Valkkleurige Welsh hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekje

Valkkleurige Welsh hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:42

Voor de Welsh liefhebbers: wie kent er een (volwassen) valkkleurige Welsh hengst (a/b/c) die ter dekking of te koop staat? (Of eventueel pony's met die kleur in hun stamboom).

Mijn Welsh Goldie
Afbeelding

Ik ga nog bij het stamboek kijken, maar daar staan er (volgens mij) geen tussen. Informatie zou welkom zijn! Cool

Bij voorbaat dank,
Marieke

El_vis

Re: Valkkleurige Welsh hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:40

wow, nee sorry ken er geen, maar kvind de jouwe wel echt super mooi man! wie zijn zijn/haar pappie en mammie?

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 19:12

Al sla je me dood Tong uitsteken ze heeft helaas geen papieren... (misschien één van haar ouders of zo, maar dat weet ik niet).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:28

wollingen's Dante
die was op de welsh premium show zaterdag.
is een b hengst en erg mooi.

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 19:29

Bedankt! Weet je ook waar hij staat en van wie hij is?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:18

nee dat niet.
het is wel een hele mooie.
moet je even bij het nwpcs informeren.
ik zal ook even wat kennissen vragen.(zitten allemaal in de welshjes)

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 21:20

graag, thanks again Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:08

http://www.gebr-dolsma.nl/ op deze site staat ORCHARD LIMB-LOPPER
als je een topper hengst wilt is dit er een ik heb er stage gelopen en lopper is een hele lieve hengst met een hoop energie.
en hij geeft ook soms cremello veulens.
moet je maar op de site kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:10

Met die kleur in de pedigree heb je niet zoveel aan. Maar waarom een valk? Je hebt zelf al een valk, dus de verdunning heb je. Als je hier ook een valk op zet heb je kans op Perlino (maar dat is misschien wel je bedoeling)

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 12:19

Hey Stef, mijn bedoeling is om weer een valk te fokken en ik heb gehoord dat je bij twee valken (vaak) een valk krijgt. Welke kleur zou ik volgens jou nog meer kunnen gebruiken dan? Donker bruin?
Ik heb mijn pony al een keer gekruist met een palomino en toen kwam er donkerbruin uit. Als ik die donkerbruine merrie nu weer zou kruisen met een valk, zou ik dan ook een valk kunnen krijgen?

(Ik heb die donkerbruine merrie een keer gekruist met een koffievos en toen kwam er een zweetvos uit, slaat waarschijnlijk terug op de vader van de moeder).
M.v.g.
Marieke
Laatst bijgewerkt door Mariekje op 19-04-05 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 12:21

rommulus schreef:
http://www.gebr-dolsma.nl/ op deze site staat ORCHARD LIMB-LOPPER
als je een topper hengst wilt is dit er een ik heb er stage gelopen en lopper is een hele lieve hengst met een hoop energie.
en hij geeft ook soms cremello veulens.
moet je maar op de site kijken.

Het is inderdaad een schitterende hengst, maar wel een beetje aan de grote kant voor mijn b-tje Haha! Toch bedankt!

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 12:35

inowa schreef:
wollingen's Dante
die was op de welsh premium show zaterdag.
is een b hengst en erg mooi.

Ik heb het Welshstamboek gemaild en ik mag foto's gebruiken, is dit hem toevallig?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schitterend beest in ieder geval Lachen.

Groetjes&bedankt,
Marieke

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:13

Mariekje schreef:
Hey Stef, mijn bedoeling is om weer een valk te fokken en ik heb gehoord dat je bij twee valken (vaak) een valk krijgt. Welke kleur zou ik volgens jou nog meer kunnen gebruiken dan? Donker bruin?
Ik heb mijn pony al een keer gekruist met een palomino en toen kwam er donkerbruin uit. Als ik die donkerbruine merrie nu weer zou kruisen met een valk, zou ik dan ook een valk kunnen krijgen?

(Ik heb die donkerbruine merrie een keer gekruist met een koffievos en toen kwam er een zweetvos uit, slaat waarschijnlijk terug op de vader van de moeder).
M.v.g.
Marieke

Waar komt de creme gene in uw valk vandaan ? Welke kleur hadden de ouders van de valk ? Met deze informatie kan je een beetje puzzelen wat de genetisch kleur materiaal is van uw merrie, en dan weet je welke kleur hengst het meest geschikt zou zijn om bijvoorbeeld een valk terug te krijgen. Met uw valk merrie hebt je zowiezo 50% kans op een verdund gekleurde veulen.

Bijkomend info 'die donkerbruine' merrie draagt EEN zwart gene en EEN vos gene, en minstens een agouti gene (om bruin te zijn); zij is dus genetisch Ee A?
Dit betekend dat zij ook vos veulens kan geven, zeker als ze gekruist is met een vos (ee). Slaat dus niet terug op vader van de moeder maar op 'die donkerbruine' merrie zelf.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:35

Een vriendin van mij heeft een A Welsh ter dekking staan.

Is een donker levervos. Als je meer info wilt moet je maar even p-en

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 13:59

Citaat:
Waar komt de creme gene in uw valk vandaan ? Welke kleur hadden de ouders van de valk ? Met deze informatie kan je een beetje puzzelen wat de genetisch kleur materiaal is van uw merrie, en dan weet je welke kleur hengst het meest geschikt zou zijn om bijvoorbeeld een valk terug te krijgen. Met uw valk merrie hebt je zowiezo 50% kans op een verdund gekleurde veulen.

Bedankt voor uw reactie.
Op die eerste vragen kan ik helaas niet antwoorden; ik heb mijn pony gekregen toen ik 9 was en ik weet alleen waar ze stond, aangezien mijn grootouders haar voor me hebben gekocht zonder dat ik dat van tevoren wist. Ik kan proberen haar vorige eigenaren te achterhalen.
http://groups.msn.com/_Secure/0WgD1AuEb ... 2585[/img]

Citaat:
Bijkomend info 'die donkerbruine' merrie draagt EEN zwart gene en EEN vos gene, en minstens een agouti gene (om bruin te zijn); zij is dus genetisch Ee A?
Dit betekend dat zij ook vos veulens kan geven, zeker als ze gekruist is met een vos (ee). Slaat dus niet terug op vader van de moeder maar op 'die donkerbruine' merrie zelf.

Dit vind ik echt onwijs interessant, ik zal me daar zeker in gaan verdiepen. Die donkerbruine merrie heeft dus een vos gegeven met blonde manen en dat laatste vond ik juist zo bijzonder. (Wat dat betreft dacht ik dat het terugsloeg op die palomino).
Ik heb mijn valk overigens met diezelfde hengst gedekt (koffievos dus, zijn ouders waren ook allebei koffievos) en daaruit is ook een vos gekomen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Opmerking, ik weet niet of dit van toepassing is, maar Amira heeft altijd een aalstreep. (Ik weet niet of dat vaker voorkomt bij vossen).

Dit is Olivia:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Goldie&Olivia samen:
Afbeelding

Familiefoto's v.l.n.r.: Amira, dochter van Goldie, moeder van Olivia, moeder van Ferry (en hij is weer een halfzus van Amira):
AfbeeldingAfbeelding

Tot slot nog foto's van Ferry:
AfbeeldingAfbeelding

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:15

He Mariekje, deze heeft waarschijnlijk te veel sokken?
Afbeelding

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 15:01

LOL Haha! nou die sokken zijn best sexy hoor Tong uitsteken...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:20

Neem eens contact op met Cayusejuhhh. Bij haar op stal staat een valkkleurig welsh(A dacht ik)-hengstje en haar merrie wordt dit jaar door die hengst gedekt. Misschien kan zij je verder helpen.

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 15:52

oke, thanks

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:57

als je een valk (1x verdunning) x valk (1x verdunning) doet, heb je kans op een dubbele verdunning, en dubbele verdunning van bruin (valk is enkele verdunning van bruin) is Perlino
Afbeelding

Palomino is de verdunning van vos, dus als je er een palomino op zet kan je ook weer die dubbele verdunning krijgen. Die dubbele verdunning krijg je nooit als je een hengst zonder dun factor neemt, dus een bruine, vos of zwarte.
Als jou merrie de doorgeeft krijg je dus: Valk x bruin = valk, Valk x zwart = Smokey, Valk x vos = palomino (even heel erg basis)

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:44

Hartelijk dank, perlino is ook best apart Lachen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:29

Ik weet wel een perlino Welsh A hengst in Noordeinde. Zelf heb ik een cremello Welsh A hengst. Pb maar voor meer info.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 06:15

Om eerlijk te zeggen twijfel ik of jouw pony wel een echte valk is, of hij dus het creme gen wel heeft.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:30

stef schreef:
als je een valk (1x verdunning) x valk (1x verdunning) doet, heb je kans op een dubbele verdunning, en dubbele verdunning van bruin (valk is enkele verdunning van bruin) is Perlino
Afbeelding

Palomino is de verdunning van vos, dus als je er een palomino op zet kan je ook weer die dubbele verdunning krijgen. Die dubbele verdunning krijg je nooit als je een hengst zonder dun factor neemt, dus een bruine, vos of zwarte.
Als jou merrie de doorgeeft krijg je dus: Valk x bruin = valk, Valk x zwart = Smokey, Valk x vos = palomino (even heel erg basis)

als je 2 keer een verdunning hebt kun je ook een cremello krijgen.
lopper heeft ook al bij nog een valk een cremello gegeven maar ook bij een palomino

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 11:35

Neonlight schreef:
Om eerlijk te zeggen twijfel ik of jouw pony wel een echte valk is, of hij dus het creme gen wel heeft.

Maar ze heeft die kleur toch?!? :S