Dringende vraag over drachtig worden en leeftijd en zo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Dringende vraag over drachtig worden en leeftijd en zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 20:02

Hoi,

Ik heb een nogal dringende vraag! Koe

Mijn merrie jaarlinger van nu PRECIES een jaar oud (ze is jarig vandaag!) staat in een wei, waar sinds een dag of 4 plompverloren een hengstveulen bij in is geparkeerd. Boos! Boos! Boos!

Nu vond ik dat eerst niet zo alarmerend, dat hengstje is nog geen jaar oud dus (is van mei). Maar ... ik zie hem dus wel constant op de 2 merrie jaarlingers springen en flink z'n best doen.

WIE WEET PRECIES hoe het nou zit met drachtig worden van jaarlingers?

Ik heb het dus de DA gevraagd, en die zei letterlijk "haal ze maar snel uit elkaar want het komt WEL voor dat een hengstje dan kan dekken". Maar volgens een andere DA kan dat pas als de balletjes ingedaald zijn bij het hengstje. WEER een ander zei nee hoor, dat maakt niets uit, ook zonder ingedaalde ballen kan een hengstje al dekken. Het is een uitzondering maar het kan wel. Ik heb eens goed gekeken maar kan dus niet zien of hij'm omhoog krijgt of niet.

Dus wie heeft er ervaring mee? Als ik het niet zeker kom te weten schiet er niets anders over dan haar later toch maar voor de zekerheid te laten scannen. Maar ja, dan laat ik me wel op kosten jagen, terwijl het mijn hengstje niet is, en ik ook niet om dit probleem gevraagd heb.

Hoe jong is de jonste merrie hier die gedekt is (en drachtig werd?). Verschilt dit ook nog per ras? Of mijn merrietje hengstig is, kan ik niet met duidelijkheid zeggen. Ik weet het niet zeker, zou kunnen.

Wil ik allemaal ERRUG graag weten nu!

silloouuhh

Re: Dringende vraag over drachtig worden en leeftijd en zo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:28

Ik zou ze uit elkaar houden. Ik had vorig jaar twee jaarling hengsten (11 maanden) bij drie drie jarige merries inlopen. Toen ik zag dat een jaarling op een driejarige had gezeten heb ik ze uitelkaar gehaald. Ik heb toen de dierenarts gebeld. Hij zij meestal zijn ze vruchtbaar als ze ongeveer 1,5 zijn maar sommige zijn dit met een jaar of zelf 11 maanden. De merrie is vervolgens onderzocht en was wel bevrucht. Dit vruchtje is afgespoten en vervolgens is ze door (een gewenste hengst) gedekt. Ik denk dat als een hengst met een jaar vruchtbaar kan zijn dat dit bij een merrie ook zo is.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:29

Ik weet het zelf ook niet precies, maar ik zou het risico niet lopen...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:29

Een hengstenveulen KAN vruchtbaar zijn vanaf 6 maanden oud !!
Een merrieveulen (jaarling) kan vruchtbaar zijn (lees hengstig worden) vanaf het voorjaar van haar 1e jaar !!
Combineer de twee .... en je krijgt een ongewenst dracht die niet ongevaarlijk is voor de merrieveulen.

Een hengstenveulen hoort niet in dezelfde wei te lopen met jonge merries mits je geen veulens wil.
Het gaat er ook niet om dat hij wel of niet vruchtbaar is en misschien ze drachtig maakt, het gaat er ook om dat hij ook flink wat schade kan aanbrengen aan de jonge merries o.a. door zijn over enthusiasm en onkundigheid (immaturity)!!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 20:35

Bedankt voor de antwoorden maar jeetje mina daar schrik ik toch wel van hoor.

Eentje dus zeker drachtig van een hengstje van 11 maanden? Tsja, zo oud is deze ook dus. In elk geval: morgen gaat ze subiet uit de wei dus!

Maar eh, dan kan ik haar voor de zekerheid toch maar laten scannen door de DA. En wie gaat dat potverdorie betalen??? Ik heb meteen al gezegd dat ik er niet blij mee was dat dat hengstje er bij in stond, hij schopt en trapt behoorlijk van zich af namelijk.

Wie weet hoe dat zit met die ingedaalde ballen? Is het inderdaad zo dat de ballen dan eerst ingedaald moeten zijn?

Wie weet hoe duur een scan is? Ik overweeg om haar dan de rekening maar te sturen, ik vind dit te zot voor woorden, ze zou toch beter moeten weten dan dat beest er zo maar bij te zetten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 20:37

Peterina schreef:
Een hengstenveulen KAN vruchtbaar zijn vanaf 6 maanden oud !!
Een merrieveulen (jaarling) kan vruchtbaar zijn (lees hengstig worden) vanaf het voorjaar van haar 1e jaar !!
Combineer de twee .... en je krijgt een ongewenst dracht die niet ongevaarlijk is voor de merrieveulen.

Een hengstenveulen hoort niet in dezelfde wei te lopen met jonge merries mits je geen veulens wil.
Het gaat er ook niet om dat hij wel of niet vruchtbaar is en misschien ze drachtig maakt, het gaat er ook om dat hij ook flink wat schade kan aanbrengen aan de jonge merries o.a. door zijn over enthusiasm en onkundigheid (immaturity)!!

Mag ik vragen hoe je dit weet? Staat het ergens in een artikel, heb je het van de DA?

Ik wil nl de eigenaar van dat hengstje erop aanspreken en hem de rekening van die scan sturen, maar dan moet ik 't wel even kunnen "bewijzen" natuurlijk dat het wel kan (dekken).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:23

Al meer dan 35 jaar ervaring met paarden fokken (hoofdzakelijk engelsvolbloeden, arabieren en warmbloeden) Bloos !

Ik weet persoonlijk van een geval (op renpaard stoeterij) van een 6 maand oud hengstenveulen die zijn eigen moeder (24 jarige) 'besprong" en bevruchtte ... deze hengstje was al een "kleine mirakel" voor die merrie (was al 5 jaar gust geweest) maar de jaar daarop liep er weer een veulentje bij ! De eigenaar had het hart niet voor om de merrie te laten aborteren - wou de risico niet aan.

Er bestaat zeer weinig nederlandstalig documentatie over het onderwerp van hengst vruchtbaarheid, en dan hebben ze het meestal over 'oudere' dekhengsten, geen jaarlingen. Er is wel wat engelstalig informatie te verkrijgen.

Sperma wordt gemaakt net onder lichaams temperatuur dus in een ingedaalde scrotum (teelbal), deze sperma zijn vruchtbaar zwemmers! Sperma die gemaakt wordt in een niet-ingedaalde teelbal is van minder kwaliteit en -meestal- niet vruchtbaar ... maar pas op er zijn altijd uitzonderingen en je hebt maar een van die zwemmertjes nodig !!
Over het algemeen wordt aangenomen dat een hengstenveulen pas vanaf een jaar vruchtbaar is (let op de uitzonderingen!) en ook wordt aangenomen dat de teelballen ingedaald moeten zijn.
Wat betreft het indalen ... bij jonge hengsten zijn de ballen net pingpong balletjes ... op en neer, welletjes nietjes, ze zijn er en dan weer niet. Dus als je ze vandaag niet ziet, wil het niet zeggen dat ze niet ingedaald zijn! Meestal wordt geacht dat tegen 3 jaar de ballen wel volledig ingedaald moeten zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:49

OK, erg duidelijk. Bedankt.

Hier word ik dus niet vrolijk (en erg pissig) van, want de eigenaar in kwestie is notabene zelf dierenarts. Vandaar dat ik me in eerste instantie ook liet overbluffen door die info van niet ingedaalde ballen en dat het dus geen kwaad kon.

Zoals mijn man al zei, diploma zeker bij een pakje roomboter gekregen.

Ben ERG boos dus nu. Dat zou hij toch ook moeten weten? En als je twijfelt, dan neem je dat risico toch helemaal niet?

Maar heb inmiddels een andere stal geregeld, dit soort grappen wil ik dus absoluut niet!!! Morgen gaat ze daar meteen weg en over 2 weken gaat mijn andere paard ook weg (die inmiddels iets van 15 wonden en wondjes heeft van het "speelse" gedrag van dat hengstje).

Ik kan haar helaas nu niet apart zetten, anders had ik dat wel gedaan natuurlijk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:01

Kan me voorstellen dat je kwaad bent. Dit spul hoort niet bij mekaar te lopen, zoals Peterina al heeft uitgelegd. Je verhuizing naar een andere stal vind ik dus heel terecht.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:13

Super dat je haar gaat verhuizen. Een scan kost niet zoveel. Daar zou ik het niet om laten. De kans is klein dat ze bevrucht is maar stel je voor.
Bij de driejarige merrie die door het hengstje (die van 11 maanden Clown ) gedekt was is het vruchtje vorig jaar eraf gespoten. Ik wou geen veulen uit deze combi. Ze bevalt dit voorjaar van wel maar dan van een andere hengst Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:25

Een jaarling merrie die drachtig raakt? Nog nooit van gehoord, volgens mij aborteert het lichaam zelf dan wel het evt.vruchtje. BIj twee jaar is de kans wel een stuk groter dat ze drachtig kunnen worden. Echter het risico moet je niet lopen en vind het behoorlijk laks van diegene die het hengstveulen erbij heeft gezet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 06:53

Ja, ze is precies een jaar (hiep hiep hoera! Clown )
Maar er loopt een merrietje bij dat even oud is, iets jonger zelfs nog, en die is duidelijk zo henstig als wat dus! Dan kan ze toch ook drachtig raken? Ik kan het van mijn eigen merrietje niet zo goed zien of ze hengstig is nu, maar ik heb het idee van wel.

Ik denk dat ik haar dus het beste kan laten scannen, maar dan liever iets later, omdat de kans groot is, dat het vruchtje het dan toch niet redt? Ik laat haar dan sowieso scannen, de vraag is alleen wanneer. Mocht ze drachtig blijken, reken dan maar dat ik de rekening daarvan aan de eigenaar van dat hengstje presenteer.

Vanmiddag verhuis ik haar dus, tis allemaal geregeld nu, en ik hoop dat ik dan nu eindelijk een stal heb, waar :
* A) gedaan wordt wat er aan verzorging gevraagd wordt (en niet ja zeggen maar nee doen).
* B) uit gegaan wordt van het paard en niet van wat het makkelijkste is
* C) verantwoordelijk met de paarden omgesprongen wordt (dus niet zomaar een hengstje erbij in zetten).

Ik ben het eerlijk gezegd zo ZAT, dit soort dingen. Ben dus nu ook op zoek naar een eigen wei, want volgens mij heb je op elke stal dit soort gedoe.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:03

ZoekStalling schreef:
Ik ben het eerlijk gezegd zo ZAT, dit soort dingen. Ben dus nu ook op zoek naar een eigen wei, want volgens mij heb je op elke stal dit soort gedoe.

Het lijkt idd wel alsof het overal wel WAT is Ach gut ... misschien dat je een speciale opfokstal kunt regelen. Daar lopen de groepen normaal gesproken (!!) op leeftijd en geslacht bij elkaar.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 09:10

[/quote]
Het lijkt idd wel alsof het overal wel WAT is Ach gut ... misschien dat je een speciale opfokstal kunt regelen. Daar lopen de groepen normaal gesproken (!!) op leeftijd en geslacht bij elkaar.[/quote]
Nou, ik heb nog een paard, en ik wil graag vanaf het begin met dat veulen wat leuke dingen doen, dus haar laten inscharen of zo is niet echt een optie. Dan moet ik 2 adressen bij langs om iets met de paarden te doen.

Tijdelijk zou´k het kunnen overwegen, maar zo te zien, heb ik nu beide paarden alweer goed onder dak, dus ik ga eens kijken hoe goed dit adres bevalt. Komt er nog een leuk weiland voorbij, dan kan´k dat altijd nog onderzoeken of dat geschikt is.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:15

bij ons heeft 2 jaar geleden een 8 maanden jonge fries een merrie gedekt en bevrucht, het vruchtje was gelukkig niet goed en is afgestoten.de merrie was toen 22 en we vonden dat toch echt te oud....maar hij kon het dus al wel!!!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:29

owww ik heb ook een mooi verhaal.

Waar mijn 2 twenters staan loopt sinds een half jaartje een fjorden merrie bij. Ze heeft altijd in een hele grote fjorden kudde gelopen met merrie en hengsten door elkaar.
Nu was ze verkocht en kwam ze bij onze twenters staan (ook merries)

Ze word in Juni 2 jaar oud. Ze is gister bevallen van een veulen. Ze werd wel dik enzo maar ze kreeg ook veel voer. En deed niks enkel eten en eten. Dus op den duur was ze heel onrustig en dacht de eigenaar aan koliek vervolgens staken de pootjes er al uit en is ze bevallen. Alles is goed gegaan en zorgt er goed voor maar ze is nu nog geen 2 jaar en al moeder..
Ze is gedekt door een leeftijd genootje

Dus het kan echt.

Zou ze snel uit elkaar halen..

Het zal zeker verschillen per hengst waneer die vruchtbaar is enkel als hij al continu op je merrie springt pff nou ik hoop voor je dat het nog niet gebeurd is..!!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 04:36

Ai ai ....

Heb ook nog een veulenopfokbedrijf gebeld, en die zeiden precies hetzelfde, het kan dus WEL. Het hangt blijkbaar een beetje van 't paard in kwestie af, hoe vroeg hij er al zin in heeft.

De jongste merrie die daar gedekt (en bevrucht) was, was trouwens 1,5.

Maar 1 jaar kan dus ook merk ik!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:44

Tjee Liekjuh, nog geen twee en dan een veulen! Gelukkig dat dat allemaal goed is gegaan; hopelijk heeft de merrie er niks aan over gehouden. Ik heb vorig jaar een tweejarige drachtige merrie gekocht die nu dus een veulen heeft (ze wordt eind mei 3). Lichamelijk ging dat allemaal prima, maar ze snapt niet echt veel van het moederschap. Misschien ook deels haar persoonlijkheid, maar toch ook zeker de leeftijd (ze is een laatbloeier).

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:13

Mac schreef:
Tjee Liekjuh, nog geen twee en dan een veulen! Gelukkig dat dat allemaal goed is gegaan; hopelijk heeft de merrie er niks aan over gehouden. Ik heb vorig jaar een tweejarige drachtige merrie gekocht die nu dus een veulen heeft (ze wordt eind mei 3). Lichamelijk ging dat allemaal prima, maar ze snapt niet echt veel van het moederschap. Misschien ook deels haar persoonlijkheid, maar toch ook zeker de leeftijd (ze is een laatbloeier).

Dat zie je nu ook idd bij dit paardje. Ik ken het beesje nog maar een half jaar en sluiten zich ook af van de groep elke keer. Nu weten we waarom dus.

Maar ze weet dus niet zo goed wat ze er mee aan moet. Ze zorgt ervoor laat hem drinken enz. Maar verder is ze zelf ook nog jong. De eigenaarresse heeft er net een 3 weken geleden verkocht. Dus diegene die haar gekocht heeft krijgt er ook ipv 1, 2 paarden.
En idd hopelijk houd ze er niets aan over.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:18

Ik ken dus ook een merrie die nog voor haar tweede beviel van een veulen. Had ook bij een leeftijdsgenootje gestaan.
De merrie was van juni, het veulen is geboren in april. Die is dus gedekt op 11 maanden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 14:44

Hoi

Oei oei oei ....

2 Juni wordt ze gescand.
En dan maar hopen dat het niet raak is geweest!
Als wel, tsja, dan zit er toch niets anders op dan haar zo'n spuit te laten geven; ze is te jong vind ik, bovendien kan ik niets met een veulen, het is ook nog een oerlelijk beest dat haar gedekt heeft met een k*-karakter, en op de koop toe is ze ook nog niet helemaal tiptop in gezondheid op het moment dus een drachtigheid wil ik haar sowieso om die reden al niet aandoen.

Duimen dan maar ...

robbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:10

Ja precies, veel succes ermee!!! Ik hoop voor je dat ze niet drachtig is...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 05:07

Even ter afsluiting van dit topic ...

Ze was gelukkig NIET drachtig !

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:30

Wat Peterina schrijft is helemaal waar. Ik spreek ook uit eigen ervaring. Wij hebben Tinkers en bij ons heeft onze Lizzy met de 2,5 jaar ook haar eerste veulen gekregen we hadden haar drachtig gekocht zonder het te weten. Alles is wel goed gegaan hoor. En in 2001 hebben we zelf mee gemaakt dat een hengstje van 9 maanden oud was uitgebroken uit de wei en die heeft een merrie gedekt en was inderdaad drachtig. Super leuk veulen was het geworden achteraf maar het was echt niet de bedoeling. Dus let zeer goed op het is WEL mogelijk.