KI hoe werkt dat??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jurriaan

KI hoe werkt dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 07:53

ik zou mijn tinker graag met KI drachtig willen krijgen,
maar hoe gaat dat in zijn werk..
moet ik eerst bij een hengstenboer alles regelen,en dan laten
opvoelen??graag iets meer info erover.. als iemand dat weet
bednakt

Mac

Re: KI hoe werkt dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:06

Eerst moet je de papierhandel rondmaken met de eigenaar van de hengst. Een dekcontract dus, waardoor je recht hebt op het sperma.
Kan de merrie geinsemineerd worden op stal bij de hengst? Dan hoef je verder weinig te regelen. Je brengt je merrie naar de hengstenhouder toe en hij regelt de rest. Je betaalt dan stalling en de kosten van het insemineren.
Het kan ook zijn dat jij met je merrie naar een inseminatiestal gaat. In dat geval moet je regelen dat de hengst daar ook heen komt als je merrie hengstig is.
Bij bevroren sperma is het uiteraard een kwestie van zorgen dat het sperma op de juiste plaats is om je merrie te kunnen insemineren als ze hengstig is.

18 dagen na de inseminatie kun je je merrie laten scannen om te zien of ze drachtig is.

Je kunt vantevoren (dus voor je het contract tekent) je merrie laten onderzoeken op bevuilde baarmoeder, bacteriële infecties ed. Als je dat doet, beperk je iig het risico dat het niet "pakt".

Succes ermee!

jurriaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 08:28

ik zou graag mijn merrie thuis willen laten insemineren....

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:31

Dat kan ook hoor! Lachen Doen wij ook.
Ik denk dat de dierenarts je er ook wel meer van kan vertellen. Vraag anders ook wat rond bij kennissen. Als je bij een stal zit kun je daar ook genoeg info vragen aan andere klanten.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:51

Als de hengstenhouder niet te ver bij jouw vandaan zit, dan kan je merrie op dezelfde dag geinsemineerd worden als dat het sperma bij de hengst wordt gewonnen.
De hengst klimt namelijk op een nep-merrie waarin een opvangbuis zit. Het sperma wordt direct in een soort van koelbox bewaard, waarna de hengstenhouder het sperma naar de dierenarts stuurt, die dan die middag bij jou komt insemineren. Sommige hengstenhouders komen zelf bij jou op stal insemineren.

Als je een hengst hebt uitgezocht, zou ik gewoon eerst even de hengstenhouder daarvan bellen en vragen wat je opties zijn.

Het is gebruikelijk dat de hengstenhouder aan het stamboek doorgeeft welke merrie met welke hengst is geinsemineerd. Dit geldt iig vooor het KWPN zo, voor andere stamboeken weet ik het niet zeker.

Succes!