Waken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Waken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 15:02

Nu het bijna zover is,
zal er binnenkort ook gewaakt moeten gaan worden.
Daarom heb ik een paar vraagjes Clown

1. Wie van jullie heeft het wel eens gedaan?
2. Hoe was dat?
3. Hoe lang duurde het?
4. Hoe deed je het met je werk en/of school?
5. Waar moet je op letten?

Zou er graag antwoord op krijgen.

Groetjes Lachen

IngLio

Re: Waken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:06

Een echte all-round waker ben ik niet hoor, maar ik heb 1 avondje bij mijn merrie gezeten. Van 22:30 tot 00:00. Toen kreeg ik in de gaten dat er die nacht echt niets zou gaan gebeuren en ben ik weer naar huis gegaan.

Hoe was t? Nou uh saaaaaaaai... Zit je daar in je eentje op stal met snurkende jaarlingen achter je (hahaha)

Duurde dus niet zo lang en het was op een vrijdag, dus hoefde de volgende dag helemaal niks.

Op letten? De avond dat mijn merrie veulende was ze erg onrustig, op de poetsplaats staan draaien en graven, een lege andere stal omgeploegd en proberen te liggen. Dat was om 20:30
Melk aan de tepels.

Om 22:00 naar stal gebeld om te vragen hoe ze erbij stond.
Om 22:15 stond ze te zweten (lees: dampen van t zweet) en ging ze liggen en begon eigenlijk direct met persen.
De buik trekt heftig samen en mijn merrie kreunde en zuchtte zwaar. Zware ademhaling.

Om 22:45 VEULEN!

Maar helaas zijn we er hier in de kraamstal achter dat iedere merrie ons voor de gek kan houden en iedere merrie het lekker heel anders doet! Zodat je als baasje eigenlijk toch niet weet wanneer het komt, tenzij je er op tijd bij bent... of een camera in de stal hebt hangen...

Dus ik wens je heel veel succes.
Maar 1 tip, ga niet te vroeg waken. Dat kost jezelf veel energie en het veulen komt er niet eerder van, maar juist later omdat de merrie het kan ophouden als je in de buurt bent. Gun haar zolang mogelijk rust!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:19

Ik heb de eerste keer 5 weken (!!!) in een caravan op stal geslapen. De merrie bleef maar doen alsof en als wij dan een keer besloten naar huis te gaan, werden we van stal gebeld omdat ze het dit keer écht ging doen. Niet dus Gestoord ...

Dit jaar hebben we de twee merries thuis onder de camera gehad. Dat werkt het makkelijkst. Je kunt de merrie observeren zonder dat je haar stoort. Zo kun je gedragsveranderingen zien en kun je het zien als de bevalling begint. We zijn tot nu toe dus ook bij alle bevallingen aanwezig geweest.

De laatste veranderingen die ik bij de merries heb gezien vlak voordat ze veulenden waren:
- staart van zich af dragen (overdag voor de bevalling)
- zich afzonderen (overdag voor de bevalling)
- met de neus langs de benen wrijven (dag van de bevalling)
- rondjes lopen in de stal (paar uur voor de bevalling)
- schrapen (vlak voor de bevalling)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:56

Ik had geluk Lachen .
Mijn merrie stond op een pensionsstal, waar ze veel ervaring met veulens en geboortes hadden.
Ik had dat weekend een clinic (2 km daar vandaan), maar mocht het "zover" zijn, zouden ze meteen bellen.
Toen ik naar huis wilde gaan na de clinic, belde ze me op: "ga je spullen maar halen, Ynskje kegeld!"
Ik heb een VW Sharan en daar had ik de achterstoelen al uit gehaald en het luchtbed er in gelegd.
Jaike is in juli geboren en toen was het vreselijk warm. Ik kon dus lekker met een drankje en een boek buiten zitten, voordat ik de auto in kroop Knipoog . De auto stond op zo´n manier voor de openstal, dat ik het vanuit mijn "bed" ook mooi in de gaten kon houden. Ik hoefde Ynskje op die manier dan ook ´s nachts niet steeds te storen om te kijken of "het" al begon.
De eerste nacht ging voorbij, zonder veulen. Volgens de eigenaresse van de stal, Lisa, kon ik ´s ochtends wel even naar huis rijden om te douchen. Dat heb ik gedaan en daarna ben ik meteen weer terug gegaan naar de stal.
De volgende avond kwam een stalgenootje mij gezellig met een glaasje wijn gezelschap houden, Lisa was er en even later kwam mijn man ook.
Tegen een uur of 11, wilde mijn man & stalgenootje naar huis gaan en ging Lisa nog even bij de andere moeders met veulens kijken. Ik keek bij Yns of alles okay was. Ik bemerkte dat ze zweette en dat d´r rug omhoog ging Lachen . Mijn man en stalgenootje, waren na mijn melding dat Yns zweette, natuurlijk niet naar huis gegaan Knipoog .
Ik Lisa meteen geroepen! We hebben de deur van de openstal dicht gedaan, Yns ging liggen en 15 min. later was Jaike er Lovers .
Natuurlijk heb ik die nacht ook nog op stal geslapen Knipoog . Ik had dus 2 relaxte avonden toen ik zat te wachten op het veulen Lachen .