Veulen van 1 jaar gedraagt zich als volwassen dekhengst??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sasjuh89

Veulen van 1 jaar gedraagt zich als volwassen dekhengst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 19:03

Uster: Hengstje van 11 maanden.
Valetino: Hengstje van 9 maanden.
Sjoukje: Merrie van 3 jaar.
Jacquelien: Merrie van 11 jaar.

Uster staat gewoonlijk samen met Valentino in een weiland. En vandaag stonden Sjoukje en Jacquelien er ook bij. Sjoukje is hengstig en Valentino gedraagt zich als een echte dekhengst.

Als Sjoukje een onverwachte beweging maakt (ik joeg haar weg bij Uster, omdat ze naar hem trapt) is hij ineens heel alert. Zijn hoofd schiet omhoog. Hij raced showent naar Sjoukje toe en begint te hinniken. Hij snuift en 'bijt' in haar flanken. Hij schuift zn penis uit en probeert haar echt te dekken. Sjoukje laat alles toe (hengstig hea.. Tong uitsteken)

Uster doet dit helemaal niet terwijl hij 2 maanden ouder is.

Kan iemand me uitleggen waarom Valentino dit wel doet en Uster niet?
En vanaf wanneer kunnen hengstveulens merries dekken? (Dat ze dus ook echt drachtig worden?)

Alvast bedankt!
Groetjes Saskia

lizzy_lisa

Re: Veulen van 1 jaar gedraagt zich als volwassen dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:53

Het werkt het zelfde als bij mensen. De 1 is vlugger volwassenen (rijp)als de ander. Ik zou maar opletten want inprincipe kunnen ze vanaf dat ze zich als volwassene dekhengst gedragen daadwerkkelijk bevruchten. Wij spreken uit ervaring!!!! 2 jaar geleden heeft bij ons ook een 11 maanden tinkerhengst een tinkermerrie gedekt en daar is een prachtig veulentje uit geboren. (Was ook niet de bedoeling) achteraf vonden we dit niet echt erg. Dus je bent gewaarschuwd!!! Op dit moment hebben wij een een tinkerhengstje staan die wordt half mei 1 jaar oud, maar we zien aan zijn gedrag als we die bij een merrie zouden laten dat hij daadwerkelijk dekt dus let maar goed op!!!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:47

*Alert, Alert*......je hebt een potentiele piepjonge papa in de weide lopen!! Hij kan maar al te goed je merries bevruchten!! Mijn Paintlander wordt in mei ook 1 jaar en ik heb hem 3 weken geleden laten castreren, want hij toonde zich al echte vent tussen de drachtige merries. Nu staat hij sinds een paar daagjes tussen 'lege' merries en is al stukken rustiger.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:37

Oeps.. Tong uitsteken Dan moet ik toch maar eens met de fokker gaan praten,,, Tis de bedoeling dat Sjoukje onder één van de 4 hengsten van de fokker gaan. En niet onder een hengstje die in de opfok staat Tong uitsteken

Hm,, toch maar even uitleggen Knipoog