Anya schreef:Met dit soort verhalen zou je wel iets moeten kunnen Sarabande. Niet persé jij. Maar fokkers in het algemeen. Die fokken toch vooral om betere paarden te maken... Maar het plaatje waaraan die betere paarden moeten voldoen, qua uiterlijk en karakter dus kon wel eens niet passen bij het gemiddelde ruitertalent van de gemiddelde ruiter. Of de betreffende ruiter kan wel rijden, maar niet met paarden omgaan (zie je ook nog wel eens langskomen als combi). Ik heb niet voor niets het voorbeeld van de Friese hengst aangehaald. Die staan toch bekend als gemakkelijk.
Nou zullen jullie fokkers dan zeggen.. wij fokken voor ruiters goede paarden, maar wij kunnen er niets aan doet dat.... En vervolgens wordt doorgefokt met een paard met een moeilijk karakter, of een paard dat als heet bekend staat.
Ik heb zelf twee hele goede dure dressuur-instructrices versleten vanwege mijn toch vrij moeilijke (eigenzinnige) maar zeer lief in de omgang zijnde paard (van opa Amor). Het advies er maar een veulen in te stoppen omdat ze niet zou gaan lopen kwam van deze dure goed presterende dames. Er was een westernruiter voor nodig met een andere benadering om mijn mormel aan het lopen te krijgen. Ik heb gruwelijk veel van o.a. dit paard geleerd en (speciaal voor Kaja) ook op een wedstrijd wel dwars door de Z-dressuurbak mee mogen liften omdat madame niet meer wilde en gewoon ging. Ik heb tijdens western wedstrijden op een woedend stampvoetend paard gezeten dat zeker weten over de bakrand zou gaan als ik de aandacht ook maar even zou laten verslappen... Dit soort overigens in de omgang zeer lieve paarden zijn gemiddeld niet geschikt voor gewone gemiddelde ruiters (waar ik mij overigens ook onder schaar). En dan laat ik de eisen die pakweg Tyrza stelt aan haar paarden even achterwege.
Maar jullie fokkers fokken wel vooral met de Tyrza's van deze wereld in het achterhoofd. En met de karakters waar zij wel mee om kan gaan. Nu moet je je even afvragen waarom dat de Tyrza's van deze wereld dan wel lukt. Alleen omdat ze goed rijden kunnen? Denk ik niet. Ik ken legio mensen die goed kunnen rijden, maar op paarden zitten die ze niet aankunnen. Die eigenlijk een beetje bang van hun eigen paard zijn. Ik ken helaas maar weinig basissportruiters met een aangeboren gevoel voor omgaan met paarden. Dat levert dan onhandelbare mormels op. Van die mormels waarvan ze onder ander bij mij komen of ik er wat aan kan doen. Niet omdat ik zo'n goede ruiter ben. Maar omdat ik toevallig redelijk goed met paarden kan omgaan. Meestal ook geen rotpaarden, maar gewoon door en door verwend of gek gemaakt of volkomen inconseqent behandeld.
Ik vind dat fokkers zich dit wel degelijk moeten aantrekken. Teveel paarden eindigen verknipt bij de slacht. Teveel eigenaren geven bakken met geld uit om hun paard te heropvoeden.
Wordt het geen tijd om voor te gaan fokken voor verschillende doelgroepen? De paardenfokkerij is volgens mij de enige productgroep dat fokt o.b.v. wat de fokker denkt dat goed is. Daarbij wordt de vraag vanuit de markt zelden echt meegenomen. Die wordt namelijk gedefinieerd als 'fokken van een toppaard waar de Tyrza's van deze wereld mee uit de voeten kan'. Maar net zoals de auto-industrie zich richt op de hele range van klantgroepen (van custom made sportscart tot de Fiat Panda) zou de fokbranche daar best eens over na kunnen denken.
Los daarvan zouden ruiters best wel eens wat meer kunnen nadenken over het paard dat ze kopen, en of dat wel past bij het eigen kunnen.
edit: typo