- Je veulen moet je aanmelden bij het stamboek inderdaad, zeker als je er een papier bij wilt hebben.
- Zo snel je een Welsh pony op je naam hebt staan ben je automatish lid van het Stamboek en ontvang je (weet ik niet precies vroeger was dat In de Strengen met Welsh bijlage)
- Een eigen stalnaam hoeft niet, mijn pony heette ook gewoon Kelly en meer niet.
What's in a name NWPCS = Nederlands welsh pony & cob stamboek WPCV = Welsh pony & cob vereniging
Het lijkt dus alsof je gelijk hebt, een vereniging en een stamboek, maar toch zijn BEIDE erkende welsh-stamboeken, waarbij het WPCV wat meer nadrukkelijk de richtlijnen van het (engelse) moederstamboek volgt.
Je kunt je veulen dus bij een van beide aanmelden voor paspoort/papier en het maakt op zich niet uit bij welk stamboek. Wel is het zo dat over het algemeen de tarieven bij het WPCV een stuk lager liggen. Natuurlijk zijn er wat verschillen, maar voor de meeste mensen zullen die niet van belang zijn/worden. Mocht dit in de toekomst toch zo blijken te zijn, dan is een en ander ook in de toekomst uitwisselbaar tegenwoordig.
TequilaRos als je een paard laat overschrijven bij een stamboek betekend dit niet dat je automatisch lid bent van het desbetreffende stamboek. Dan krijg je te maken met koppel-verkoop en dat is bij de wet verboden.
@Greetje: is dat zo? Ik kan me niet anders herinneren, als dat toen ik mijn pony overschreef op mijn naam en voor mijn paard geld precies het zelfde, gewoon lid werd van eerst de Welsh en daarna van het KWPN. Er is niemand die gevraagd heeft of ik misschien ook lid wilde worden, dat was ik gewoon.
XXXX2015
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-05 13:43
[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Ook als je je pony bij de WPCV registreert kan je meedoen met NWPCS keuringen, dan moet je zelf alleen wel lid van het NWPCS zijn. Daarnaast organiseert de WPCV ook keuringen. Maar voor papieren maakt het dus niet uit welke van de twee je kiest, beide zijn officieel erkende stamboekverenigingen. Ik zou gewoon kijken welk beleid jou het meest ligt en welke sfeer je het meest aanspreekt en wat je verder dan nog voor criteria hebt!
Dat geldt dan wel alleen voor jeugd tot 3 jaar. Vanaf 3 jaar worden de merries gemeten en veterinair gekeurd voor opname in het hoofdstamboek. Met een 3 jaar of oudere merrie kun je dus alleen deelnemen als ze geregistreerd is of wordt geregistreerd bij het NWPCS.