Zwarte merrie, welke hengst voor andere kleur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Zwarte merrie, welke hengst voor andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 11:45

Het zoeken werkt niet bij mij?

Ik heb een zwarte shet-merrie die ik graag wil laten dekken door een iets luxere pony (welsh oid). Maar ik wil graag een andere kleur eruit fokken.
Moet ik dan een palomino of valk (of schimmel?) o.i.d gebruiken omdat die een verdunningsfactor hebben?

De moeder van de merrie is zowiezo zwart, haar zusje was geloof ik een zwartschimmel of een stekelharige. Mijn vriend is geen paardenkenner en van wat hij mij uitlegde was het een grijze met zwarte haren, dus dit is wat ik er dan maar van maak..

Wie o wie kan mij helpen Haha! (en als je iemand weet met een leuke hengst, hij hoeft geen papieren te bezitten want deze merrie heeft het ook niet en het veulen blijft voor "eigen gebruik" word dus niet verkocht)

Nicole288

Re: Zwarte merrie, welke hengst voor andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:33

Palomino, valk of schimmel hoeven die kleur niet per se door te geven, èn kunnen zelf (in combinatie met jouw zwarte merrie) evt ook nog zwarte veulens geven.
Je kunt beter een hengst zoeken die homzygoot is voor agouti, maw, die als er zwart bij komt alleen bruine veulens geeft.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 14:56

Ik las het net op een site.
Hoe weet je dat een hengst homozygoot is voor agouti?
En als je zo'n hengst er op zet heb je dus kans op een smokey (zwart dus mét het creme gen?) of bruin?
Het word dus afwachten of er een ander kleurtje uit komt, ook omdat we niet weten wat de kleuren van verdere ouders van mijn merrie zijn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:59

Cremmelo of perlino heeft een dubbel creme gen, dús kleur garantie. Zelfde geldt voor few spot (appaloossa)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:19

Als je eigen merrie homozygoot voor zwart is krijg je altijd een zwart-kombinatie kleur. Je kunt laten testen op homozygoot.

Als je kiest voor een palomino heb je kans op zwart-vos*-palomino*-smokey black. Mocht de vader ook nog een agoutidrager zijn, dan is ook bay(bruin) en buckskin (valk) een mogelijkheid.
*Valt af bij homozygoot-zwart.

Wil je gegarandeerd een 'gebleekte' kleur dan moet je idd keizen voor een cremello/perlino hengst.
Dan krijg je:
Palomino - buckskin - smockey black

Als je een schimmel neemt, heb je 50% kans op een blauwschimmel of vosschimmel (als de hengst het vosgendraagt). Of 100% als de hengst homozygoot is voor schimmel.

Verder heb je nog de mogelijkheid van roan: blueroan-bayroan-redroan* mits de vader een roan is én het ook doorgeeft.
Valt af als de merrie homozygoot is.

Ook kun je kiezen voor iets bonts Lachen als je een homozygoot-bonte neemt heb je altijd bont.
Neem je iets met veel sabino (veel wit) dan heb je ook grote kans op hoge witte benen en een brede bles.

Keus genoeg lijkt me, maar zekerheid kan niemand je geven Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 17:23

Bedankt sugarmiss Lachen
Dan is er inderdaad keuse genoeg!
Hoe gaat dat testen op homozygoot in zijn werk dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:52

In principe is het opsturen van een paar staart- of manenharen (met wordtel) voldoende.
Bel het Van Haeringen Lab. in Wageningen eens voor de kosten etc.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:41

Sugarmiss schreef:
In principe is het opsturen van een paar staart- of manenharen (met wordtel) voldoende.
Bel het Van Haeringen Lab. in Wageningen eens voor de kosten etc.

20 a 30 haren uit de manenkam trekken, met wortel. In een plastic zakje doen en op het zakje aangeven om welk paard/pony het gaat. Op de site van vHaeringen laboratorium een aanvraagformulier uitprinten, invullen en samen met het haarmonster opsturen.
Uitslag binnen 10 werkdagen en de kosten zijn 70 euro (incl).
(heb het afgelopen feb ook laten doen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 08:11