merrie weer dekken na het veulenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

merrie weer dekken na het veulenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 13:32

Hoi,
Mijn Tinkermerrie is zaterdag bevallen, en we zitten eraan te denken haar weer te laten dekken. We hebben weinig ervaring met dracht enzo, maar de eigenaresse van de hengst raade het ons af om dit jaar haar weer te laten dekken. Omdat ze dan eerst een jaartje aan kan sterken.
Mijn merrie is 4 jaar, en heeft een gezond hengstveulen ter wereld gebracht. We hebben het er thuis nog niet over gehad, maar ik denk dat de eigenaresse van de hengst wel gelijk heeft, en we haar een jaartje niet laten dekken.
Nu ben ik benieuwd wat andere bokkers ervan vinden?
Hebben jullie merrie's die elk jaar gedekt worden?

Orame

Re: merrie weer dekken na het veulenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:19

Als de merrie gezond is is er weinig reden om haar niet opnieuw te laten dekken. Het is nog harstikke mooi vroeg in het seizoen.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:23

Ben het een smet mazzel-meid, of je merrie moet zo'n klap hebben gekregen na de bevalling.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:27

Ik zou niet in de veulenhengstigheid dekken, maar de maand daarop.

Voor de rest is een vierjarige gerust in staat twee jaar achter elkaar een veulen te krijgen. De vraag is wat je met het veulen wilt. Tegenwoordig wordt er veel gefokt, en raak je de veulens ook zo snel niet meer kwijt. Hebben jullie plek voor nog een veulen? Is het veulen voor iemand anders of voor jezelf?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:09

Ik denk niet dat we het volgende veulen zouden houden, die zou uiteindelijk verkocht worden denk ik.
M'n merrie zou wel weer gedekt worden door dezelfde hengst.
Bedankt voor jullie reacties!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:40

Is afhankelijk van je merrie om haar wel of niet direct weer te laten dekken.
Mijn ouders laten ze vaak 7 of 10 dagen na veulenen weer opnieuw dekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:43

Mazzel-meid schreef:
Ik denk niet dat we het volgende veulen zouden houden, die zou uiteindelijk verkocht worden denk ik.

Mocht het veulen niet verkocht kunnen worden (omdat hij wat mankeert, of niet te verkopen valt): kunnen jullie er drie onderhouden?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 17:19

Cassidy schreef:
Mazzel-meid schreef:

Mocht het veulen niet verkocht kunnen worden (omdat hij wat mankeert, of niet te verkopen valt): kunnen jullie er drie onderhouden?

ja zoals het er nu uitziet moet dat zeker lukken.
We hebben het er net nog eens over gehad, maar waarschijnlijk slaan we toch een jaartje over.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:59

Persoonlijk vind ik dekken na het veulen beter dan dekken voor het veulenen Schijnheilig (Tenzij het 11 maanden van te voren is natuurlijk Knipoog )

Onze oude merrie heeft in 17 jaar 15 veulens gehad. Niks mis mee dus. Denk er wel aan wat je met het veulen wil en of je het kan houden en zo nee, aan wie je het denkt te verkopen.

Tinkers lijken mij net zoals de Welsh een gezond ras, dus zullen ze wel gewoon jaar op jaar kunnen veulenen. Ik heb persoonlijk meer problemen met het dekken van een guste merrie (Bij ons kwamen geen merries meer op het erf zonder veulen én zonder DA verklaring dat de merrie schoon was). Een merrie met veulen is voor 99% zeker schoon.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:58

ik heb bij de stal waar ik rij altijd geleerd dat het het beste is om als je de merrie opnieuw wil laten dekken, om dat in de veulenhengstigheid te laten doen *ong. 10 dagen na veulenen*

Vooral bij het eerste veulen heeft de merrie een heel hechte band met t veulen en zal hierdoor meer vrouwelijke hormonen aanmaken, die er weer voor zorgen dat ze beter bevruchtbaar is.

Verder is een tinker een sterk ras. Het zal niet zo snel een klap krijgen na de bevalling van een gezond veulen. Als het veulen nu niet gezond was geweest en afgemaakt had moeten worden, dan kan het zijn dat de merrie wel n klap krijgt. Ze heeft dan een hele periode moedergevoelens gekoesterd en die worden dan binnen een niet natuurlijke periode meteen de pan in gesmoord...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:46

Wij verwachten in juni een veulen en we willen de merrie de maand erop weer laten dekken. Met het vorrige veulen heeft er 1 jaar tussen gezeten eer we de merrie weer lieten dekken. Als dit veulen een merrie is blijft ze is het een hengst dan is de kans groot dat we hem verkopen.