belangrijker dan de kleur Ach gut

Mijn voorkeur gaat uit naar 'Le Arendsoog' of 'Neron' maar het is natuurlijk maar de vraag of die volgend jaar nog dekhengst zijn en wie weet is het wel een heel dom idee van mijzelf Clown

Ohja, last but no least: Rhea is een afstammeling van
Frisky ox x Ismaël ox

Hier nog wat foto's van Rhea, meer foto's zijn te zien via mijn onderschrift. Pling
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Barcelano

Re: Welke hengst geschikt voor Rhea?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:36

Ik moest het even kwijt:een hele sjieke en mooie merrie heb je!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:00

Topicstartster (kan even op je naam niet komen). Wat wil je fokken een E-maat of toch liever een paard van iets boven de 1.60m. Waarvoor wil je het veulen later gebruiken?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:21

Je zou kunnen overleggen met Rhea hier op Bokt .

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:00

mijn Rhea is dit weekend gedekt Haha!

www.stal-smeets.com

voor de duidelijkheid dan ook maar de achternaam erbij: Rhea de la Vallée
Clown

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 10:24

Wat 'toevallig'! Leuke naam hoor Knipoog Tong uitsteken

@ Pertaaken
Ik wil graag ongeveer hetzelfde maatje als Rhea, maar liever niet kleiner. Ik denk dat ik rond de 1.47-1.55 wil blijven. Geen paard dus, maar ook zeker geen kleinere D/C-pony.
Ik zou het leuk vinden als ik later met het veulen goed in de sport meekan, voornamelijk dressuur en springen. Goede bewegingen en aanleg voor springen lijkt mij het best geschikt. Rhea is trouwens zelf ook zo'n 'veelzijdig' paardje. Ze kan super dressuur maar met vrijspringen haalt ze de 1.20 met gemak.

Ik ben trouwens weer een beetje wezen spitten, en via ''Le Arendsoog' ben ik op 'Le Matsjo' gekomen. Hier ben ik tot nu toe zeer te spreken over. (Heb zelfs een brochure aangevraagd Bloos!)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:08

Als je geen kleine D of C wilt zul je toch wel naar de E-hengsten moeten gaan kijken. Zelf ben ik erg gecharmeerd van De Vito II maar er zijn problemen tussen het dekstation en het stamboek. Heeft geen dekboek gekregen voor 2005. Anders Krimh of Lobeke ox. Volgens mij de meest veelzijdige E-hengsten. Misschien dat Gomir nog enkele goed E hengsten weet. Ik ben niet zo thuis bij de pony's.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:14

misschien doe Alabastro het ook wel goed in combinatie met jouw Rhea?? Ik zie dat je van een apart kleurtje houdt!! Deze is vos met blonde manen en staart.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 12:02

petraaken schreef:
Als je geen kleine D of C wilt zul je toch wel naar de E-hengsten moeten gaan kijken. Zelf ben ik erg gecharmeerd van De Vito II maar er zijn problemen tussen het dekstation en het stamboek. Heeft geen dekboek gekregen voor 2005. Anders Krimh of Lobeke ox. Volgens mij de meest veelzijdige E-hengsten. Misschien dat Gomir nog enkele goed E hengsten weet. Ik ben niet zo thuis bij de pony's.

Is het niet zo dan dat als je een merrie hebt van 1.47,5 en een hengst van 1.48 oid het veulen ongeveer dezelfde maat krijgt?
Van sommige hengsten zeggen ze 'grote' veulens fokken enz.
I know, ben nog blond op dit gebied Blond Haha!

@ Rhea:
Ik kan niks vinden over de henst die je noemde, is er een site over hem?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:47

www.stal-smeets.com eerste veulentje is overigens gisterenavond geboren, foto's volgen in de kraamstal

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:03

Hey Coco,

Ik vind Le Matsjo een erg mooi paardje! Alabastro die Rhea van bokt suggereert vind ik voor jouw Rhea een beetje te groot en te grof eerlijk gezegd (wel een mooi paard overigens!).
Het lijkt me echt heel leuk als Rhea een veulentje zou krijgen! En jou kennende komt het vast helemaal goed met die hengst! Nu mama nog overtuigen.. hihi Knipoog

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 17:24

Kyralovertje schreef:

@ Rhea:
Ik kan niks vinden over de henst die je noemde, is er een site over hem?

Blond..Blond Ik had de hensgt natuurlijk al bekeken op de site die je gaf, ik had mij alleen niet bedacht dat je dezelfde hengst bedoelde.. Slapen

nikkigioa schreef:

Ik vind Le Matsjo een erg mooi paardje! Alabastro die Rhea van bokt suggereert vind ik voor jouw Rhea een beetje te groot en te grof eerlijk gezegd (wel een mooi paard overigens!).
Het lijkt me echt heel leuk als Rhea een veulentje zou krijgen! En jou kennende komt het vast helemaal goed met die hengst! Nu mama nog overtuigen.. hihi Knipoog

Rhea is inderdaad aan de fijne kant dus een fijne, slanke hengst zou denk kwa combi het geschikst zijn. Zit Rhea anders straks met een mega groot veulen in der buik Ach gut Knipoog
En wat mijn moeder betreft, zolang ik het geld op orde heb en alles goed geregeld/bedacht heb moet dat wel goed komen Lachen

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:01

Citaat:
Alabastro die Rhea van bokt suggereert vind ik voor jouw Rhea een beetje te groot

Hoe groot is hij dan??? Haha!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:22

Rhea schreef:
Citaat:
Alabastro die Rhea van bokt suggereert vind ik voor jouw Rhea een beetje te groot

Hoe groot is hij dan??? Haha!

Staat niet op je site! Maar op die fimpjes oogt hij toch wel even groter dan Rhea (of er zit een klein mannetje op, haha! Knipoog). Wat is zijn stokmaat?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 07:21

kleiner dan le matsjo, ik zou zeggen kijk eens in de kraamstal, staat een veulen uit een merrie van 1.55

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:25

Waarschijnlijk klopt de stokmaat (1.69meter) niet die op de site staat. Hij is veel kleiner! Er staat duidelijk dat Le Matsjo een pony is namelijk. Maar Coco heeft een folder aangevraagd dus we zullen zien..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:32

gezien de afstamming lijkt de stokmaat me wel correct. Alabastro is 1.65 cm. Een veulen past zich altijd aan de ruimte in de merrie aan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:41

Mijn tante verwacht van beide palomino hengsten een veulen uit beide een valkmerrie. Het eerste veulen is geboren. Nu weet ik niet of dit van Matsjo was of van die andere (naam vergeten) moet zeggen dat het een mooi type veulen is, super lief en nu al gehoorzaam op stem...

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 14:58

Hermesdeux schreef:
Mijn tante verwacht van beide palomino hengsten een veulen uit beide een valkmerrie. Het eerste veulen is geboren. Nu weet ik niet of dit van Matsjo was of van die andere (naam vergeten) moet zeggen dat het een mooi type veulen is, super lief en nu al gehoorzaam op stem...

Arendsoog?

Ik ben wel benieuwd welke afstammeling het veulen heeft! Mocht je toevallig een foto van het veulen hebben, zou je mij deze willen pb-en?

Riick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:20

IK denk dat je het beste een hengst kunt kiezen die de minpunten van je merrie opheveld. Aangezien de merrie voor 70 tot 85 % bepaald hoe het veulen word. Bij je merrie kun je dus het best zoeken naar een hengst waarbij de zwakkere punten van je merrie juist de sterke punten van hem zijn.

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:58

ik ben persoonlijk een groot voorstander van de hengst krimh.
we hebben daar zelf momenteel een 4 jarige van. de 4 jarige is een D-pony. ze komt uit een E- pony merrie. we hebben haar zelf gefokt.

groetjes silvia

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 20:58

Riick schreef:
IK denk dat je het beste een hengst kunt kiezen die de minpunten van je merrie opheveld. Aangezien de merrie voor 70 tot 85 % bepaald hoe het veulen word. Bij je merrie kun je dus het best zoeken naar een hengst waarbij de zwakkere punten van je merrie juist de sterke punten van hem zijn.

Nou wat de zwakke punten van Rhea zijn:

- Haar beenstand. Vooral vanaf de knie is het matig tot zwak, dus dit kan zeker beter! Dit is eigenlijk ook het ene waar écht naar gekeken moet worden bij de hengst.
- Haar karakter, het is een pony met een gouden hart maar af en toe kan ze zeer zenuwachtig uit de hoek komen. Soms ziet het er prachtig uit als ze gaat showen, maar ik kan mij voorstellen dat het ook een minpunt kan zijn wat wedstrijden en kindvriendelijkheid betreft.
- Tja.. voor de rest vind ik Rhea eigenlijk wel ok Bloos Ik kan mij verder niet iets bedenken wat zwak bij haar is. Ze heeft geen dakvormig kruis, een te korte hals, te korte rug oid. Maar.. ik heb er wat dat betreft ook niet echt oog voor.. Knipoog

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 20:02

Ik heb gisteren de folder gekregen van de hengstenhouderij waar o.a. Le Matsjo staat. Deze NRPS hengst is 1.47 hoog, dus geen 1.69 zoals op de site staat. Scheelt toch nog een hoop cm's! Knipoog