Afscheiding tijdens dracht (foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peeky

Afscheiding tijdens dracht (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 08:58

Dit zijn de feiten:

Elfie is vorig jaar 3 keer gedekt door een hengst van buitenaf, zonder resultaat want ze werd telkens weer hengstig. Begin september kocht ik Samba, hij kwam en er werd meteen een paar dagen gedekt, waarna ze niet meer hensgtig is geworden. Scannen vind ik zinloos bij mini's, zeker nu ik een hengst en een merrie heb die altijd bij elkaar staan, dus ik zie wel wat er gebeurt.

Maar toen....nu, op -als het vorig jaar raak was- ruim 7 maanden dracht, zag ik ineens een roodachtig vocht op Elfie's billen zitten en wat bloedspoortjes langs haar vulva, zie foto. Ik dacht meteen aan een miskraam, want zo ging het bij Eileen ook. Met het verschil dat ik haar niet meer hengstig heb gezien en dat ik de wei en stal na heb gelopen, maar niets heb gevonden. Ik vroeg me dus af of merries dit soort afscheiding kunnen hebben tijdens een dracht. Zit nu maar te tobben en heb er zelf nog weinig ervaring mee en verstand van, dus het leek me beter om deze kwestie even aan de ervaren fokker op Bokt voor te leggen Lachen

Hier de foto, net gemaakt:
Afbeelding

peerdjuh

Re: Afscheiding tijdens dracht (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:05

laat een dierenarts komen die even kan scannen of bel naar een dierenkliniek en leg dit uit dan weten zij wel of het een veulen word ja of nee Knipoog

gr. peerdjuh

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 09:16

Nou, dat doe ik dus juist niet, want dat veulen komt toch wel nu ze dag in dag uit bij een hengst staat Rolleyes

Het is dus alleen de vraag of er dit jaar nog een veulentje komt of dat het gezien deze omstandigheden volgend jaar wordt Lachen

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:15

Volgens mij kan bloed uit de vulva wel als de merrie al de bevalling nadert (ook wel een paar weken ervoor), maar het lijkt me niet goed als de merrie pas 7 maanden drachtig is. Mijn merrie verliest de laatste tijd wat slijm, daarover heb ik de DA gebeld en zelfs met dat slijm moet ik nu oppassen omdat het kan duiden op een infectie, vooral als het gaat stinken. Bloed lijkt me nog een gradatie erger dan slijm, dus ik zou wel de DA even bellen als ik jou was, dan heb je tenminste zekerheid.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:19

Als ik jou was,zal ik even met een da bellen en het probleem
voorleggen.
Want het kan ook een ontsteking aan de baar moeder betekenen ,wat misschien te verhelpen is met antibiotica.

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:16

peeky schreef:
Nou, dat doe ik dus juist niet, want dat veulen komt toch wel nu ze dag in dag uit bij een hengst staat Rolleyes

Het is dus alleen de vraag of er dit jaar nog een veulentje komt of dat het gezien deze omstandigheden volgend jaar wordt Lachen

Dat er een veulen gaat komen lijkt mij dan ook. Maar nu kan er toch iets goed mis zijn. Misschien loopt het veulen en ook de merrie wel gevaar.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:28

Mijn merrie is over 13 dgn uitgerekend en zij heeft dit (echt precies het zelfde, zo te zien )ook al een paar maanden.
Ik heb toch voor de zekerheid de DA laten komen en hij heeft haar goed onderzocht en die zei dat niks aan de hand was en dat er ws een klein adertje is gesprongen.
Dat dacht ik zelf ook wel,want dat veulen voelde ik gewoon bewegen, maar ik werd toch onzeker.
Nu een paar maanden verder en echt tegen het einde, ziet het er nog steeds het zelfde uit en het veulentje beweegt nog steeds veel.
Als je het echt niet vertrouwt laat je gewoon een dierenarts komen.