IJSlanders uit ijsland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

faxa

IJSlanders uit ijsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 08:38

hoi,
faxa komt uit ijsland en da vind k heel leuk maar ze heeft een puntje van der oor. dat hebben ze in ijsland gedaan als kenmerk ofzo want ze leefde daar in het wild. maar hebben jullie ijslanders ook een kenmerk ofzo van IJsland (komen ze ook van IJsland) en dan nog wat. faxa heeft dus een stukje van der oor maar nu vind ze het ook heel vervelend als k aan haar oor zit. maar soms zit er ook vuil in zoals zand en dat komt dan in het puntje van haar oor haar maar dat krijg k er ook moeilijk uit. hebben jullie een tip voor mij hoe k haar oor dan wel goed schoon kan houden??

alvast bedankt naomi

Cowgirl

Re: IJSlanders uit ijsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:43

Citaat:
faxa komt uit ijsland en da vind k heel leuk maar ze heeft een puntje van der oor. dat hebben ze in ijsland gedaan als kenmerk ofzo want ze leefde daar in het wild.

Het paard brengt zijn jonge jaren door in de bergen. Met name de zomer maanden. s;winters worden ze weer naar huis gehaald.

Omdat de boer zijn paarden terug moet kunnen vinden wanneer alle paarden uit de bergen worden gedreven geven ze hun paard een merk.
Bij jou paard is dus een oormerk gegeven.

Toen ikzelf op Ijsland was zat ik ook paarden lopen met een rood plakbandje in de staart gebonden.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:40

ik heb mijn ijslander bij de fokker vandaan .... maar die heb ook paarden uit ijsland en had ook een stukje van der oor er af .. (ook zoon kenmerk )

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:39

Babar is geen importijslander maar heeft er ook een hekel aan als je aan zijn oren zit. Met heel veel geduld lukt het, vanaf zijn hals steeds dichterbij het oor komen en zodra hij in verzet komt weer een stukje terug naar waar het wel goed ging.

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:01

Hey ey,

mijn IJslander komt ook van IJsland. Heb bij hem nog hapjes uit oren ontdekt Tong uitsteken ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:04

Mijn ruin mist inderdaad ook een stukje oor. Iedere fokker die op die manier merkt binnen een bepaald gebied brengt een andere knip aan in het oor. Ook links of rechts maakt uit. Het gevolg is dan wel dat veel import IJslanders met knip het dus niet goed vinden dat je aan zijn oren zit! We hebben hier op stal ook een paard met een vriesbrandmerk.... Wat ik naast gruwlijk ook nog eens geen gezicht vind. Zij heeft een kleine H naast haar schoft. (Frá Höskulstödum). Een andere merrie van dezelfde stal van dezelfde leeftijd heeft dit brandmerk echter niet....? Met name grote nummers onder de manen zijn geen pan en uiterst pijnlijk....

Tegenwoordig hebben we de chip... betekent wel dat je alles wat op elkaar lijkt moet scannen voor je het goede paard hebt... Vandaar dat ik bont zo geweldig vind.... Er is nooit een 2de van!

Groetjes [***]

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:43

ik heb 3 verzorg ijslanders super gaaf. ze heten: Kvika (de oudste) Reifur(hengst en veulen van Kvika) en Fjodra(bijna 1 en ook een veulen van Kvika)ik weet alleen niet of ze echt uit ijsland komen, ik denk het niet maar ze zjn wel super lief en gaaf

maartju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:03

rubin komt niet van ijsland (is daar trouwens wel verwekt Haha! ) maar eydis, een weidegenootje van hem komt wel van ijsland, en ze heeft onder haar manen een vriesmerk. Daar zijn de haren dus wit, i/d vorm van wat letters en getallen.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 18:15

ow ja maar weten jullie nog wat wat k dan kan dan zodat k wel aan faxa haar oren kan zitten??

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:15

geen iedee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:27

Je zou een Join-up kunnen doen. Begin met rond laten gaan in een longeerkraal. Zoveel mogelijk van richting laten veranderen en laten stoppen. Weer opjagen (veel tempowisselingen, ze moet op jou reageren) en weer van richting laten veranderen totdat je paard met haar hoofd gaat zakken, de oren naar je toe draait en gaat kauwen.... Zodra je dit ziet, is ze bereid jou als de "meerdere" te erkenen. Vervolgens zelf stil blijven staan. Als je paard nu stopt moet ze in 1 rechte lijn naar je toe komen en mag ze je naderen tot op ongeveer 1 meter. Ze moet respect hebben voor jouw ruimte. Daarna stap je op haar af. Om je paard heen lopen en overal aanraken met 2 handen. Ook langs de benen omhoog/naar beneden. Als ze niet stil blijft staan, weer opjagen en voorgaande herhalen tot je je paard overal aan mag raken. Zelfs haar hoofd en haar oren. (de join-up is gelukt als ze volkomen stil blijft staan als je haar overal aanraakt en als ze als je als je langs haar hoofd looopt en je loopt weg ze als een pup achter je aan wandelt...).

Groetjes [***]

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 16:27

oke bedankt!

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:10

Wij hebben vorig jaar onze zilverappel Silfurskotta uit IJsland laten komen (veulent in juli van Skorri fra Gunnarsholti) . Zij heeft een brandmerk op haar rug. Van de zomer komt er nog eentje: Skak, maar die moet eerst gedekt worden.